Genem
Nu een paar dagen in Hongarije met 30+ c merk ik dat de airco het totaal niet meer doet. Vlak voor de heenreis de airco nog laten checken en af laten vullen en alles werkte. Lage en hoge druk waren prima.
Ook heb ik inmiddels de binnen sensor eruit gehaald en schoongemaakt, de buitensensor geeft netjes 32c aan, het pollenfilter eruit gehad en ziet er als nieuw uit.
Nu in Hongarije aangekomen komt er alleen maar lauwe lucht uit de roosters. Met de lexia de regelkleppen getest, de mengmotor getest aanjager getest en dat werkt prima. Vreemde is dat ook de leidingen niet meer koud worden.
Er zit voldoende druk in het systemen, anders zou de aircopomp niet aanslaan. Is te horen met een klik en de poelie wordt meegenomen. Ook even een kleine test op de vulnippel geeft aan dat er voldoende druk inzit.
Gevalletje dikke pech en naar een aircospecialist gaan of zijn er nog zaken die ik nu nog zelf kan testen?

Wie heeft raad.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Met Diagbox/Lexia kun je ook de werking en temperaturen van de airco zelf testen.
Eea is beschreven in het CitDoc D4EAAPP0 Handelingen in de werkplaats : Ventilatie/verwarming
AUTOMATISCHE AIRCO SINDS ORG 10066

Wat levert dat op?

En ben je er zeker van dat er niet teveel koudemiddel in het systeem zit? Dan schakelt de beveiliging de airco uit bij hoge temperaturen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Genem
Hay JW, zo gauw ik die opties uit probeer, maximaal 6 keuzes, krijg ik een Windows error, dus er zal zal iets niet goed geïnstalleerd zijn. Ergo, dat kan ik helaas niet testen.
Je bedoeld neem ik aan de opties onder persoonlijke of algemene instellingen, in de rubriek airco... (met de grafieken)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Da's balen dat je het niet kunt testen op die manier, dan heeft het ook weinig zin dat ik je dit CitDoc stuur.....
Onder welk kopje het valt weet ik niet precies, is er een gedeelte "ventilatie/verwarming"?
Dáár slaat dat CitDoc ook op.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Genem
Stuur svp toch maar, misschien kan ik er met gezond boeren verstand toch iets uit halen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Is naar je onderweg.

Het document nog eens doorlezend zie ik dat je de airco zelf niet echt kunt testen.
Maar wel de waarde/temperatuur kunt vaststellen van de thermosensor verdamper. Wat geeft die aan?

En nogmaals die vraag: hoe zeker ben je dat er niet teveel 134a in het systeem zit?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Genem
En inmiddels ontvangen. De error krijg ik niet met draaiende motor, dus alsnog getest. De termosensor verdamper geeft, afhankelijk van de stand van de aanjager aflopend. min 20,5c aan terwijl de buitentemperatuur 32,7 is.
De zonne sensor links en rechts 5%.als ik de sensor afdek 0%.
De interieursensor iets van 32c aan met een relatieve vochtigheid. Als ik met de vinger het roostertje afdek zie ik ook deze waarden veranderen.
Zowel de linker als de rechter uitgang staat op helemaal koud, en ook deze zie ik veranderen als ik de temperatuur wijzig.
Dan zie je de vermelding verplaatsen.... dus dat werkt allemaal.
Aanjagerspanning vanaf 5v oplopend als er een hogere luchtstroom gevraagd wordt.

Dat er niet teveel koudemiddel in gedaan is heb ik zelf kunnen volgen. Er ging 625 gr in.
Bij het legen van het systeem is er 475 Gr uitgehaald. De vacuumtest duurde 30 minuten en gaf geen problemen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Kijkend naar die temperatuursensor op de verdamper: de airco doet dus nog wel wat.....

Kun je de temperatuur van de uitstromende lucht meten, heb je een thermosensor bij je?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Genem
Temp uitstromende lucht is Plm 17c kouder niet. De leidingen onder de motorkap blijven ook lauw to warm. Bij wat langdurige inschakelingen zouden die ijskoud moeten zijn. Dus het probleem zit ws in de pomp. Alles wat daarna komt werkt zoals het zou moeten. Beetje vreemd omdat de pomp goed inschakeld.
Als het een kvs probleem zou zijn zou ik gelijk aan lucht in de leiding denken, maar zo simpel is het natuurlijk niet.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het zou dan kunnen zitten in de pomp, dan wel de aansturing van de tuimelschijf daarin. Die bepaalt de opbrengst.
Maar waar heb je aan die leidingen gevoeld, echt op de juiste plek? Als je dat doet in de buurt van de vulventielen, zijn ze daar altijd warm. Daarin heb ik me destijds ook een keer vergist.

Ik zal straks nog wat doc's opzoeken en je die toesturen. Ik moet nu eerst even weg ;)

Overigens, als je schrijft:
De termosensor verdamper geeft, afhankelijk van de stand van de aanjager aflopend. min 20,5c aan
dan veronderstel ik dat je daarmee bedoelt dat hij als laagste temperatuur +20,5 C heeft, niet min 20,5 C, beneden 0 dus.
Die temperatuur kan en mag ook niet zó laag worden, dan zou de verdamper bevriezen.

Maar als de laagst haalbare temperatuur 20,5 C is, snap ik niet dat de uitstromende lucht 17 C kan worden :smt017

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dan wel de aansturing van de tuimelschijf daarin. Die bepaalt de opbrengst.
zit hier een variabele compressor erop.
Genem
Uiteraard bedoelde ik minimaal +20. De leidingen worden beiden vanaf de pomp tot het schutbord niet koud.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat ventiel dat op de compressor zit , dat de opbrengst regelt , durft wel is stuk gaan.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Je kunt de stekker van de capaciteit regeling op de compressor eens los en vast doen.
Verder bij ingeschakelde compressor eens een paar keer goed tegen de compressor tikken.

Meer kun je niet doen.

Al die sensoren beïnvloeden slechts de regeling.
Jij hebt eigenlijk geen opbrengst.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Genem
Is dat de gele of de zwarte stekker....?
Plaats reactie