Vakantie, hitte, motoruitval
Geplaatst: 28 jul 2019 17:52
Afgelopen woensdag 25-7 teruggekomen van vakantie. Alles ging goed met onze C5 2 L HPI exclusive uit 2002. Eerst naar Houffalize België. Van daar naar Dole Frankrijk voor een overnachting. Daarna de Morvan, Bourgogne, uitgekomen in Avallon. 9 dagen geen problemen. Laatste dagen werd het wel erg warm 43C. Dag voor vertrek in de hitte en maar een kort ritje ineens de esp ASR. Paniek, deja vu (5jr geleden in Normandië).
Volgende ochtend naar de dealer aldaar, sprak goed Engels en heeft m uitgelezen. Code P1294. Iets met verschil tussen druk van inspuiting benzine van wat ie moet zijn en wat ie daadwerkelijk is... Affin, verder geen problemen.
Ik heb dat wel vaker gehad; in de grote stad, file-rijden van stoplicht naar stoplicht. Wordt ie te warm en stopt ie ermee. Na een half uur, 3 kwartier kun je weer rijden... ik kende het euvel. Maar vrouwlief wilde zekerheid en diagnose. Goed, dus niets aan de hand. Volgende dag; rijden maar.
We besloten stukje snelweg en dan binnendoor naar Troyes, Reims. Stukje binnendoor ging ongeveer een Km goed. Toen stonden we op een landweggetje in de middel of no-where in 43*... NEE... ja. Ik zeg; we moeten naar de snelweg... tussendoor gaat m niet worden met deze hitte. Hij heeft toeren nodig, 110, 120 Km/uur. Ok, km terug gereden en de peage op. Na 100 meter bluuhhhh. Over en uit. Toen stonden we op de peage in 43*
... Wat nu? Na een kwartier ineens de peage wacht achter ons. Wij uitleggen met Google tranlate; hij spreekt natuurlijk geen Engels, werkzaam als peage-wacht op een toeristische route... We stonden er inmiddels een half uur dus ik geef aan: “ik rij, u volgt...?”. Hij ging akkoord. Starten en... De auto bleef zo’n 350 Km rijden. Ik ben natuurlijk door blijven rijden tot de volgende esp ASR. Auto weer aan de kant, toevallig bij een afrit en na een half uur (rust) weer op pad en zo thuis gekomen
Dan nu de vraag: Is dat nu de hitte en de kwaal van de HPI (high pressure injection) , niet tegen de hitte kunnen??
Hoor graag of er iemand is die dit kan uitleggen en of er iets aan te doen is.
Hier in NL rijdt ie weer als vanouds. De commentaren die ik krijg van kennissen zijn natuurlijk wel dat het tijd wordt voor een andere auto... Maar ja, dat kan natuurlijk ook. Maar ik hou niet van opgeven
Volgende ochtend naar de dealer aldaar, sprak goed Engels en heeft m uitgelezen. Code P1294. Iets met verschil tussen druk van inspuiting benzine van wat ie moet zijn en wat ie daadwerkelijk is... Affin, verder geen problemen.
Ik heb dat wel vaker gehad; in de grote stad, file-rijden van stoplicht naar stoplicht. Wordt ie te warm en stopt ie ermee. Na een half uur, 3 kwartier kun je weer rijden... ik kende het euvel. Maar vrouwlief wilde zekerheid en diagnose. Goed, dus niets aan de hand. Volgende dag; rijden maar.
We besloten stukje snelweg en dan binnendoor naar Troyes, Reims. Stukje binnendoor ging ongeveer een Km goed. Toen stonden we op een landweggetje in de middel of no-where in 43*... NEE... ja. Ik zeg; we moeten naar de snelweg... tussendoor gaat m niet worden met deze hitte. Hij heeft toeren nodig, 110, 120 Km/uur. Ok, km terug gereden en de peage op. Na 100 meter bluuhhhh. Over en uit. Toen stonden we op de peage in 43*


Dan nu de vraag: Is dat nu de hitte en de kwaal van de HPI (high pressure injection) , niet tegen de hitte kunnen??
Hoor graag of er iemand is die dit kan uitleggen en of er iets aan te doen is.
Hier in NL rijdt ie weer als vanouds. De commentaren die ik krijg van kennissen zijn natuurlijk wel dat het tijd wordt voor een andere auto... Maar ja, dat kan natuurlijk ook. Maar ik hou niet van opgeven
