C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Beste Forumleden / C5 liefhebbers.

Ik ben nu bijna twee maanden trotse bezitter van een mooie C5 die tot afgelopen weekend prima en zonder problemen reed.

Afgelopen weekend wilde morgens wegrijden toen er ineens van alles mis ging.
Tijdens het uitparkeren viel de stuurbekrachtiging uit en ging het storingslampje branden en liep de auto op 2 cilinders. Vervolgens de motor uitgezet en weer gestart en het probleem leek verholpen. Het mm lampje bleef wel branden maar hij liep verder goed.
De volgende dag was het lampje ook uit en leken de problemen voorbij.

Helaas was dit van korte duur want de dag daarna ging het lampje weer branden maar bleef hij wel goed rijden. Ik ben toen naar een bevriende garage gegaan en de auto laten uitlezen en de volgende storingscodes zaten er in.

-P0076
-P0012
-P1161

Ik heb toen preventief het gasklephuis gereinigd en de mapsensor ook. Vervolgens ook de VVT solenoid gereinigd en op werking gecontroleerd.
Vervolgens alles weer gemonteerd en aangesloten. Vervolgens is de gasklep opnieuw gekalibreerd en de foutcodes gewist.
Daarna de motor gestart en het ging meteen weer mis. Eerst ging alleen het mm lampje branden en nu ook de tekst "Service' onder de toerenteller.

In het display van de radio staan nu twee meldingen "voorheen waren het er drie"

- Storing motormanagement
- Storing emissiesysteem

De auto loopt best redelijk alleen stationair heel onregelmatig.

Wie weet wat er loos kan zijn en waar ik het moet zoeken.

P.S. ik heb er een fototje bijgedaan met de meldingen in het display.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Sander van Dam.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de CitDoc's vind ik voor deze EW10A motor:
Controle positie smoorklep P1161
P0012 en P0076 worden daarin niet vermeld, maar elders lees ik dat dit gerelateerd kan zijn aan een probleem met de sensor en/of sturing van de inlaat nokkenas.

Als je 'm aan de Lexia hangt, zou daar meer over te vinden moeten zijn.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wat ik opvallend vind is het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Ik heb dit zelf recent bij 2 C5's ervaren.
Het kan duiden op een slechte / te ver ontladen accu of slecht contacten aan de accu.

Maar uitgerekend die storing is niet meer terug gekomen?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
En een slechte accu kan allerlei niet ter zake doende foutmeldingen geven.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Hele reeksen zelfs. Ik denk dat ik ze allemaal wel gehad heb met de slechte accu die ontladen was.
Let wel: een volle accu is niet per se een goede accu.
De stuurbekrachtiging is gezekerd op 80 ampère. Het is daarmee na de startmotor de grootste stroomverbruiker.
Als die uitvalt kan het goed zijn dat de capaciteit van de accu is afgenomen. Dat betekent ook dat 'ruis' op het stroomnet van de auto minder gedempt wordt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je denkt aan een zwakke accu, vergeet dan niet te kijken naar de aansluitingen daarvan, zowel op de accu als de massa aansluiting op de carrosserie.
Wanneer die niet helemaal goed zijn, ontstaan spanningsvallen, met daardoor problemen en storingen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik heb ooit die "mooie" snelklem op de accu vervangen door een universele vaste en toen waren al mijn spookmeldingen kwijt. Maar als ik het verhaal van TS zo lees geloof ik eerlijk gezegd niet dat het van de accu komt. Zou haar eerst eens goed (laten) uitlezen.
Succes
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
je kunt eerst de accu laten uittesten met een digitale tester.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Beste mensen,

Inmiddels een paar maanden verder en wat zaken uitgeprobeerd en nagekeken maar helaas....het probleem is nog niet verholpen dus al het advies is welkom.

Wat heb ik allemaal gedaan:

- Accu getest en is 100%.
- Laadspanning getest en is ok.
- Solenoid van de nokkenasverstelling vervangen voor een nieuwe originele.
- Voorste lambdasensor vervangen voor een nieuwe originele.
- Massapunten vanaf de accu gecontroleerd en op spanningsverlies gemeten. is ok

Welke problemen zijn er nog.

Soms krijg ik tijdens stationair draaien bij het verkeerslicht ineens de melding emissiestoring en storing EPS/ASR. De motor lijkt dan ook op twee cilinders te lopen. Wanneer ik de motor afzet en weer opnieuw start is alle weer weg en loopt hij verder goed. Behalve tijdens stationair draaien want hij blijft iets onregelmatig lopen.
Ook valt geregeld de stuurbekrachtiging uit en verschijnt er STOP in het display.
Maar ook hier is het zo dat wanneer ik de auto opnieuw start alles weer functioneert.

Zelf zit ik te denken aan een massaprobleem van de ECM of die andere computer onder het dashboard.

De storingen komen heel random opzetten en er is eigenlijk geen pijl op te trekken en dat is nou ook het rare.


Wie helpt mij verder.

Groetjes,

Sander van Dam.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Heb je alle stekkers al is gecontroleerd op corrosie?

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 435
Lid geworden op: 16 feb 2015 18:20
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Haren (GN)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Iceman dat was bij mij ook de storing van het motormanagement.
Nadat ik het gasklephuis schoongemaakt had kwam deze er in. Ook niet wetende dat de stekker problemen zou kunnen geven nadat die los geweest was.
Heel goed schoon gemaakt en helemaal geen storing van dien aard weer gekregen
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Stekkers die los gaan doe ik standaard met contactreiniger.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
sander1972 schreef: - Accu getest en is 100%.
Hoe is de accu getest ?
Door de spanning op de accupolen te meten met een simpele multimeter, terwijl iemand anders de auto start ?
Als de accu een dip onder de 10 Volt maakt tijdens het starten, is deze niet goed meer.
sander1972 schreef:Soms krijg ik tijdens stationair draaien bij het verkeerslicht ineens de melding emissiestoring en storing EPS/ASR. De motor lijkt dan ook op twee cilinders te lopen. Wanneer ik de motor afzet en weer opnieuw start is alle weer weg en loopt hij verder goed. Behalve tijdens stationair draaien want hij blijft iets onregelmatig lopen.
Ook valt geregeld de stuurbekrachtiging uit en verschijnt er STOP in het display.
Maar ook hier is het zo dat wanneer ik de auto opnieuw start alles weer functioneert.
Allemaal storingen die niet aan elkaar gerelateerd zijn, kan een massa probleem zijn, maar verklaart niet waarom ze na opnieuw starten weg zijn.
Ik vermoed ook hier weer de accu, omdat er tijdens stationair te veel van een slechte accu word gevraagd, de gemotoriseerde gasklep trekt veel stroom, met te weinig stroom wil deze opeens dichtklappen, heb er helaas ervaring mee met die klep, nieuwe accu en het was opgelost.
De stuurbekrachtigingspomp trekt ook veel stroom, dat i.c.m. andere verbruikers en een slechte accu onder belasting, kan tot uitval leiden.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat kan ook nog een aparte oorzaak hebben, zoals bij mijn C5.
Een ingebrand pootje aan een maximaalzekering, die grote krengen onder de bsm, was daar de boosdoener.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4940
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Oh ja, dat heeft nogal wat tijd en ergernis gevonden, voordat je die had gevonden :?
Plaats reactie