V6 drama
Geplaatst: 19 jun 2018 20:43
Dames en heren V6 rijders,
Hierbij wil ik jullie even een nare ervaring meegeven. Sinds februari 2014 ben ik in het gelukkige bezit van een dame met 6 cilinders. Om het beetje betaalbaar te houden heb ik haar verwend met een LPG installatie. Desondanks kost ze toch een leuk centje aan onderhoud. Maar goed, wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Echter afgelopen maart werd ik geconfronteerd met zo'n akelig piepje bij het starten en de melding controleer olie niveau. In de afgelopen jaren heb ik er ruim 150000 km mee gereden en dit had ik al een keer eerder meegemaakt. Toen was er niets aan de hand. Maar toch even mijn flesje (nood) olie gepakt en wat bijgevuld. Ik werk in de buurt van de dealer, dus met de gedachte straks maar even laten kijken op weg gegaan. Erg ver ben ik niet gekomen, na een paar km met wat horten en stoten bij laag toerental, wilde ik de snelweg opdraaien toen ik verrast werd door een vreselijk gekraak, motorolie melding, noodloop en over was de pret. Auto de kant in laten lopen, wat best nog een toer is met een automaat. Motorkap open en in eerste instantie niets te zien. Maar er liep een oliespoor naar mijn auto dus even goed kijken.
Tot mijn verbazing zag ik een gat in het distributiedeksel aan de bovenkant! Dat is nooit goed nieuws. Rijkswaterstaat had me op de camera gespot en de sleepdienst werd gebeld. Auto naar de garage laten brengen en na wat verbazing kwamen ze tot de ontdekking dat er een afsluitdop van de nokkenas was losgekomen en tussen mijn distributieriem was gekomen. Wat de gevolgen hiervan zijn moge een ieder duidelijk zijn. Nieuwe motoren zijn niet meer te leveren en even hebben we gedacht aan een andere motor. Maar die zijn schaars. Na wat overleg besloten om de koppen te laten reviseren.
Tegelijk maar van een zitting laten voorzien die beter met LPG om kan gaan. Na de montage kregen ze een foutmelding betreffende de nokkenas verstelling. Eerst maar eens de aansluitingen nagelopen, een andere sensor geprobeerd en uiteindelijk een andere nokkenas geplaatst, waarmee het probleem gelijk was opgelost. Men kon niets vreemds ontdekken aan de oude maar ja. Ze loopt weer als een zonnetje.
Het heeft me (te)veel geld gekost, maar als ik dan weer even een ritje van een paar honderd kilometer achter de rug heb ben ik toch nog wel een blij met haar.
Ik snap dat dit niet echt iets is wat je dagelijks kan controleren, mijn dealer had het ook nog nooit meegemaakt. Maar ik wilde dit toch even delen. Hopelijk mag ik nu weer een poosje probleemloos rijden.
Hierbij wil ik jullie even een nare ervaring meegeven. Sinds februari 2014 ben ik in het gelukkige bezit van een dame met 6 cilinders. Om het beetje betaalbaar te houden heb ik haar verwend met een LPG installatie. Desondanks kost ze toch een leuk centje aan onderhoud. Maar goed, wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Echter afgelopen maart werd ik geconfronteerd met zo'n akelig piepje bij het starten en de melding controleer olie niveau. In de afgelopen jaren heb ik er ruim 150000 km mee gereden en dit had ik al een keer eerder meegemaakt. Toen was er niets aan de hand. Maar toch even mijn flesje (nood) olie gepakt en wat bijgevuld. Ik werk in de buurt van de dealer, dus met de gedachte straks maar even laten kijken op weg gegaan. Erg ver ben ik niet gekomen, na een paar km met wat horten en stoten bij laag toerental, wilde ik de snelweg opdraaien toen ik verrast werd door een vreselijk gekraak, motorolie melding, noodloop en over was de pret. Auto de kant in laten lopen, wat best nog een toer is met een automaat. Motorkap open en in eerste instantie niets te zien. Maar er liep een oliespoor naar mijn auto dus even goed kijken.
Tot mijn verbazing zag ik een gat in het distributiedeksel aan de bovenkant! Dat is nooit goed nieuws. Rijkswaterstaat had me op de camera gespot en de sleepdienst werd gebeld. Auto naar de garage laten brengen en na wat verbazing kwamen ze tot de ontdekking dat er een afsluitdop van de nokkenas was losgekomen en tussen mijn distributieriem was gekomen. Wat de gevolgen hiervan zijn moge een ieder duidelijk zijn. Nieuwe motoren zijn niet meer te leveren en even hebben we gedacht aan een andere motor. Maar die zijn schaars. Na wat overleg besloten om de koppen te laten reviseren.
Tegelijk maar van een zitting laten voorzien die beter met LPG om kan gaan. Na de montage kregen ze een foutmelding betreffende de nokkenas verstelling. Eerst maar eens de aansluitingen nagelopen, een andere sensor geprobeerd en uiteindelijk een andere nokkenas geplaatst, waarmee het probleem gelijk was opgelost. Men kon niets vreemds ontdekken aan de oude maar ja. Ze loopt weer als een zonnetje.
Het heeft me (te)veel geld gekost, maar als ik dan weer even een ritje van een paar honderd kilometer achter de rug heb ben ik toch nog wel een blij met haar.
Ik snap dat dit niet echt iets is wat je dagelijks kan controleren, mijn dealer had het ook nog nooit meegemaakt. Maar ik wilde dit toch even delen. Hopelijk mag ik nu weer een poosje probleemloos rijden.



