Het was vandaag mooi weer om eens aandachtig met de achterklep bezig te gaan. De bekleding even weggehaald (bedankt JW) om eens te zien hoe dat ding in elkaar zit.
Toch maar eerst even wat diagnose gedaan met de diagbox. Eerst maar de oude storingen (FD6A) gewist en toen de klem maar bediend, daarbij viel mij op dat de standmeting goed werkt, maar dat er een obstakel wordt gedetecteerd. Niet van de pinchstrips, maar indirect. Volgens de hulptekst komt dat door snelheidverschil, wat volgens mij zou kunnen komen door iets van te zware belasting:
VirtualBox_Diagbox_17_02_2019_16_26_32.png
Opvallend is dat in eerste instantie er geen nieuwe storing wordt gegenereerd, terwijl de klep telkens bij het open, op verschillende plaatsen, stop en vast zit. Uiteindelijk komt er dan toch weer de storingmelding FD6A. Dat zou duiden op storing van de motor en een interne storing. Wellicht is dit een bevestiging dat er toch iets te zwaar loopt.
Nu is het gekke dat het openen van de klep altijd zonder problemen gaat voor het eerste stuk, maar verderop gaat het telkens mis. Dat zit de klep muurvast. De klep laat zich dan ook niet ontgrendelen van de motor. Door de klep dan (met vol gewicht) bijna dicht te duwen, kan deze weer worden bediend om dicht te gaan.
Het probleem is dus gerelateerd aan de stand van de klep, maar de potmeter lijkt goed te werken. Nu heb ik 2 verdenkingen; kabelboom of motorunit.
Gelukkig zijn er maar 2 connectoren met ongeveer 10 aansluitingen, dus ga binnenkorst maar eens meten wat de signalen op de connectoren doen. Het zou mij wel helpen als iemand mij kan vertellen welke signalen op deze connectoren zijn aangesloten.
Wordt vervolgd. Groet Wilco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.