C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Eerdaags wil ik even mijn dieselfilter vervangen van mijn 1.6 hdi motor.
Het gaat om dit type filter: http://www.mister-auto.be/fl/brandstoff ... CS762.html

Alles niet zo moeilijk lijkt mij behalve, één van de brandstofleidingen die afgekoppeld moeten worden van de bovenkant van het filter heeft een nogal eigenaardige sluiting.
Ik post even een foto ervan dat ik op een ander forum vond (wel sterk vergroot overigens :) ): http://aws-cf.caradisiac.com/prod/photo ... d9.jpg?v=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet iemand hoe ik deze leiding afkoppelen? Misschien door het oranje en witte deel op het geribbelde vlak in te drukken?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Oranje is vergrendeling. Deze omhoog trekken. Dan witte aan beide zijden indrukken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Vandaag even het dieselfilter vervangen. Om eerlijk te zijn viel het klusje mij reuze mee.
Op een Frans forum werd gesproken dat je op moest passen met het kunsstoffen pennetje dat in het filter zit en makkelijk af kan breken. Ook werd er gezegd dat de torx schroefjes erg slap zijn en makkelijk afbreken. Allemaal geen last van gehad.
Inderdaad is het oranje kunststof op de brandstof leiding een soort borging zoals BJG meldt.
Ik heb gewoon beide, het oranje kunststof clipje en het witte kunststof clipje ingedrukt zoals ik dat had gezien op een YouTube filmpje van Norauto France: https://www.youtube.com/watch?v=APhK0No-0LI. De brandstofleiding kwam daarbij probleemloos en makkelijk los. Echter, toen ik na het filter te hebben vervangen de leiding er weer op drukte vloog het oranje clipje omhoog. Deze heb ik weer omlaag gedrukt en de leiding zit goed vast. Zal dus wel op 2 manieren kunnen. Alles gecontroleerd bij lopende motor en niets lekt en de motor startte direct nadat ik met de knop op het filter de brandstof weer in het filter had gepompt.
Daarna nog even het interieurfilter vervangen. Deze was na 2 jaar echt super vies. Moet dus eigenlijk wel om het jaar worden vervangen. Het is echter een rotklus om te doen. Het interieurfilter zit bij de C5 op een onmogelijke plek helemaal onderin het dashboard bij het gaspedaal. Je moet het filter echt buigen en wringen om het in de sleuf te krijgen. Zo'n interieurfilter vervangen is gewoon op die manier meer werk dan een dieselfilter vervangen.
Ik heb trouwens dit keer een interieurfilter besteld van Purflux en deze lijkt mij van een slechtere kwaliteit dan die ik erin had van Bosch. Die is veel stabieler en mooier afgewerkt. Ik persoonlijk zweer toch eigenlijk wel bij Bosch producten.
In ieder geval heb ik deze week vervangen: de olie en oliefilter, het dieselfilter, het luchtfilter, de multiriem, het interieurfilter en verder de onderkant van de wagen en de remmerij geïnspecteerd. Verder ook een flesje Liqui Moly Super diesel additief toegevoegd aan de volle tank. Mijn auto kan er weer een jaartje tegenaan :smt023
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat interieurfilter is een handigheidje.

Je hebt ze overigens mét en zónder actieve kool. Daar zit het verschil in.

Na het vervangen van de multiriem moet je dit in het motormanagement inleren/aanmelden vanwege start stop mbv de dynamo. Als je dit vergeet krijg je vroeg of laat problemen of foutmeldingen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
@BJG: Wat doet de ecu met het "inleren" van de multiriem?
En waar haalt ie zijn info vandaan wat eventueel een storing kan opleveren?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De regeleenheid weet hoe vaak de motor wordt gestart en onder welke omstandigheden. Ook de belasting van de dynamo bij het laden is bekend aan de hand van info uit het accumanagement.

Hieruit wordt de slijtage berekend. Die tellers reset je na vervangen.

Doe je dat niet dan zal start stop op een gegeven moment niet meer werken. Ook kan er een melding komen dat onderhoud nodig is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Vandaag even filters vervangen.
Wil ik het brandstoffilter doen..en wil ik de nippels eraf halen. Blijkt er eentje een brakke nippel borging te hebben. Ik keek ernaar en breekt het stukje witte plastic v/d borging in stukken?
Nou ben ik best lomp maar dit is wel erg sterk.
Weet iemand of die nippels los te krijgen zijn en alleen op de slang gedrukt zijn? Geen lijm o.i.d?
Zo ja dan haal ik even eentje van de sloop.

Ik heb hem nou maar even overgeslagen en de borging met een stuk tape er weer op gezet.
Grrrrrrr
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ik snij met een cutter mes in de langs richting de leiding door , er zit geen lijm aan.
zo heb ik nippels op een elektrische pomp geplaatst die ik dan aansluit op de retour voor te ontluchten. dat zit je niet met dat gemors.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Dank je Willy! :smt023
Morgen maar even langs de sloop.
Hoop dat het slangetje niet te kort / strak wordt doordat ie zo'n 2cm korter wordt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ge moet de slang verwarmen anders gaat het niet , maar dan ook niet te warm.
als je kunt dat stukke dat je moet hebben in heel warm water , ik weet niet of je de leiding kunt eraf halen.
Plaats reactie