Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik hoor sinds de grote operatie af en toe een heel zwaar gebrom van de hydrauliekpomp, klinkt boos, als een serieuze compressor. Dan ineens schakelt het over naar het algemeen bekende lichtere gereutel.
Het geluid is zo zwaar en lijkt wel van linksvoor te komen, bij het schutbord, terwijl de pomp toch echt rechtsvoor zit.
Heeft iemand deze ervaring ook?
Ik kan er geen stempel op drukken, auto rijdt en veert perfect. Zou er lucht in het systeem kunnen zitten?
Het geluid is zo zwaar en lijkt wel van linksvoor te komen, bij het schutbord, terwijl de pomp toch echt rechtsvoor zit.
Heeft iemand deze ervaring ook?
Ik kan er geen stempel op drukken, auto rijdt en veert perfect. Zou er lucht in het systeem kunnen zitten?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er zijn toch nieuwe bollen op gezet?
Een paar dagen geleden schreef ik in een ander draadje dat er dan altijd wat lucht komt te zitten boven de zuiger van de veercilinder, dat heeft tijd nodig om daar te verdwijnen. Aan de voorkant duurt dat wat langer dan aan de achterkant, is mijn ervaring.
Een keer of wat goed laten gymnastieken helpt dat proces te versnellen.
Groet,
JW
Een paar dagen geleden schreef ik in een ander draadje dat er dan altijd wat lucht komt te zitten boven de zuiger van de veercilinder, dat heeft tijd nodig om daar te verdwijnen. Aan de voorkant duurt dat wat langer dan aan de achterkant, is mijn ervaring.
Een keer of wat goed laten gymnastieken helpt dat proces te versnellen.
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Klopt, rondom nieuwe bollen.
Ik zal nog een paar keer gymnastieken.
Hij zakte voor ietsje in viel me op, zou dus prima lucht kunnen zijn.
Ik zal nog een paar keer gymnastieken.
Hij zakte voor ietsje in viel me op, zou dus prima lucht kunnen zijn.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
komt het dan niet van het stuurhuis.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zou kunnen, maar hoe is daar dan die lucht in gekomen?
Dat gebeurt niet bij een bollenwissel, en ik heb niet meegekregen dat er iets aan de hydrauliek van de STB gedaan is.
Hoe dan ook, een keer of wat het stuur helemaal naar z'n uiterste posities brengen helpt om eventuele lucht daar uit te krijgen.
Groet,
JW
Dat gebeurt niet bij een bollenwissel, en ik heb niet meegekregen dat er iets aan de hydrauliek van de STB gedaan is.
Hoe dan ook, een keer of wat het stuur helemaal naar z'n uiterste posities brengen helpt om eventuele lucht daar uit te krijgen.
Groet,
JW
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dank voor de adviezen. Ik zal het allemaal proberen, stuur gaat hier naar zijn uiterste stand bij wegrijden de ene kant op, dus dat is meer een kwestie van kiezen waar ik heen ga...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, maar dan wel ten koste van je hardy disc en stuurkogels. Vers rubber he, dus nog veel grip. Parkeren doe ik altijd strategisch, met behoud van dit soort elementen. Ik pak ze op andere manieren al hard genoeg aan 
Maar...ik heb het een aantal keren gedaan, maakt amper uit.
Meeste verschil maakt nog het gymnastieken. Hij klinkt nu nog wat verkouden, het allerzwaarste is er wel vanaf zou ik zeggen maar niet helemaal nog wat ik gewend ben. Heb toch al een keer of 6 de bovenste en onderste positie aangedaan. Niet in 1 sessie overigens, dat leek me teveel van het goede.
Maar...ik heb het een aantal keren gedaan, maakt amper uit.
Meeste verschil maakt nog het gymnastieken. Hij klinkt nu nog wat verkouden, het allerzwaarste is er wel vanaf zou ik zeggen maar niet helemaal nog wat ik gewend ben. Heb toch al een keer of 6 de bovenste en onderste positie aangedaan. Niet in 1 sessie overigens, dat leek me teveel van het goede.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ook met het stuur volledig l en r draaien.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Maakt geen merkbaar geluid. Stuur gaat hier in de straat regelmatig van ene naar andere uiterste...
Hij is nog niet helemaal happy maar klinkt alweer duidelijk wat minder boos in ieder geval.
Hij is nog niet helemaal happy maar klinkt alweer duidelijk wat minder boos in ieder geval.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Never a dull moment. Vanochtend geen raar gebrom, alles ging prima. Tot ik, in constant tempo cruisend op de A12, ineens een rood lampje zag knipperen: S T O P, en de melding "storing stuurbekrachtiging" in het display zag.
Ik ben niet snel in paniek, het stuur bleek nog aan de wielen vast te zitten dus hoe erg kan het worden... langzaam af laten zakken, afrit af, en ineens PLOP werkt alles weer normaal en de storing is verdwenen. Wel rustig rijden als de SB ineens weer aanspringt, zoiets voel je wel in het stuur...
Ik ben naar een grote parkeerplaats gereden, daar motor afgezet, onder de motorkap gecheckt of er iets lekte (nee), onder de auto gekeken of er iets lekte (nee), weer gestart, nog wat geslalomd en mijn reis vervolgd.
Het was even schrikken maar ik vermoed gewoon een luchtbel...
Ik ben niet snel in paniek, het stuur bleek nog aan de wielen vast te zitten dus hoe erg kan het worden... langzaam af laten zakken, afrit af, en ineens PLOP werkt alles weer normaal en de storing is verdwenen. Wel rustig rijden als de SB ineens weer aanspringt, zoiets voel je wel in het stuur...
Ik ben naar een grote parkeerplaats gereden, daar motor afgezet, onder de motorkap gecheckt of er iets lekte (nee), onder de auto gekeken of er iets lekte (nee), weer gestart, nog wat geslalomd en mijn reis vervolgd.
Het was even schrikken maar ik vermoed gewoon een luchtbel...
Berichten: 8146
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Dit is wel gek.
Bij mij is ooit ook de troep er af geweest, maar na twee keer gymmen vond ik het wel best.
Nooit wat gemerkt verder.
Bij mij is ooit ook de troep er af geweest, maar na twee keer gymmen vond ik het wel best.
Nooit wat gemerkt verder.
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Tja, kennelijk toch iets ingeslikt in de stuurbekrachtigingsleiding. Ben benieuwd wat ie er zometeen van vindt...
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zonder gebrom of rarigheid thuis gekomen.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Maar vanmorgen niet. Een paar keer uitval van de SB onderweg, en uiteindelijk helemaal geen SB meer. Dat was nog knap lastig parkeren...
Maar wat nu? Een zekering die af en toe wel / niet is doorgebrand, daar geloof ik amper in.
Een rondje gereden met stuur alle kanten op (was nog best stevig aanpoten) maakte niet uit.
Iemand een beter idee?
Maar wat nu? Een zekering die af en toe wel / niet is doorgebrand, daar geloof ik amper in.
Een rondje gereden met stuur alle kanten op (was nog best stevig aanpoten) maakte niet uit.
Iemand een beter idee?


