C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik heb ineens een 'storing motormanagement' op het display. Het oranje lampje Service gaat aan, verder niets. Ik kan gewoon blijven rijden, ik merk niets bijzonders.

Bij uitlezen krijg ik de volgende storingen:

P0121 EGR electric butterfly position fault : Drift in upper limit adaptation
P0121 Mixer butterfly position copy signal : Throttle movement drift or programming not done
P0121 Motorised throttle potentiometer tracks 1 and 2 fault : Coherence
P1134 HO2S Transition Time Ratio Sensor 1
P1158 Lack Of HO2S22 Switch - Sensor Indicates Rich
P1158 Motorised throttle potentiometer track 2 fault : High stop

Is dit een haperende EGR-klep? Of misschien gaskleppotentiometer?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een PH2 EW10A motor heeft geen EGR meer. Daar kan het dus niet aan liggen. Er even van uitgaand dat je profiel correct is.

Waarmee heb je dat uitgelezen, met een Lexia of een algemene OBD lezer?
In het laatste geval krijg je allerlei "vertalingen" van de codes die niet specifiek zijn voor deze motor.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Da's niet helemaal waar.
Als de p code begint met een 0 is het een generieke code. Bij alle fabrikanten genormaliseerd.
Als het begint met een ander getal is het merk specifiek. En bij veel OBD scanners zit een merk database ingebouwd.

Blijft natuurlijk wel zo dat uitlezen met een lexia of diagbox veel beter is.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Met een algemene ODB lezer uitgelezen.

Dus dan zouden P1134 en P1158 merkspecifiek zijn.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Klopt.
Vroeg je scanner bij die codes niet om een fabrikant in te geven?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
In de CitDoc's kom ik voor deze EW10A motor de volgende uitleg tegen bij de genoemde codes:
Sensor stand smoorklep - Signaal 1 P0122 - P0123 - P0120
Geen samenhang positie smoorklep ; Spoor nr.2 / druk P1134 (*)
Sensor stand smoorklep ; Signaal 2 P1157 (*) - P1158 (*) - P1156 (*)
(*) "fabrieksstoringen"
De code P0121 kom ik er niet in tegen, maar die zou onder de eerstgenoemde kunnen vallen.

Zo te lezen zit het in de gemotoriseerde gasklep.
Als je 'm aan de Lexia hangt zal dat wel duidelijker worden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is een wilde gok maar deze foutcodes komen vaker voor als de kvs temperatuur sensor kvs lekt. Door de capillaire werking komt kvs dan in de computer terecht.

Dit is vrij eenvoudig te zien.

Is dat niet het geval dan moet er diagnose worden gesteld aan de gasklep.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Waar is dat te zien dan?

Ik vermoed zelf wat roetafzetting op de gasklep.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Gewoon in de stekker van de kvs temperatuur sensor.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
De KVS stekker zag er nog zo goed als nieuw uit, ook van binnen schoon. Er is ook geen spoortje van koelvloeistof te bekennen daar in de buurt.

Ik heb het gasklephuis ook gelijk gereinigd met een goedje.

Gisteren kreeg ik er trouwens een tweede storing bij 'storing snelheidregeling' of zoiets. Ik had toen ook ineens veel minder vermogen op het gaspedaal (maar topsnelheden wel mogelijk).

Maar even vaak is de storing motormanagement helemaal niet aanwezig.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Die "storing snelheidsregeling" is een vaker voorkomend verschijnsel, op dit forum hebben we het daar met enige regelmaat over gehad.
De oorzaak zit in de contacten van de remlichtschakelaar, en er is een IR over.
Zie onder andere en dit topic.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik krijg 'm soms als ik de OBD-stekker erin heb zitten.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 dec 2015 13:19
Auto: C5 2.0 16V Break Exclusive
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: zwart
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik vermoed in dit geval geen remschakelaar. De snelheidsstoring komt in samenhang met de motormanagement storing.
Bij de garage geweest en die zien een kleine olielekkage aan de distributiekant. Dat is nu even de verdachte. Zitten daar sensoren?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2009 18:24
Auto: C5 2.2HDIF Break
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245000
Kleur: Antraciet grijs
Locatie: Tilburg
C5club Newbie
C5club Newbie
Ik had laatst ook regelmatig de storing snelheidsregeling en tegelijk viel de motor dan uit.
Opnieuw starten, niet zo makkelijk met een automaat want je moet eerst stilstaan in het drukke verkeer, en ik kon weer verder.
Op een gegeven moment wel de storing, maar geen uitval motor.
De volgende dag naar de garage en uitlezen P0087, P3003, P0093, P1113. Kortom allemaal te weinig brandstof druk. Verder was er niets meer te vinden.
Een maand daarvoor waren de lekke verstuivers verholpen (Euvel 2.2HDI bij 250K zoals ik elders gelezen heb) dus waarschijnlijk zat er een vuiltje in de verstuiver. Daarna geen klachten meer. Had zich vanzelf opgelost. :P
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Dit heeft niets met de auto van de TS te maken. Dat is een benzine, jij hebt een diesel, nogal verschillend... ;)
Citroen 2cv6 spécial 1986
Plaats reactie