Pagina 1 van 1
Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 22 jul 2019 21:25
door I Claudius
Vond laatst een paar druppels olie onder de C5 Break, en was dat niet gewend! Dus op onderzoek uit!
De carterpan was aan de voorzijde nat ! Nu kon ik niks anders vinden (als eventuele) lekkage tussen het huis waar de zwarte dop op zit (oliefilter).
Dus niet tussen het huis en de plastic dop, maar wel tussen het huis (waar filterdop op zit)en de rest van de motor. Komt dat wel vaker voor?
Wat is dat voor een "huis" en hoe zit dat aan het blok? ,ja met M6 tappen en moertjes, maar zit er een pakking tussen of "O"ring? die niet meer goed afsluit?
Er wordt straks een flinke rit mee gedaan, zodat ik weer wat meer weet!
Heb die moeren/bouten wat aan kunnen draaien, misschien helpt het!
(er gaat al zoveel via de carterontluchting uit, en nu ook via ergens anders...vind ik niet fijn!!)
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 22 jul 2019 23:07
door BJG
Er is een TSB van lekkage bij de warmtewisselaar onder het oliefilter. Daar is een modificatie op gekomen.
Het is dus inderdaad mogelijk dat daar het probleem zit.
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 22 jul 2019 23:36
door JW-C5
Zie ook
deze posting daarover en
deze-met-plaatje .
Groet,
JW
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 23 jul 2019 15:20
door I Claudius
Duidelijk allemaal, het MOET wel dat probleem zijn van het filterhuis.
Ga toch een flinke rit maken en weet het dan zeker!!
Vele malen dank voor wederom een uiterst heldere uitleg!!

Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 23 jul 2019 18:13
door JW-C5
Het klopt dat jouw C5 een ORGA heeft ouder dan 10402, 2 mei 2005 dus?
Dan val je inderdaad "in de prijzen".....
Groet,
JW
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 23 jul 2019 18:45
door I Claudius
ORGA ?

wasda?
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 23 jul 2019 18:58
door JW-C5
Staat op het
plaatje op je raamstijl
Groet,
JW
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 23 jul 2019 19:27
door c5jan
Oja, ik heb ook zo'n prijswinnaar...al vervangen inmiddels.
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 31 jul 2019 17:24
door I Claudius
Drama!!
Had het oliefilterhuis eraf gehaald, en de boel met wat Locktite pakking ingesmeerd, en alles was na zo'n 40KM erna dicht...DACHT IK
De volgende dag ging ik maar alvast tanken voor de rit die de volgende dag op het program stond.
Ik rij (gelukkig blijkt later)achteruit m'n garage uit, en zie een enorm breed oliespoor voor me op de straat liggen..
De olie klotse eruit.
Bleek bij het gaatje de oude pakking er gewoon uitgeperst, en wist nu zeker dat het niet in orde was!!
Ik kon bij de ori-dealer een pakking bestellen, en de dag dat we zouden vertrekken was het pakkingetje om 08.00uur binnen.
Heb het gaatje gedicht, en de pakking geplaatst..al met al waren we om 11.00 uur gepakt en vertrokken.
pfff ...ik moet jullie dit eerlijkheidshalve even melden, maar ben door het oog van de naald gekropen!!
Nu is alles weer kurkdroog, en alles weer op peil!!!
Mede C eigenaaren KIJK GOED UIT met dit euvel, als ik niet achteruit was gereden had ik geen olie-spoor gezien, en natuurlijk een vastloper op (pak weg) de Brieneoordbrug

Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 31 jul 2019 18:39
door JW-C5
Dat ging nog maar net goed.….
Hoe heb je die opening nu dichtgemaakt?
Groet,
JW
Re: Oliefilterhuis EW10A Lek?
Geplaatst: 31 jul 2019 20:43
door I Claudius
Zodanig dat het de pakking wat "steun"geeft.
Een beetje kneedbaar alu erin zodanig dat het er niet met nieuwe pakking en al eruit wordt gedrukt.(beetje taps gevijld, wijd van binnen naar buiten, en met een stukje oude pakking een nacht het spul hard laten worden
Bij Citroën moeten ze bij deze reparatie een nieuw oliefilterhuis plaatsen (rond de 300 euro)maar vonden dit ook een goede oplossing.
Maar ik hou het zéker in de gaten!
