Storing uitlaatgas opgelost
Geplaatst: 16 mar 2019 14:39
Van de week na tanken komt mijn vrouw thuis met de mededeling dat de auto een storing uitlaatgas aangeeft. Met de OBD uitgelezen en inderdaad storing p401 secundaire lucht pomp. Omdat het zon bagger weer was en de auto liep gewoon normaal het even af gewacht.
Vandaag was het droog en eerst maar eens onder de kap naar de 30 A zekering kijken en die lag er inderdaad uit. Vervolgens de pomp uitgebouwd wat echt niks voorstelt1 stekker 1 slang en 3 moertjes. Stekker was nog effe puzzelen maar bleek dat ik de rode kap helemaal omhoog moest trekken. Toen ik hem uit de auto haalde liep er wat water uit dus ik dacht dat zal het probleem wel zijn.
Maar toen ik de pomp uit mekaar haalde bleek het filter te zijn uitgehard en deze was tussen de schoepen van de pomp gekomen. Hier door waren er wat kunstof lamellen afgebroken en daardoor stond de pomp vast. Alles schoon gemaakt en getest met 12 v en draaide als een zonnetje. De boel weer in elkaar gezet en de rubber pakkingen nog behandeld met een dun laagje vloeibare pakking en een lik vaseline in de stekker. De boel nogmaals getest en ingebouwd. Storing gewist met de OBD.
Was wel een leuk klusje wat heel makkelijk zelf te doen is met een doppenset,tangen ,schroevendraaiers en wat torx kom je heel ver.
Vandaag was het droog en eerst maar eens onder de kap naar de 30 A zekering kijken en die lag er inderdaad uit. Vervolgens de pomp uitgebouwd wat echt niks voorstelt1 stekker 1 slang en 3 moertjes. Stekker was nog effe puzzelen maar bleek dat ik de rode kap helemaal omhoog moest trekken. Toen ik hem uit de auto haalde liep er wat water uit dus ik dacht dat zal het probleem wel zijn.
Maar toen ik de pomp uit mekaar haalde bleek het filter te zijn uitgehard en deze was tussen de schoepen van de pomp gekomen. Hier door waren er wat kunstof lamellen afgebroken en daardoor stond de pomp vast. Alles schoon gemaakt en getest met 12 v en draaide als een zonnetje. De boel weer in elkaar gezet en de rubber pakkingen nog behandeld met een dun laagje vloeibare pakking en een lik vaseline in de stekker. De boel nogmaals getest en ingebouwd. Storing gewist met de OBD.
Was wel een leuk klusje wat heel makkelijk zelf te doen is met een doppenset,tangen ,schroevendraaiers en wat torx kom je heel ver.