Pagina 1 van 1
Kleur??
Geplaatst: 22 okt 2007 20:11
door Citroënnetje
Ach,
Ik ga de vraag ook stellen ook....Ik zie iedereen hier haar/zijn Dame met de originele kleurnaam voorstellen..
Als ik mijn C5 een "zwart metallic" kleur heeft, hoe heet dit dan in Citroen-taal?
Re: Kleur??
Geplaatst: 22 okt 2007 20:54
door alzheimer
Citroênnetje schreef:Ach,
Ik ga de vraag ook stellen ook....Ik zie iedereen hier haar/zijn Dame met de originele kleurnaam voorstellen..
Als ik mijn C5 een "zwart metallic" kleur heeft, hoe heet dit dan in Citroen-taal?
kijk eens bij
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php? ... c&start=16" target="_blank
zal wel noir obsidien zijn - kijk in de portierstijl voor de code
Re: Kleur??
Geplaatst: 22 okt 2007 21:44
door Citroënnetje
Klopt,
Bedankt, ik heb de code even opgezocht en het is 'exlD'. Dat zou de code "EXL " (NOIR OBSIDIEN met) kunnen zijn, maar staat de D dan voor?
Maar voor zover ik kan zien is de kleur wel zwart metallic = NOIR OBSIDIEN met. Meteen maar even toegevoegd in het onderschrift... 8)
Re: Kleur??
Geplaatst: 22 okt 2007 22:42
door alzheimer
Citroênnetje schreef:Klopt,
Bedankt, ik heb de code even opgezocht en het is 'exlD'. Dat zou de code "EXL " (NOIR OBSIDIEN met) kunnen zijn, maar staat de D dan voor?
Maar voor zover ik kan zien is de kleur wel zwart metallic = NOIR OBSIDIEN met. Meteen maar even toegevoegd in het onderschrift... 8)
Volgens mij staat de toevoeging "C" voor "metallic", en staat de "D" voor "pearlescent" (parelmoer). Wie het beter weet mag het zeggen.
Re: Kleur??
Geplaatst: 18 apr 2008 23:08
door robj
Ja, parelmoer....zie hiervoor:
http://www.sikkenscr.de/img/mehralslack ... 5_2005.pdf
Staat bij mij ook in de deur.
Rob
Re: Kleur??
Geplaatst: 18 apr 2008 23:15
door Ronald
Paarlemoer heet in het Frans nacré.
Het woord pearlescent is geen Frans. Volgens van Dale (F/N) bestaat het niet en ook niet volgens LeRobert Micro (Dictionnaire de la langue francaise), vergeef me de cedile. Er bestaat in het Frans geen enkel woord dat met pearl begint.
Het lijkt erop dat het Engelse woord pearl vervoegd en verfranst is. In het Engels heet paarlemoer mother of pearl.
Na effe een vette ruzie thuis de Dikke van D. er maar even bijgehaald voor het goede Nederlandse woord.
Parelmoer en paarlemoer zijn allebei goed.
gr. Ronald
Re: Kleur??
Geplaatst: 18 apr 2008 23:30
door robj
Je hebt gelijk, paarlemoer geniet bij van Dale de voorkeur.....dus wie had nu bij jouw thuis gelijk????
Donderdag stond je trouwens naast mijn parelenmoeren (nieuw woord) bolide...
Heb je trouwens nog stiekum in die nieuwe C5 gereden??
Rob
Re: Kleur??
Geplaatst: 18 apr 2008 23:40
door Ronald
robj schreef:Je hebt gelijk, paarlemoer geniet bij van Dale de voorkeur.....dus wie had nu bij jouw thuis gelijk????
Donderdag stond je trouwens naast mijn parelenmoeren (nieuw woord) bolide...
Heb je trouwens nog stiekum in die nieuwe C5 gereden??
Rob
Haha, nee, net niet gereden. Johan fluisterde me in dat ik Dirk maar even aardig moest vragen om er even groene platen op te zetten voor een rondje.
Het was verleidelijk, maar toch maar niet gedaan. Met de ruiten nog dik in de paraffine en nog plastic over de stoelen geeft dat toch niet helemaal de verfijnde indruk. En je zal zien dat je zo´n ding bij het eerste stoplicht in een deuk rijdt, voor of achter. Mijn tijd komt nog wel
Gr. Ronald
Ps. De zwarte is met zonder bollen

Re: Kleur??
Geplaatst: 19 apr 2008 12:52
door alzheimer
Ronald schreef:Het woord pearlescent is geen Frans.
Nee, is Engels (zie
http://www.thefreedictionary.com/pearlescent) - betekent zoiets als 'parelmoerachtig'. Heel on-Frans eigenlijk om Engels te gebruiken. Net als in 'gris iceland', waar je 'gris islande' zou verwachten.