Pagina 1 van 2

Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 19:06
door roncitf
Weet iemand of het mogelijk is om draadeinden in de wielnaven te draaien en dan de wielen met moeren vast te zetten ipv bouten? Dat zou mij een hele hoop werk besparen om mijn wieladapters te monteren. Zeg maar een draadeind met bijvoorbeeld torx of inbus in de schacht. Zoals deze: Afbeelding

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 20:23
door paul mes
Natuurlijk zou dat kunnen (technisch dan toch), maar het is geen standaard metrische draad maar fijn (lagere spoed) en pak dan wel hoge treksterkte, want de wielbouten zijn geen standaard 8.8 sterkte, maar 12.9! (is hogere treksterkte)
Inox haalt dat dus iig niet, zelfs A4 kwaliteit niet!
Dus kortweg, bezint eer ge begint, ingehaald worden door een van je wielen is nooit leuk.
ik raad het dus eigenlijk af!

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 21:38
door BJG
Kan, maar je moet ze op één of andere manier borgen. En niet met locktite.

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 21:41
door R1200C
Mijn Land Rover heeft moeren ipv bouten en het is wat makkelijker maar hoe vaak haal jij je wielen van je auto af? Zo vaak gaat een C5 het terrein niet in toch? ;-)

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:15
door roncitf
Ik heb ondertussen verder gezocht en er bestaan standaard setjes voor ombouw naar 'wheel stud' ipv wielbouten. Het zijn draadeinden met een treksterkte van 10.9, net als wielbouten en ze worden vastgezet met loctite. Het is voor het vastzetten van mijn 15mm dikke wiel adapter. Een normale bout heeft een te dikke kop (meer dan 15mm), dus moet er een moer op.

De adapter heb ik omdat er in 5x108 ET30 weinig wielen gemaakt worden. De adapter is voor 5x112 M14 (dus ET45) en daar passen velgen van VW, Audi, Seat en MB op. Veel meer keus dus.

Morgen even de boutlengte opmeten en de set draadeinden bestellen.

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:18
door roncitf
Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?

BJG, waarom geen loctite?

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:22
door goudfrank
Met even klikken zie je een mogelijke oplossing voor je "probleem" Ron.

https://www.wielhanger.nl/

NB Je post hierboven gezien Ron. Wellicht voor anderen handig?

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:26
door boes
Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing :(

Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg.
Bij het vast tornen op moment ben je afhankelijk van de goede borging van dat draadeindje...
Denk erom dat je voor remschijven in feite op hun plekkie worden gehouden door de wielbouten.

Kortom,... gewoon velgen kopen die op je auto passen?

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:29
door R1200C
Is er voor de C5 niet net zoiets te vinden als wat ik op mijn Series heb? Heb niet gezocht, maar in het Engels heten ze wheel studs

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:49
door roncitf
boes schreef:Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing :(

Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg.
Nee, een draadeinde tussen de naaf en de adapter. De velgen komen op de vaste draadeinden van de adapter:

Afbeelding

Ik zal het er met meerdere mensen over hebben en misschien tik ik de draadeinden wel even met een lasapparaat vast.

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 22:55
door BJG
roncitf schreef:Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?

BJG, waarom geen loctite?
Dat verliest zijn werking bij hitte.

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 14 mar 2019 23:58
door c5breaker
Met het lasapparaat erop zou ik zelf nooit doen, dan nog liever met de knijptang het schroefdraad iets vervormen. Vastlijmen kan wel, er is ook lijm voor hogere temperaturen, maar ik weet niet hoe warm het daar kan worden. De lijm is nodig om het draadeind vast te zetten in de naaf, als de adapter eraan zit, hoeft de lijm ook niet veel meer te doen.

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 15 mar 2019 00:54
door paul mes
12.9 treksterkte is de norm voor wielbouten..... iets anders wordt er simpelweg niet voor gebruikt en mag gezien eu regelgeving ook niet!
En vraag me niet de gehele homogolosatie-wetgeving uit te spitten, ik weet vanuit betrouwbare bron dat dat het is, geloof je t niet zoek t dan zelf op!
ik ben iig geen fan van deze schijfjes, er aan lassen nooit doen, je veranderd de sterkte van de bout, remschijf en mogelijk de naaf.
locktite zou kunnen er is tot best wel hoge temperaturen plakkende locktite in de handel, en een bout op spanning (momentsleutel) trilt niet los, het is alleen het tapeind vasthouden bij vast en loshalen, en dat doet zelfs "koudere" locktite nog

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 15 mar 2019 06:58
door R1200C
Heeft de leverancier geen passende bouten? Die zullen dit vaker mee hebben gemaakt toch?

Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Geplaatst: 15 mar 2019 08:59
door roncitf
Leverancier werkt alleen met wielmoeren bij een adapter van 15mm. Bij dikkere adapters leveren ze wel bouten.

Ik heb nagekeken en alle wielbouten die in de reguliere handel zijn, hebben een treksterkte van 10.9 (900 Nm). Iets anders ben ik nog niet tegengekomen, alleen voor een BMW E30 8.8 (640 Nm)
De draadeindes hebben aan de wielkant een inbus-gat, dus daarmee kan ik em tegenhouden bij het aandraaien van de moer.
Ik heb nog nooit met een auto gereden (op mn 1e BX en mn Maserati na) waar geen adapters op zitten. Tot nu toe altijd 4x108 en 5x108 met PSA/Volvo geschikte velgen. 5x112 heeft gewoonweg veel meer keus.

Ik zag al even met een snelle search dat er ook hittebestendige loctite bestaat.