Pagina 1 van 4
Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 03 dec 2018 17:30
door Martijn_C5
Hallo allemaal,
Na vele jaren Peugeot (407) gereden te hebben viel mijn oog nu op een Citroen; een C5. Omdat er veel speelt over 'de vuile diesels' heb ik wel getwijfeld of ik nog wel een diesel zou kopen, zeker nu er in Duitsland al de nodige steden zijn waar ik met zowel een 407, als ook en C5 niet meer in kom.. althans: in het centrum (waar ik toch nooit kom). En daar ik voorlopig toch wel door wilde dieselen is het een HDi241 geworden.
Ondertussen wat kilometers mogen maken met mijn 'nieuwe' voiture en met de aankomende TuV in zicht maar eens gaan kijken naar de staat van onderhoud. Slecht.. dus. Eerst maar eens de oud-ijzerboer blij gemaakt en rondom de remmen vervangen door Brembo schijven en blokken. Dat ziet er al beter uit.. en begint ook weer goed te remmen. Helaas ook een lekke veercylinder achter en die moet denk ik dus vervangen worden; besteld.. en ook de Lexia maar besteld. Daarnaast nog wat kleine dingen zoals een stuurkogel en stabilisatorstangetjes achter.. een reflectortje.. zoiets.
Over een weekje of wat maar eens kijken naar het vervangen van de cylinder.. er rijzen nogal wat vragen als ik denk aan het veersysteem en wat me te wachten staat (drukloos maken... en hoe komt het daarna weer op druk etc).
In ieder geval heb ik al het nodige gelezen hier en hoop nog veel info te mogen vinden ! Thanks !
Groetjes, Martijn
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 03 dec 2018 18:02
door Kapitein Rob
Welkom en je hebt een mooie combinatie aangeschaft

Veel plezier ervan.
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 03 dec 2018 18:25
door Tomba1961
Welkom Martijn en heel veel rijplezier toegewenst met je nieuwe aanwinst.
Als er vragen zijn zal je hier zeker antwoorden gaan krijgen, zat ervaren citrofielen aanwezig (ik niet hoor, heb er ook pas eentje).
Foto's zijn welkom

Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 03 dec 2018 19:10
door Menno
Welkom

Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 03 dec 2018 19:42
door willy4
Welkom

Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 04 dec 2018 08:54
door BJG
Welkom en succes met de reparaties.
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 19 dec 2018 14:01
door Martijn_C5
Bedankt allemaal !
Ondertussen wat weken verder.. met de Lexia is het niet gelukt helaas, die kreeg geen verbinding met de auto ondanks alle mogelijke versies (inclusief Windows versie en servicepacks) en ook Diagbox wilde niet. Heb hem teruggestuurd naar de verkoper en zal in de nabije toekomst eens gaan kijken naar een andere oplossing (Autel / iCarsoft / etc.).
Een vraag dit ik eens voorzichtig wil stellen hier is: het valt me op dat de auto wat 'galloppeerd' bij stationairloop.. ook vind ik hem tijdens het rijden op lagere snelheden bij het net indrukken van het gaspedaal niet heel soepel.. soms een voorzichtige 'bok' soms een wat hardere. Iemand een idee in welke richting ik zoeken moet ?
Groetjes, Martijn
C5.jpg
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 19 dec 2018 15:47
door Ccinq
Vervuiling? Gooi er even een Carbon Cleaning tegenaan, en een tank dure diesel,en een injectorreiniger. Kan alle drie geen kwaad

Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 19 dec 2018 16:20
door c5jan
Lucht in de brandstof?
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 19 dec 2018 23:10
door d-super
Brakke EGR.
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 21 dec 2018 16:25
door Martijn_C5
Reiniger.. ga ik erdoor jagen !
Ondertussen merk ik bij (in stilstand en in de P) heel voorzichtig gas geven, toerental tussen 1000 en max 1500, dat het lijkt alsof de auto op minder cylinders loopt (of.. dat de motor telkens onderbroken wordt maar dan heel kort)... geef je een milimeter meer gas is dat voorbij en gaat het toerental iets omhoog en loopt de motor normaal. Dat fenomeen merk je bij rijden natuurlijk nog wat heftiger (door het 'bokken').
Pff.. breekt alle positieve kanten van de auto een beetje af momenteel...
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 07 jan 2019 22:37
door Martijn_C5
Zo.. een paar potjes 'Forte Diesel' verder op telkens een kwart tank maar geen verbetering.
Vandaag samen met een bevriend monteur in de garage waar hij werkt vanalles getest.
Verstuiver-lektest gedaan en deze is gelijk op alle 6 verstuivers... eerste indicatie daarvoor is dus positief en geen directe reden om de verstuivers er uit te halen en weg te brengen.
Alle mogelijke tests uitgevoerd op de motor.. EGR kleppen, variabele turbo-aansturing.. meetwaarden gecontroleerd... alles lijkt ok. Als we al iets mogen zeggen dan heeft de achterste EGR klep een 'armoedig' geluidje bij bediening, maar de aansturing werkt wel (stangetje gaat op en neer). Ook de vaccuum aansturing van de EGR kleppen (1 aanvoer die gesplitst wordt) getest en ook dat lijkt in orde.
Blijft de vraag waarom de motor bij zeer voorzichtige belasting begint te stotteren.. probeer je het toerental op 1200 toeren te zetten galloppeerd het een eind op en neer. Bij rijden in stadsverkeer is de auto daardoor erg bokkig.
Nog ideeen hier ?
Concrete vraag: is de bedienmotor van de EGR klep ook los verkrijgbaar ipv de gehele unit voor 500 euro's ? (zie electirsche unit aan de linkerzijde op foto
https://6.allegroimg.com/original/01696 ... f61825a496" onclick="window.open(this.href);return false; )
Alvast bedankt voor jullie reactie !
Martijn
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 07 jan 2019 22:48
door boes
Gaspedaal werkt wel goed?
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 07 jan 2019 22:48
door c5jan
Hele domme vraag: is er een waterafscheider in het brandstoffilter die eventueel afgetapt moet worden?
Heb je premium diesel getankt, Shell Vpower bijvoorbeeld?
Re: Ook even voorstellen dan maar..
Geplaatst: 07 jan 2019 22:53
door Martijn_C5
Dieselfilter is vervangen.. motor was daarna helaas niet zo heel makkelijk aan te krijgen (toen dus wel lucht in de leiding) maar uiteindelijk gelukt. Water aftappen.. ehm.. geen idee ? Zou de motor dan niet altijd en ook stationair slecht moeten lopen ?
Gaspedaal hebben we niet bekeken.. de motor klinkt ook 'raar' bij het terugschakelen van de automat (het beste in de 'sport' stand te horen... hij schakelt dan terug waarna de motor een beetje galloppeerd).
Samen met de reiniger heb ik V power getankt idd.. maar normaal doe ik dat niet; 10 jaar met de Peugeot HDi 135 gereden en nooit een probleem gehad.