Pagina 1 van 1

P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 16:46
door Jokke
:cit2
Na het resetten, rijden en weer uitlezen van onze dame blijven volgende foutmeldingen over:

P2133 Signaal zwaar puint gaspedaal - permanente storing kortsluiting met plus
P1607 begrenzing wagensnelheid

Ik vind maar 1 melding hiervan op het forum, en daar spreken ze van deTPS - Throttle position sensor. Nu zie ik dat deze dame een elektronische smoorklep heeft. Wil dat dan zeggen dat daar iets mis is? Of is reinigen aan de orde?

Alvast dank!

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 18:06
door willy4
P2133 Schakelaar/sensor F voor gasklep-/gaspedaalpositie - Ingangssignaal te groot
CITROËN; C5 III Break (RW_); 1.8 16V; kW: 92
Algemeen

De sensor voor gaspedaalpositie bestaat meestal uit twee potentiometers.
De weerstandswaarde van de potentiometer verandert proportioneel in verhouding tot de gaspedaalpositie.
Signaal voor sensor voor gaspedaalpositie

Diagnosetester aansluiten.
Meetwaardenlijst met geschikte diagnosetester uitlezen.

Contact inschakelen.

Gaspedaalpositie Gewenste waarde(n)
1. Sensor
Gaspedaal niet ingetrapt 0,2 - 0,5 V
Gaspedaal ingetrapt 4,3 - 4,8 V
2. Sensor
Gaspedaal niet ingetrapt 0,1 - 0,4 V
Gaspedaal ingetrapt 2,1 - 2,5 V

Als de gewenste waarden niet bereikt worden, als volgt handelen:
- Elektrische bedrading tussen sensor voor gaspedaalpositie en motorregelapparaat op kortsluiting c.q. onderbreking controleren.
- Voedingsspanning voor sensor voor gaspedaalpositie controleren.
- Sensor voor gaspedaalpositie vervangen. afbeelding 1 2adi47170p000011.jpg
1 Potentiometer 1 2 Potentiometer 2
V Spanning s Pedaalweg


Voedingsspanning van sensor voor gaspedaalpositie controleren.

Contact inschakelen.

Spanningsmeting uitvoeren.

Sensor voor gaspedaalpositie Gewenste waarde(n)
1. Potentiometer 4,75 - 5,25 V
2. Potentiometer 2,25 - 2,75 V

Als de gewenste waarden niet bereikt worden, als volgt handelen:
- Elektrische bedrading tussen sensor voor gaspedaalpositie en motorregelapparaat op kortsluiting c.q. onderbreking controleren.
- Motorregelapparaat vervangen

Reparatie-/onderhoudswerkzaamheden moeten door een vakman met opleiding in de personenautohandel ( bijv. automonteur, auto-elektricien, automonteur mechatronica) worden uitgevoerd. Als alternatief kan de reparatie ook door een geschoolde en ervaren mechanicus worden uitgevoerd.

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 18:08
door willy4
welke versnellingsbak zit er onder?

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 21:36
door BJG
Dit gaat over de schakelaar ONDER het gaspedaal, daar zit een probleem in.

Dat is vrij eenvoudig te meten. Meet de weerstand los en ingedrukt. De schakelaar heeft een aparte stekker.

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 21:56
door JW-C5
In het document B1HABWP0 Werking : inspuiting magneti marelli 6lpb is daar het eea over te lezen, incl. de pinning en de waardes.

Ik zal je dat zo sturen. Je VIN krijg ik dan nog wel een keer ;)

Groet,
JW

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 22:39
door Maarten_V
Heeft de auto achteraf een originele cruise ingebouwd? Werkt je cruise controle wel en de limiteur niet? Dan heb je een gaspedaal zonder die schakelaar er in zitten. Kan geen kwaad voor de rest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 24 okt 2018 23:38
door JW-C5
Zoiets zou het geval kunnen zijn bij een PH1.
Maar bij de PH2 zit bij mijn weten standaard de gewone CC ingebouwd, met een e-gaspedaal dat twee afzonderlijke circuits heeft bij de EW7 en EW10.

Groet,
JW

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 25 okt 2018 07:17
door Jokke
Bedankt iedereen!

Versnellingsbak BE4N. De auto heeft cruise control én limiter, ik vermoed origineel ingeboud (zit toch netjet op het niet meedraaiende deel v/h stuur).

In de documenten die JW stuurde zie ik inderdaad waar de zwaarpunt schakelaar zit, ik zal daar eens beginnen meten, en zo eventueel verder met de info van Willy.

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 25 okt 2018 11:01
door willy4
werkt je limitor en de cruise control nog.

Re: P2133 en P1607

Geplaatst: 25 okt 2018 11:23
door BJG
Jokke schreef: en zo eventueel verder met de info van Willy.
Je moet niet de signaalspanning meten van de beide gaspedaalsensoren, dat gaat over iets anders.En is hier minder relevant.
Je moet zoals ik reeds aangaf de weerstand meten van de schakelaar aan en uit.