Pagina 1 van 1

verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 25 jun 2017 02:17
door biebie
hallo,

Mijn C5 zakt al enig tijd door zijn poten achteraan.
Nu gaan we met vakantie met de caravan en zou ik het nog graag maken.
Dit om te voorkomen dat de caravan een rare stand zou aannemen. :D

Heb al geprobeerd om het door een 2de hands veerbol te vervangen maar dat heeft niet echt geholpen.

Vermoed dat het verdeelblok van de 3de/middelste bol zelf stuk is.
Klopt het dat daar een terugslagklep in gemonteerd is dat voorkomt dat de LDS terug zou vloeien?
Dan zou dat de boosdoener moeten zijn?

Wat is het artikelnummer om te bestellen?

Bedankt voor de info

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 25 jun 2017 10:49
door Timo 1972
Ik ben bang dat het je veercilinders zijn , maar deze zijn wel te reviseren.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=12953" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 25 jun 2017 10:50
door JW-C5
Daar denk ik ook aan.......

Groet,
JW

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 25 jun 2017 13:07
door biebie
Het is begonnen toen de Midas de auto opkrikte zonder de C5 eerst op niveau te zetten.

De dag erna lag hij op zijn buik.

Mijn Cit garagist wijt het aan een lekkende klep. Bol is reeds vervangen.

Hoe kan ik uitsluiten wat het is? Lekkende veercilinder of terugslagklep.
Lees net iets van een tik hoogteregelaar. Is dat nu zelfde als het stuk van de terugslagklep?

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 25 jun 2017 13:12
door BJG
Gewoon door de retour van de veercilinders te controleren, en de retour van de hydractief regelaar.

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 25 jun 2017 21:28
door biebie
Wat kan/moet ik dan controleren?
Hoe moet ik er dan aan beginnen?
Moet ik op een verstropping controleren of olieverlies?

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 26 jun 2017 08:37
door GW-tje
Bij de achterste veercilinders zitten in de rubberen harmonicahoes 2 rubber slangen gestoken. 1 van de 2 verdwijnt in de achterbrug, de andere is aangesloten op de retourleiding naar het voorraadvat. Deze slang zou dus bij hoogteverandering van de auto extra veel olie terug geven, wat duidt op een lekkage van de 3 afdichtingsringen in de veercilinder.
Wanneer hier een lekkage optreedt, zie je ook meestal al een nat uiteinde van de hoes bij de bevestiging aan de draagarm. Ook knijpen in de hoes en dan een soppend geluid horen is al indicatie genoeg.
Zo kun je bij alle componenten in het veersysteem bekijken of er veel olie retour gaat. Af en toe een druppel is normaal, de rest duidt op lekkage.

Re: verdeelblok middelste bol

Geplaatst: 26 jun 2017 09:45
door BJG
Dat is wat verwarrend en niet geheel correct.

Beter is:

Zet auto in de rijstand
Neem de dop van hydrauliekreservoir los
Neem kant voor kant de achterste retourslang los van de veercilinder en tel het aantal druppen dat per minuut uit de veercilinder komt.

Normaal is geen retour (< 1 drup per minuut)

iedere drup is een beetje zakken van de auto

Daarna kun je ook de retourleiding van de hydractiefregelaar losnemen en opnieuw de retour controleren.

Belangrijk is dat de auto in de rijstand staat. Daarom moet je zorgen dat de wielen op een verhoging (brug, oprijbok) staan om genoeg ruimte te hebben om er onder te kunnen.