Pagina 1 van 1

Lambdasondes

Geplaatst: 26 mar 2019 11:02
door Dumnoz
Welke lambda sondes horen in mijn auto?

Als je op het internet kijkt zijn er zoveel prijzen en soorten.

Zijn de voorste en achterste gelijk?

Kan een goedkopere volstaan of zijn duurdere echt beter ( of alleen voor hun portemonnee :lol: )

Groet
Harry

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 26 mar 2019 11:46
door BJG
Mag ik vragen waarom je ze wilt vervangen?

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 26 mar 2019 12:32
door Dumnoz
Mijn kat is waarschijnlijk opgebrand, en ik dacht dat het misschien dan beter is om ook de lambda sondes te vervangen.
Of is zoiets niet nodig?
Volgens mij werken ze wel, geven in de Lexia genoeg waardes aan ;)


Groet
Harry

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 26 mar 2019 12:57
door BJG
Dan zou ik het in eerste instantie niet doen.

De lambdasondes voor en na de kat zijn hetzelfde. De kabellengte niet. Daarmee moet je rekening houden als je ze toch besluit te vervangen. Solderen van de kabel is geen goed idee omdat de sonde de referentiezuurtsof via de kabel binnenkrijgt.

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 26 mar 2019 13:03
door Dumnoz
Ok bedankt BJG

Laat ik ze eerst zitten.

En wat een prijsverschil zit er in katalysatoren en lambda sondes.
Hoeveel kwaliteit verschil zit er dan in?

Groet
Harry

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 27 mar 2019 19:53
door paul mes
BJG heb jij dan exotische sensors steken en een zuurstofgenerator in de auto?

Standaard 4 draads lambda sensoren hebben alleen koperdraad naar de sensor lopen, hier zit een verwarming op en een meetsignaal, advies van niet solderen is van een andere aard, nl de weerstand, en we praten over hele kleine variaties in het signaal waarop geregeld wordt, soldeerverbindingen in auto's zijn sterk aan veroudering onderhevig (zeker in extremen waar een lambdasensor zich bevindt) en dus een bron van storingen....

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 29 mar 2019 20:42
door BJG
Jouw versie klopt niet.
Een lambdasonde is een zuurstof sensor.
De conventionele (niet breedband) lambdasonde (zoals de TS heeft) meet met een zirconium meetcel het verschil in zuurstof tussen binnen en buiten de uitlaat. Inderdaad de referentie is via de kabel.
Hoe groter het verschil hoe hoger de afgegeven spanning.
Verder loopt er geen stroom door de signaaldraad dus is een beetje weerstand niet zo erg, dus zeker niet de hoofdreden waarom solderen niet gaat werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 29 mar 2019 21:58
door c5jan
Solderingen kunnen niet tegen langdurige verhitting in combinatie met trillingen, is denk ik waar Paul op doelt.
Dat is een eigenschap van soldeer waar je weinig aan kunt veranderen, behalve een ander materiaal gebruiken dan tin-legeringen.

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 29 mar 2019 23:25
door BJG
Ja allemaal waar, alleen speelt dit hier niet in hoofdzaak.
De opmerking over exotische sensors en zuurstof generator doet vermoeden dat hij het in de basis niet helemaal begrijpt.
Ik kom dit soort dingen af en toe tegen wanneer universele sondes zonder stekker worden gemonteerd. De universele sensor krijgt dan de schuld, terwijl dat niet het probkeem is.

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 30 mar 2019 01:20
door paul mes
sensors die binnen en buiten vergelijken, ok dat kan, maar das op de sensor, nooit op een geisoleerde draad, het is wat C5jan zegt en de weergegeven waarden zijn kleine spanningen, om een spanning te meten moet er een stroom lopen, ook al is die maar 1 mA, bij de spanningen die een lambdasensor afgeeft zijn het zeer kleine waarden en een beetje weerstand geeft een foute waarde door aan de computer waardoor je emissie niet correct is.
Maar vergelijk sensoren ken ik niet, wel verwarmde! (ik zeg dus niet dat ze bestaan, ook niet dat ze niet bestaan)

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 30 mar 2019 08:54
door BJG
Iedere lambdasonde (ook de breedband) werkt op deze manier (zuurstof verschil meten). En dat gebeurt echt via de bedrading.

De verwarming is alleen om het element op te warmen. Motormanagement stuurt deze PWM aan indien nodig. Een te koud meetelement geeft geen spanning af. Elektrisch gezien gedraagt het element zich dan als breuk. Daarom zet het motormanagement 450 mV (lambda 1) op de draad om in open loop te kunnen draaien totdat de sensor zelf spanning afgeeft. De stroom die door de signaal draad loopt ligt ver onder 1 mA.

De breedband sonde is iets complexer maar daar hebben we het hier niet over.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 30 mar 2019 10:53
door c5jan
paul mes schreef:bij de spanningen die een lambdasensor afgeeft zijn het zeer kleine waarden en een beetje weerstand geeft een foute waarde door aan de computer waardoor je emissie niet correct is.
Gelukkig staat de wet van Ohm hier aan onze zijde; omdat er vrijwel geen stroom loopt speelt de overigens toch al verwaarloosbaar lage weerstand van een soldering geen rol van betekenis.

Hoogfrequent radiotechniek zit ook vol met solderingen en werkt met nog veel lagere spanningen, in de orde van microvolts.
Juist bij grotere stroomsterkten speelt overgangsweerstand een rol, maar die elimineer je juist door solderingen.

Re: Lambdasondes

Geplaatst: 30 mar 2019 12:19
door BJG
Geheel eens, weerstand speelt hier geen rol.

Het niet mogen solderen van de lambdasonde zit dus in een andere hoek. En dat is de referentie zuurstof die via de kabel binnenkomt.