Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude motor
Geplaatst: 19 jun 2020 13:33
Ik heb deze C5(PH3) uit october 2008 net gekocht en juist met een "oudewetse" 2.0 injectie motor (EW10A) met het idee dat deze beter te onderhouden zou zijn als een nieuwer THP motor. Helaas blijkt dat in de praktijk wel mee te vallen.
Ik heb nu een storing erin zitten. Het laat zich het beste beschrijven als "Auto rijdt slecht of niet weg uit stilstand/ stationair draaien". Het lijkt er het meest op dat de auto verzuipt. Met mijn DS zou ik denken aan zwakke bobine, slechte contact punten of bougies vooral omdat als die warme is je het veel minder merkt.
De buurtgarage heeft een kapotte temperatuursensor en nokkenassensor vervangen maar dat maakt voor deze probleem niets uit. Hij stuurt mijn nu terug naar de verkoper waar ik nu een afspraak heb. Maar ik wil daar niet gelijk weer het riet in gestuurd worden dus ga ik zelf ook aan de slag.
Ik heb de auto met mijn Lexia uitgelezen en krijg op de motor 3 foutmelding:
P0571 Stop switches - de rem pedaal moet twee kanalen hetzelfde doorgeven maar geeft niets door op kanaal A. Dit zou de motor storings lamp moeten doen branden maar doet het niet. En zou last moet geven met de cruise control maar geeft geen probleem. Parkeer ik even.
P1693 Fault controlled engine starting and stopping control reception anomaly. Zegt motor is onverwacht uitgevallen. Ben ik wel mee eens. Parkeren.
P1055 Variable valve gear solenoid valve command - Ik heb een uurtje zitten kijken op service.citroen.nl maar kom deze foutmelding daar nergens tegen. Zowel de tekst en code komen niet voor in de citroen documentatie. Ik heb deze klep wel in de auto. Ik vindt op Google met "P1055 code citroen C5" dat dit fout "P1055 Bank 1 Camshaft Adjustment Short To B+" zou moeten zijn. Alleen vreemd dat mijn auto de code geeft maar dat die nergens in de documentatie terug te vinden is. Of zou de Lexia een heel ander auto zien als ik?
Dit lijkt wel wat. Deze motor blijkt variabele klep timing te hebben en dat werkt eventjes niet. Ik ga straks de schema nakijken en dan op de auto kijken of ik allicht iets aan de kabelboom kan zien of meten.
Mijn probleem is nu hoe waarschijnlijk is het dat de klep timing inderdaad de veroorzaker is en hoe hoeveel schade kan dat aanrichten. Ik kan mij zo voorstellen als de klep timing niet goed zit dat ik wel wat motor schade op kan lopen.
Ik heb nu met de verkopende garage afgesproken dat ik breng de auto over 10 dagen breng want dan kan ik het volgende nog wel mee rond rijden. Maar nu bedenk ik dit allemaal en vraag mij af of ik het niet beter nu weg moet brengen. Het is wel garantie werk maar in mijn ervaring is dat het slechtste is wat je kan hebben. Goed zelf meedoen helpt.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie van foutcodes?
Ik lees ook dat dit soort storing door een kapotte de eerste lambdasensor kan komen. Lees je dat dan niet uit met een code P0130 t/m P0142? En heb ook iemand met een vergelijkbaar probleem gezien die een lekke uitlaatspruitstuk had waardoor de lambdasensor van slag raakte.
Dus dat kan ook maar deze vraag gaat vooral over hoe het kan dat ik P1055 uitlees met geloofwaardig symptomen maar dat net deze foutcode niet bij deze EW10A motor lijkt te horen.
Ik heb nu een storing erin zitten. Het laat zich het beste beschrijven als "Auto rijdt slecht of niet weg uit stilstand/ stationair draaien". Het lijkt er het meest op dat de auto verzuipt. Met mijn DS zou ik denken aan zwakke bobine, slechte contact punten of bougies vooral omdat als die warme is je het veel minder merkt.
De buurtgarage heeft een kapotte temperatuursensor en nokkenassensor vervangen maar dat maakt voor deze probleem niets uit. Hij stuurt mijn nu terug naar de verkoper waar ik nu een afspraak heb. Maar ik wil daar niet gelijk weer het riet in gestuurd worden dus ga ik zelf ook aan de slag.
Ik heb de auto met mijn Lexia uitgelezen en krijg op de motor 3 foutmelding:
P0571 Stop switches - de rem pedaal moet twee kanalen hetzelfde doorgeven maar geeft niets door op kanaal A. Dit zou de motor storings lamp moeten doen branden maar doet het niet. En zou last moet geven met de cruise control maar geeft geen probleem. Parkeer ik even.
P1693 Fault controlled engine starting and stopping control reception anomaly. Zegt motor is onverwacht uitgevallen. Ben ik wel mee eens. Parkeren.
P1055 Variable valve gear solenoid valve command - Ik heb een uurtje zitten kijken op service.citroen.nl maar kom deze foutmelding daar nergens tegen. Zowel de tekst en code komen niet voor in de citroen documentatie. Ik heb deze klep wel in de auto. Ik vindt op Google met "P1055 code citroen C5" dat dit fout "P1055 Bank 1 Camshaft Adjustment Short To B+" zou moeten zijn. Alleen vreemd dat mijn auto de code geeft maar dat die nergens in de documentatie terug te vinden is. Of zou de Lexia een heel ander auto zien als ik?
Dit lijkt wel wat. Deze motor blijkt variabele klep timing te hebben en dat werkt eventjes niet. Ik ga straks de schema nakijken en dan op de auto kijken of ik allicht iets aan de kabelboom kan zien of meten.
Mijn probleem is nu hoe waarschijnlijk is het dat de klep timing inderdaad de veroorzaker is en hoe hoeveel schade kan dat aanrichten. Ik kan mij zo voorstellen als de klep timing niet goed zit dat ik wel wat motor schade op kan lopen.
Ik heb nu met de verkopende garage afgesproken dat ik breng de auto over 10 dagen breng want dan kan ik het volgende nog wel mee rond rijden. Maar nu bedenk ik dit allemaal en vraag mij af of ik het niet beter nu weg moet brengen. Het is wel garantie werk maar in mijn ervaring is dat het slechtste is wat je kan hebben. Goed zelf meedoen helpt.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie van foutcodes?
Ik lees ook dat dit soort storing door een kapotte de eerste lambdasensor kan komen. Lees je dat dan niet uit met een code P0130 t/m P0142? En heb ook iemand met een vergelijkbaar probleem gezien die een lekke uitlaatspruitstuk had waardoor de lambdasensor van slag raakte.
Dus dat kan ook maar deze vraag gaat vooral over hoe het kan dat ik P1055 uitlees met geloofwaardig symptomen maar dat net deze foutcode niet bij deze EW10A motor lijkt te horen.