V6 Olielekkage nokkenasdeksels
Geplaatst: 21 dec 2018 13:39
Uit een post van JW:
Maar nu heeft mijn V6 dame last van een andere olielekkage, niet door de kleppendeksel afdichtingen, maar door de afdichtingen van de deksels die op de nokkenassen liggen. Zo te zien lekt het alleen bij de voorste cilinderkop.
Hoe die deksels precies genoemd worden, weet ik niet (service.citroen geeft er geen naam aan). Ik heb wel een Engelse naam gevonden, namelijk "camshaft bearing cap covers". Deze zitten dus tussen de cilinderkop en het kleppendeksel en houden de nokkenas op zijn plaats.
Er lekt waarschijnlijk niet heel veel olie, maar het is wel irritant. Ik kwam er namelijk achter doordat een koelwaterslang was aangetast en was gaan lekken. Dat is hersteld maar er lekt ook olie op de uitlaat wat een oliewalm en -stank geeft. Bovendien, dat is al aangetoond, olie tast rubber aan en ik wil zuinig zijn op de slangen en de motorsteunen.
Het moet dus gerepareerd worden want ik wil wel verder met deze auto, maar het is een akelig dure klus. De distributie moet los. Nu is de distri-set pas 40k km oud dus die kan waarschijnlijk veilig opnieuw gebruikt worden. Maar er staat 2,5 dag werk voor en dat wordt wel even slikken...
De lekkage bij de groene monsters heb ik al achter de rug en dat hou ik nu regelmatig in de gaten.Van de ES9A zijn er een paar olieproblemen bekend.
In de eerste plaats die veroorzaakt worden door de groene monsters.
Verder ook door lekkage van de nokkenasverstellers in de inlaatdistri-wielen, zie ook dat draadje.
En soms door lekkage van de afdichtingen van de kleppendeksels, maar dat gaat niet zo hard
Maar nu heeft mijn V6 dame last van een andere olielekkage, niet door de kleppendeksel afdichtingen, maar door de afdichtingen van de deksels die op de nokkenassen liggen. Zo te zien lekt het alleen bij de voorste cilinderkop.
Hoe die deksels precies genoemd worden, weet ik niet (service.citroen geeft er geen naam aan). Ik heb wel een Engelse naam gevonden, namelijk "camshaft bearing cap covers". Deze zitten dus tussen de cilinderkop en het kleppendeksel en houden de nokkenas op zijn plaats.
Er lekt waarschijnlijk niet heel veel olie, maar het is wel irritant. Ik kwam er namelijk achter doordat een koelwaterslang was aangetast en was gaan lekken. Dat is hersteld maar er lekt ook olie op de uitlaat wat een oliewalm en -stank geeft. Bovendien, dat is al aangetoond, olie tast rubber aan en ik wil zuinig zijn op de slangen en de motorsteunen.
Het moet dus gerepareerd worden want ik wil wel verder met deze auto, maar het is een akelig dure klus. De distributie moet los. Nu is de distri-set pas 40k km oud dus die kan waarschijnlijk veilig opnieuw gebruikt worden. Maar er staat 2,5 dag werk voor en dat wordt wel even slikken...
