Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2018 16:09
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC
Vanaf medio 2010 tot eind 2018 heb ik in een Xantia type II 1.8i gereden en kennis mogen maken met het enorme rijcomfort van dit model. Het rij- en zweefcomfort werd dermate versterkt toen ik "nieuwe" 2e hands type I veerbollen onder mijn auto gemonteerd kreeg, waar ik toentertijd geen enkele kennis van had, maar nooit vergeten was wat een heerlijk (zweef) gevoel deze veerbollen me gaf... het heeft me door een zeer moeilijke tijd heen gesleept, ieder ritje was een waar genot... Enfin, met veel moeite afscheid genomen van mijn zeer geliefde Xantia (omdat het echt niet anders kon) heb ik een phase I Citroën C5 2.0i 16v hydractive III +aangeschaft. Je voelt hem al hangen.... schitterende auto, maar weg zweefgevoel. Ik heb er comfortbollen onder laten monteren van het type COMF FN (voor) en COMF RN (achter) en het was heerlijk zacht maar bijlange na niet het Xantia gevoel. Het was veel te veel een boot op het water i.p.v. een zweefvliegtuig. Recentelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Xantia type I veerbollen (70/40 bar) op mijn C5 laten monteren en werkelijk, ik heb het veercomfort van mijn Xantiaatje vrijwel volledig weer terug! Ik rijd als in een Xantia in een C5. Het enige wat een beetje verschil maakt is dat de auto een klein beetje meer deint (wellicht vanwege de extra middenbollen) maar het is tegelijkertijd een heerlijk gevoel, alsof je de veerbollen een beetje hebt opgeboord. Dus dit is wat ik graag wil delen: als je het comfort van de Xantia mist in je C5, kun je rustig Xantia veerbollen monteren (of laten monteren) en je zal er absoluut geen spijt van krijgen. Ik ben uiterst tevreden met mijn "gewaagde stap" en ik heb voor het grootste gedeelte mijn Xantia weer terug in de vorm van een C5!
Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Post je kenteken even, dan weet ik wanneer ik uit moet kijken.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Gewaagd is het zeker, maar is het verantwoord?
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Welkom hier bij de C5 rijders 
Een C5 is geen Xantia, ik heb er ook aan moeten wennen, na een paar dagen weet je niet meer beter.
Ik wil je als nieuwkomer niet verwelkomen met kritiek, alleen het advies kijk uit met experimenteren met de wielophanging.
De C5 is een zware auto, er zijn niet voor niets bollen gemonteerd waar een met kevlar versterkt membraan in zit.

Een C5 is geen Xantia, ik heb er ook aan moeten wennen, na een paar dagen weet je niet meer beter.
Ik wil je als nieuwkomer niet verwelkomen met kritiek, alleen het advies kijk uit met experimenteren met de wielophanging.
De C5 is een zware auto, er zijn niet voor niets bollen gemonteerd waar een met kevlar versterkt membraan in zit.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, welkom, had niet in de gaten dat het je eerste bericht was.
Maar ik maak me wel zorgen over dit soort experimenten. We delen namelijk dezelfde weg. Wat jij probeert is door niemand getest op rij- en veiligheidseigenschappen. Hoe is bijvoorbeeld het contact met de weg bij een stevige rempartij, waar een veersysteem cruciaal voor is?
Behalve kennelijk de schroefdraad van de veerbollen is er weinig tot niets hetzelfde aan beide veersystemen.
Met het opboren van veerbollen had ik ook al niks, vanwege dezelfde redenen.
Beter hou je je aan wat de fabrikant na test op de weg heeft mogen zetten.
Dat is uiteindelijk ook beter voor je eigen veiligheid.
Maar ik maak me wel zorgen over dit soort experimenten. We delen namelijk dezelfde weg. Wat jij probeert is door niemand getest op rij- en veiligheidseigenschappen. Hoe is bijvoorbeeld het contact met de weg bij een stevige rempartij, waar een veersysteem cruciaal voor is?
Behalve kennelijk de schroefdraad van de veerbollen is er weinig tot niets hetzelfde aan beide veersystemen.
Met het opboren van veerbollen had ik ook al niks, vanwege dezelfde redenen.
Beter hou je je aan wat de fabrikant na test op de weg heeft mogen zetten.
Dat is uiteindelijk ook beter voor je eigen veiligheid.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik veronderstel dat jullie er niet mee gereden hebben , en toch geven jullie een negatieve mening.
bij rally wagen word heel de vering aangepast daar hoor je toch geen negatieve mening.
ik wil er wel eerst is mee rijden voor ik iets zeg.
bij rally wagen word heel de vering aangepast daar hoor je toch geen negatieve mening.
ik wil er wel eerst is mee rijden voor ik iets zeg.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Met een rally auto mag je niet op de openbare weg.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie

vroeger werden andere veren en schokdempers toch ook onder merseced geplaatst.
wat werd er niet aan een DS veranderd grote boringen met de druk van de bollen veranderd.
je hebt het vroeger miss zelf gedaan

Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2018 16:09
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC
Allereerst, bedankt voor alle feedback! Dat had ik echt niet verwacht. Als newbie is dat erg prettig omdat je dan weet dat je bericht gelezen wordt en voldoende serieus wordt geacht om op te reageren. Aan c5jan: dank je wel voor het welkom en ik vond het bericht om mijn kenteken even te posten erg leuk! Ik begrijp het en ben het volledig met jou en de andere responders eens dat veiligheid nummer 1 is. Boven comfort. Period. Ik kan daar alleen maar op antwoorden dat ik mij volkomen veilig voel met deze "ouderwetse" type I veerbollen. Uiteraard heb ik al een paar test 'noodstoppen' gemaakt en ik merk oprecht geen noemenswaardig verschil als met de originele digitale (44/25 bar) veerbollen die er onder zaten toen ik de auto aanschafte. Sterker nog (maar dit is een beetje appels met peren vergelijken geef ik toe) de wegligging is vergeleken met de (FN/RN) comfortbollen een mega verschil. Ik kan zonder mankeren dezelfde draaien maken als in mijn Xantia. Het voelt dan ook echt als de Xantia, die van zichzelf ook een heel klein beetje dat overhellen had, maar wel de grip bleef behouden. Ik vind dat hele kleine beetje overhellen in een scherpe bocht niet echt storend, ik vind het juist prettig, de Xantia had exact hetzelfde gedrag. Kortom, in mijn beleving is er echt geen reden voor zorgen om de verkeersveiligheid. Maar dat is mijn subjectieve beleving. Heel erg bedankt voor alle commentaren en uiteraard geef ik graag nog wat toelichting als dat gewenst is. 

Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik ben het met C5jan eens, je weet namelijk niet wat de auto doet onder wat extremere omstandigheden.
Niet alleen de drukken zijn anders, maar zeker ook de dempers zijn anders. En dat heeft invloed op het gedrag van de auto bij lastige omstandigheden zoals bij het moeten maken van een uitwijkmanoeuvre, of iets wegglijden.
Dat kan te meer een rol spelen als deze C5 niet voorzien is van ESP, zoals de meeste PH1 C5's dat niet hebben.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je checken.
Groet,
JW
Niet alleen de drukken zijn anders, maar zeker ook de dempers zijn anders. En dat heeft invloed op het gedrag van de auto bij lastige omstandigheden zoals bij het moeten maken van een uitwijkmanoeuvre, of iets wegglijden.
Dat kan te meer een rol spelen als deze C5 niet voorzien is van ESP, zoals de meeste PH1 C5's dat niet hebben.
Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je checken.
Groet,
JW

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Nee, dat heb ik zeker niet, ik heb grote argwaan tegen ongeteste constructies op de weg, en altijd al gehad.willy4 schreef:...grote boringen met de druk van de bollen veranderd.
je hebt het vroeger miss zelf gedaan
Het zal misschien bijna altijd goed gaan, maar het verkeer is nu eenmaal een aaneenschakeling van onvoorziene omstandigheden.
In de hoogtijdagen van de BX waren er ook mensen die vonden dat het arme ding moest veren als een CX, door hun setje hss los te laten op de veerbollen. Helaas, McPherson wordt geen dubbele draagarm door een gaatje op te boren.
Een voertuig wat niet gehomologeerd is kan niet op de openbare weg worden toegelaten, dat is in België niet anders, misschien nog wel strikter dan in Nederland.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
klopt helemaal , maar de motoren waar meer vermogen uit gehaald word zijn ook niet gehomologeerd.Een voertuig wat niet gehomologeerd is kan niet op de openbare weg worden toegelaten, dat is in België niet anders, misschien nog wel strikter dan in Nederland.
en dat lees ik hier ook regel matig.
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 dec 2018 16:09
Auto: C5 Berline 2.0-16V Exclusive
Opties: Schuif kanteldak, Xenon verlichting
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09270CJ
Productienummer: 10064
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 152738
Kleur: Grijs EYPC
Is de VIN code te vinden aan de bestuurderszijde vlak onder het voorraam? (ik ben een newbie ik weet hetJW-C5 schreef:Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik dat voor je checken.

Voorgaande voitures de France: Citroën Xantia 1.8i, Renault 5, Peugeot 305, Citroën 2CV en Peugeot 104.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
@ts: blij dat je het positief oppikt.
Ik denk alleen dat je je gevoel niet voorrang moet geven over meetbare gegevens.
Remweg, gedrag bij hobbels, bochten, nat en droog wegdek en een combinatie van dat alles is alleen op een testbaan vast te stellen.
Om jarenlange research, berekeningen en tests opzij te zetten onder het mom van "ja maar dit past ook" vind ik "dapper", zeg maar.
De auto zoals die was, is getest en goed bevonden, voor wat dat waard is.
Als je alle vergelijkbare tests hebt uitgevoerd als voor toelating noodzakelijk zijn, dan pas kan je zeggen of iets "werkt".
Tot die tijd blijf ik het een eng idee vinden. Net als mensen die in auto's zonder werkende schokbrekers onderweg zijn...
Ik denk alleen dat je je gevoel niet voorrang moet geven over meetbare gegevens.
Remweg, gedrag bij hobbels, bochten, nat en droog wegdek en een combinatie van dat alles is alleen op een testbaan vast te stellen.
Om jarenlange research, berekeningen en tests opzij te zetten onder het mom van "ja maar dit past ook" vind ik "dapper", zeg maar.
De auto zoals die was, is getest en goed bevonden, voor wat dat waard is.
Als je alle vergelijkbare tests hebt uitgevoerd als voor toelating noodzakelijk zijn, dan pas kan je zeggen of iets "werkt".
Tot die tijd blijf ik het een eng idee vinden. Net als mensen die in auto's zonder werkende schokbrekers onderweg zijn...