C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 sep 2007 12:04
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Locatie: strijen (ZH)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Titel zegt het al eigenljk
Mijn winterbanden onder de C5 hebben nog 4,5 mm profiel. te weinig voor in de winter
Maar eigenlijk zonde om nu weg te gooien. Kan ik er mee doorrijden van de zomer? Of rijden /remmen zomerbanden van de zomer beter ?
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ja.
Je zult het vanzelf merken. Weggedrag wordt anders.

Ik zou het niet doen,.....maar snap je gedachtengang goed.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wb met 4,5 mm doen het nog prima als wb.

De afvoercapaciteit is vooral belangrijk in sneeuwprut. Een minimale profiel diepte van 4 mm is eigenlijk onder nl omstandigheden onzin en ook geen eis.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel km je rijdt en of je op wintersport gaat maar mogelijk kun je ze gewoon nog een seizoen in de winter gebruiken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
En dan is er ook nog het omgekeerde argument: Winterbanden doen het qua grip in de zomer aanmerkelijk slechter dan zomerbanden. Afhankelijk van de temperatuur is de remweg in de zomer 10%-30% langer. Dat is fors, je zult die meters maar nodig hebben voor jezelf en een ander. Ik zou dus nu wisselen naar zomerbanden, en je winterbanden oprijden in de volgende winter.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Geheel eens met Jooster, zomerbanden erop of voorlopig 5 seconden afstand houden. Spreek uit ervaring (1x total loss dankzij wb bij 15 graden boven nul, NL winter).
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Wat is 5 seconden afstand houden, hoe meet je dit? en vooral: probeer op de NL snelweg maar eens afstand te houden, er kruipt er meteen eentje tussen!
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
5 sec meet je net zoals 2 sec. En inderdaad, de NL snelwegen zitten vol met idioten.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Snel rekensommetje: 10m/s = 36 km/u.
Dus als je 108 km/ rijdt leg je 30 m af in één seconde :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Winterbanden: kan men op winterbanden rijden in de zomer?
WINTERBANDEN Gepubliceerd op 03-03-16 door Julian
De fabrikanten van autobanden raden aan de winterbanden te vervangen zodra de diepte van het rolvlak minder dan 4 mm bedraagt. Onder deze grens verliezen banden hun efficiëntie in winterse omstandigheden. Sommige automobilisten hebben er moeite mee deze halfversleten banden weg te doen. Is het niet mogelijk deze tijdens de zomer “op te rijden”?
In de zomer rijden met winterbanden?Foto credits © : rezulteo
Over hetzelfde onderwerp
Wat is het verschil tussen winter- en zomerbanden?
Kan ik in de zomer met winterbanden rijden die ik het volgende seizoen niet meer zal gebruiken? Een goede vraag. De Nederlandse wetgeving verbiedt het namelijk niet, op voorwaarde dat de groefdiepte meer dan 1,6 mm bedraagt. Daarnaast is het zowel vanuit een ecologisch en economisch standpunt beter om een autoband volledig op te rijden. Maar hoe zit het met de veiligheid?

Als we ons baseren op de door Adac, een onafhankelijk Europees testinstituut, uitgevoerde tests, kunnen de prestaties op droge wegen tussen winter- en zomerbanden sterk verschillen. De remafstand om van 100 km/uur tot volledige stilstand te komen kan 15 meter meer bedragen, ofwel drie tot vier auto’s. Op dezelfde wijze neemt het gevaar op aquaplaning, zelfs op een lagere snelheid, toe. Deze resultaten kunnen echter gerelativeerd worden. De tests van de Adac werden namelijk met nieuwe banden uitgevoerd. Bij reeds gebruikte winterbanden, liggen de prestaties op droge wegen echter dichter bij die van zomerbanden.

Overige te controleren prestatie: de slijtage. De winterbanden maken gebruik van rubbercompounds die soepel blijven op lage temperaturen maar die tevens sneller slijten op warme wegen, vooral bij sportief rijgedrag. Maar deze factor is hier uiteindelijk niet van groot belang daar het erom gaat de winterband "af te rijden".

Wij kunnen dus concluderen dat het gebruik van winterbanden in de zomer in principe geen bezwaar oplevert, op voorwaarde dat de band slechts half afgesleten is en u uw snelheid aanpast om de verminderde remkracht te compenseren.
http://www.rezulteo-banden.nl/winterban ... zomer-3660" onclick="window.open(this.href);return false;
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Zo, dat vind ik een gevaarlijke conclusie....

15m extra remweg is niet niets...
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Xander schreef:Zo, dat vind ik een gevaarlijke conclusie....
Inderdaad, vooral ook omdat de ADAC dit vermoedelijk niet geconcludeerd heeft. Dat ADAC stuk is waarschijnlijk dit stuk (2e tab).

Het stuk van Julian is op zich een aardige reflectie van dit ADAC artikel. Helaas verandert hij de conclusie van de ADAC. Die geeft namelijk aan dat winterbanden met 4mm bij voorjaarstemperaturen 10-13 graden een compromis kan zijn (“Weitgehend abgefahrene Winterreifen (mit Restprofiliefen zwischen 3 und 4 mm) stellen bei mäßigen Temperaturen in der Übergangsjahreszeit allenfalls einen Kompromiss dar.”). 1 autolengte (5m) extra bij 100km/u. En dat bij toenemende temperatuur de remresultaten aanzienlijk slechter worden.

Voor zomertemperaturen geeft ADAC dit aan voor 4mm: “Wer Winterreifen im heißen Sommer aufbrauchen will, muss mit deutlich längeren Bremswegen gegenüber Sommerreifen rechnen.”.

Aangezien Ariecitroen de vraag stelde om de huidige 4.5 mm op te rijden, gaat hij hiermee diep de zomer in, of nog langer zelfs. Het beste advies lijkt te zijn om dit niet te doen.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 sep 2007 12:04
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Locatie: strijen (ZH)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Allen

Dank voor jullie antwoorden, is volkomens helder ! Geen risico nemene met veiligheid
As zaterdag dus gewoon de banden wisselen en de zomerbanden een weer op !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
De mijne staat momenteel nog op zn winterrubber, die zijn toch op, en aangezien de auto de komende maand toch amper van zijn plaats afkomt vind ik het wel prima, hooguit een keer een boodschapje doen ermee. De zomerbanden voor zijn ook op, daar moet ik er ook 2 nieuwe voor kopen, dat kan ik zo nog mooi even uitstellen deze maand
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Verkeerde zuinigheid als je het mij vraagt, maar het is jouw keus!
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Het probleem aan dit soort vraagstukken is dat als je het aan een autobanden fabrikant vraagt ze nooit zoiets zullen adviseren want ze willen je nwe verkopen. Als je het aan een auto club als ANWB of ADAC vraagt ook niet want het gaat tegen de veiligheid in en dat zullen ze nooit adviseren.

Wat dat betreft is de vraag die je wel kan stellen "ik wil mijn winterbanden oprijden, wanneer kan ik dat het beste doen". Dan kan de beantwoorder nog steeds je de relatief veiligste oplossing adviseren.

Mijns inziens is het antwoord dat het het beste is om ze in de winter op te rijden. In de winter is een winterband met weinig profiel nog steeds in het voordeel van een zomerband met even weinig profiel. Toegegeven je mag er niet mee naar de wintersport, maar voor NL condities is het een prima keus als je maar dezelfde overweging maakt als met zomerbanden, bij weeralarm vanwege gladheid blijf je lekker thuis.

Bij welk profiel je ze alsnog afdankt is aan jou , dit is dezelfde keus als met zomerbanden. Ik persoonlijk rij banden altijd wel op tot de 2mm, al weet ik wel dat ze dan al een stuk slechter zijn als bij 3-4 mm. Het allerveiligste is uiteindelijk om helemaal niet de weg op te gaan....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Plaats reactie