Pagina 1 van 2

Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaat

Geplaatst: 27 jun 2019 14:43
door Hollywood
Met dank aan Iceman de radiator en condensor vervangen van mijn C5 Ph.II 2.2HDi Exclusive Automaat.
Beide gril-elementen waren aangetast door het ontstane zuur van bladeren die zich achter de fan hebben verzameld.
De activiteiten gebeurden enkele weken geleden op de stoep voor mijn huis, met aardige regenbuien bij ca. 13 graden.

Voor verwijdering van de radiator zijn alle leidingen van en naar de radiator afgeknepen om te voorkomen dat onnodig koelvloeistof verloren gaat en met name het deel dat door de motor stroomt. Na verwijdering van de slangen de radiator licht kantelen, waarna er voldoende ruimte is om hem rechtstandig omhoog te verwijderen.
Bewaar de rubber doppen die op de 4 bevestigingspunten zitten, want die heb je weer nodig bij montage van de nieuwe radiator.

Nadat de radiator verwijderd is, is de condensor makkelijk te vervangen. De condensor bevindt zicht voor de radiator, welke gelijk is meegenomen in deze actie. De condensor is voorzien van een droger die aan de condensor vast zit. Bij constatering van lekkage van de condensor (vorig jaar), is het systeem nog op druk gebracht met stikstof. Bij het los nemen van een leiding van de condensor blijkt dat er nog druk op het systeem aanwezig is. Daarmee vast stellende dat er geen vocht in het systeem is gekomen. Verwijderen van de oude condensor en het plaatsen van een nieuwe ging vrij eenvoudig. Gebruik nieuwe ringen, die in mijn geval waren meegelverd. Nadat alles is aangesloten wordt het systeem vacuum getrokken, terwijl we ondertussen de radiator gaan plaatsen.

De bestelde radiator bleek niet dezelfde als de originele. Het plaatje bij de bestelling geeft overigens wel de juiste aan. De keus is om dit exemplaar terug te sturen of de dame te modificeren. Ik kies voor het laatste. De bevestigingspunten zitten gelukkig wel op de goede plaats. De verschillen zijn de nippel rechtsboven en de bevestiging voor de EGR links onders (zie foto). Origineel is de nippel linksboven haaks, bij de nieuwe bleek deze recht te zijn. Hierdoor het blikwerk richting de rechter koplampen gemodificeerd (dun en dubbelwandig) en de dunne koelleiding vervormd. Het vervormen kan door er heet water over heen te gooien, waardoor het flexibel wordt. De lengte kan net, want door een bocht door het blikwerk wordt de afstand langer.
De koelslangen weer bevestigd en koelvloeistof aan het systeem toegevoegd. De radiator was schijnbaar op het laagste punt lek, want er ging bijna 10 liter aan koelvloeisof in. De leiding die op de bovente instroom van de radiato is aangeloten vormt het hoogste punt, waar de lucht in het systeem zich kan verzamelen. Door deze in te knijpen duw je de lucht richting de radiator, waardoor deze via de ontluchting via de voorraadtank kan ontsnappen.
De bevestiging voor de EGR ontbreekt. Deze is uiteindelijk vastgezet met een tywrap door het bevestigingspunt van de EGR op de uitlaat, onderaan de radiator, vast te maken zit de EGR weer geborgd.

Nadat de radiator is geplaatst weer verder met het airco-systeem. Vacuümpomp los gekoppeld en het gas voor de airco er in laten stromen.

Resultaat:
- Lekkage van koelvloeistof is verholpen. Na zo'n 50km te hebben gereden nog 2x het koelvoistofniveau aangevuld. Nu na honderden kilometers niets meer hoeven aanvullen. Voor de zekerheid nog een litertje mee voor onderweg.
- De airco slaat aan en met het warme weer getest op zijn koelcapaciteiten. Aangezien de buitentemperatuur slechts 13 graden is was niet voelbaar of de airco voldoende lucht inblaast.

@Iceman nogmaals dank dat je mij hebt kunnen helpen. Dankzij jou kennis, ervaring weer het nodige geleerd en met de juiste materialen de klus snel kunnen klaren. Een grotere paraplu

Ondertussen enkele warme dagen gehad en de airco kunnen testen door beiden zijden op MIN (minimale temperatuur) te zetten.
De airco slaat, evenals de aanjager, aan en er komt alleen warme lucht uit. Gelijk op het forum naar aanwijzingen gezocht. Als ik het goed begrijp is vermoedelijk het pillenfilter verstopt. Dit is goed mogelijk, aangezien door alle andere aandacht voor de dame dit al weer te lang geleden is.

Wordt vervolgt en als jullie nog verdere informatie hebben, neem ik die graag ter overweging mee.

https://photos.app.goo.gl/BHnQsfTLbEJYHvfXA

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 27 jun 2019 14:52
door Hollywood
Voor wie de link niet werkt, hierbij rechtstreeks de foto's

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 27 jun 2019 15:01
door willy4
werkt de airco nu niet.

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 27 jun 2019 19:54
door akooiman
Beide zijden warme lucht?

Slaat de magneet koppeling op de aircopomp wel in?
en wordt de metalen leiding dan wel koud?

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 28 jun 2019 09:36
door willy4
wat is er dan juist gebeurd iceman is toch een koeltechnieker.

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 28 jun 2019 14:19
door Iceman
Ik ben ook wel benieuwd.

Vacuüm behaald en bleef staan.
Installatie werkte toen ik weg ging.

Greetz Iceman :smt197

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 28 jun 2019 23:08
door BJG
Ik ook.
Vacumeren is natuurlijk geen goede lektest.
Maar dat hoef ik natuurlijk niet tegen je te zeggen als ervaren koeltechnicus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 03 jul 2019 00:38
door Hollywood
akooiman schreef:Beide zijden warme lucht?

Slaat de magneet koppeling op de aircopomp wel in?
en wordt de metalen leiding dan wel koud?
Tijdens de het dagen aan beide zijde warme lucht.

De juiste leideing ben ik nog aan het zoeken. Waar kan ik die ongeveer vinden?

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 03 jul 2019 00:45
door Hollywood
Iceman schreef:Ik ben ook wel benieuwd.

Vacuüm behaald en bleef staan.
Installatie werkte toen ik weg ging.

Greetz Iceman :smt197
De kenner zegt het.
Iceman heeft zelf waargenomen.

Aangezien de dame vandaag (woensdag) op stap gaat voor een late APK niet veel meer gereden, want oom agent was erg actief dezer dagen.
Morgen bij terugkomst gelijk de 'koude' leiding opsporen, zodat ik jullie kan laten weten of deze ook echt koud wordt.

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 03 jul 2019 00:49
door Hollywood
willy4 schreef:wat is er dan juist gebeurd iceman is toch een koeltechnieker.
Aan Iceman heeft het zeker niet gelegen.
Het systeem slaat aan en de aanjager gaat automatisch harder blazen.
Alles lijkt naar behoren te werken. Alleen blijkt de dame nog 'warmbloedig'.

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 03 jul 2019 08:18
door willy4
wat zijn de drukken?
en hoe voelen de leidingen aan ,warm koud.
heb je hem uitgelezen?
het zou kunnen dat je met fout F734 zit.

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 05 jul 2019 11:25
door willy4
heb je al iets nagezien?

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 06 jul 2019 09:50
door willy4
is de oorzaak gevonden?

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 06 jul 2019 11:09
door Hollywood
Van de airco verschillende leidingen gevoeld en geen leiding gevonden die koud is. Kan iemand mij vertellen welke leiding koud moet worden en waar bevindt zich de compressor?

Ik heb (nog) geen mogelijkheid om de auto uit te lezen, dus daar kan ik niets over melden.
Als er iemand in Almere is met een Lexia, dan wil ik daar graag gebruik van maken.

Tijdens het zoeken naar de juiste leiding wel weer lekkage waargenomen van het koelsysteem. Deze ontstaat alleen wanneer de koelvloeistof op temperatuur komt en daarmee ook de druk. Zodra ik de motor uitzet stopt de lekkage.
Ik vermoed dat er een aansluiting niet goed meer klemt.

Re: Condensor en radiator vervangen - C5 PhII 2.2HDi Automaa

Geplaatst: 06 jul 2019 11:17
door willy4
de compressor bevind zich onderaan , waar de 2 alu leidingen aan komen.
de dikke leiding moet koud zijn en de dunne warm.
op de compressor staat vooraan een schijf , draait die mee.
of hoor je een clik bij het aanzetten van de airco.