Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:06
Auto: C5 tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Org.NAV. Half leder elektrische stoelen Afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136000
Kleur: Donker grijs
Locatie: Kampen
Hallo allemaal,
de laatste weken hoorde ik bij koude motor gerammel onder distributiedeksel.
Vandaag was het zo erg dat ik besloot om de boel te demonteren.
ik vond in de linker getande nokkenaswiel een los zittend rond ijzer met 6 rubberen nokken,
zie foto,s
wie weet waar dit voor is en of ik er mee kan rijden.
gr hans
http://fotosop.nl/foto/img_9101.jpg-5741.html
http://fotosop.nl/foto/img_9104.jpg-5742.html
de laatste weken hoorde ik bij koude motor gerammel onder distributiedeksel.
Vandaag was het zo erg dat ik besloot om de boel te demonteren.
ik vond in de linker getande nokkenaswiel een los zittend rond ijzer met 6 rubberen nokken,
zie foto,s
wie weet waar dit voor is en of ik er mee kan rijden.
gr hans
http://fotosop.nl/foto/img_9101.jpg-5741.html
http://fotosop.nl/foto/img_9104.jpg-5742.html
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Het lijkt een soort klauwkoppeling....Is het niet een poelie met dempers erin? Zou dan niet te veel meer rijden
...
Zit de riem nog wel strak en zo?
Zit de riem nog wel strak en zo?
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:06
Auto: C5 tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Org.NAV. Half leder elektrische stoelen Afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136000
Kleur: Donker grijs
Locatie: Kampen
zoals op de foto te zien is is alles in orde.
volgens mij kan op de distributie nooit een gedemt wiel zitten
ivm timingsproblemen.
maar waar dat ding wel voor dienst is mij een raadsel
volgens mij kan op de distributie nooit een gedemt wiel zitten
ivm timingsproblemen.
maar waar dat ding wel voor dienst is mij een raadsel
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Is een zelfborgend ringetje.
Hoe noemen we die dingen ook al weer
Hoe noemen we die dingen ook al weer
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:06
Auto: C5 tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Org.NAV. Half leder elektrische stoelen Afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136000
Kleur: Donker grijs
Locatie: Kampen
dat is echt geen multiriem hoor
dit is een onderdeel uit de distributie
dit is een onderdeel uit de distributie
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Zeg ik 
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
dit is een trillingsdemper. het rubber hoort normaal vast 'gevulcaniseerd' te zitten aan het nokkenastandwiel. Dit kan geen kwaad dat het verwijderd is. echter... het zit er niet voor niets op!! de distributieriem wordt door deze trillingsdemper ontlast. wel eens aan een tandwiel van een nokkenas gedraait? dit gaat echt met harde stoten tijdens het draaien.
bij bijvoorbeeld een laguna 1.9DTI (2000) zit de trillingdemper ook gemonteerd. hier moet elke 75000 km de riem met spanrol en deze demper vervangen worden. doet men dit niet dan kun je erop wachten dat de riem breekt na enige tijd. let wel je kunt een riem niet aan de buitenkant beoordelen of deze goed is of slecht!!!!
mijn advies is dan ook: Vervang deze poelie zo snel mogelijk samen met een nieuwe d-riem en spanrollen. en eventueel ook de waterpomp. alles ligt namelijk toch los en kost dan de wereld niet. en je kunt dan weer 120000 km verder rijden zonder problemen.
bij bijvoorbeeld een laguna 1.9DTI (2000) zit de trillingdemper ook gemonteerd. hier moet elke 75000 km de riem met spanrol en deze demper vervangen worden. doet men dit niet dan kun je erop wachten dat de riem breekt na enige tijd. let wel je kunt een riem niet aan de buitenkant beoordelen of deze goed is of slecht!!!!
mijn advies is dan ook: Vervang deze poelie zo snel mogelijk samen met een nieuwe d-riem en spanrollen. en eventueel ook de waterpomp. alles ligt namelijk toch los en kost dan de wereld niet. en je kunt dan weer 120000 km verder rijden zonder problemen.
C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:06
Auto: C5 tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Org.NAV. Half leder elektrische stoelen Afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136000
Kleur: Donker grijs
Locatie: Kampen
dank voor je advies.
zou ik hiermee vandaag nog wel 200 Km kunnen rijden?
zou ik hiermee vandaag nog wel 200 Km kunnen rijden?
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Lijkt mij eng.....
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
wat is wijsheid...
vaak zit het rubber al langer los, dus zal de dempingsfunctie al langer verdwenen zijn. aan de buitenzijde van de d-riem is nooit te zien wat deze gaat doen. (droogtescheurtjes en vettigheid uitgezonderd natuurlijk).
op zich zou je er dus mee kunnen rijden. met een risico natuurlijk, maar ja het grootste risico is: geen risico nemen.......
ik blijf bij mijn advies..... zo snel mogelijk vervangen
en als het mijn auto was had ik eerst die 200 km gereden en dan de rotzooi vervangen
vaak zit het rubber al langer los, dus zal de dempingsfunctie al langer verdwenen zijn. aan de buitenzijde van de d-riem is nooit te zien wat deze gaat doen. (droogtescheurtjes en vettigheid uitgezonderd natuurlijk).
op zich zou je er dus mee kunnen rijden. met een risico natuurlijk, maar ja het grootste risico is: geen risico nemen.......
ik blijf bij mijn advies..... zo snel mogelijk vervangen
en als het mijn auto was had ik eerst die 200 km gereden en dan de rotzooi vervangen
C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:06
Auto: C5 tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Org.NAV. Half leder elektrische stoelen Afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136000
Kleur: Donker grijs
Locatie: Kampen
ik heb in ieder geval besloten om de boel maar te gaan vervangen
weet iemand of op de krukaspoelie ook een spie zit???
ik heb nl een poelie met 1 centrale bout
er zijn ook systemen met 4 bouten
weet iemand of op de krukaspoelie ook een spie zit???
ik heb nl een poelie met 1 centrale bout
er zijn ook systemen met 4 bouten
het is gelukkig geen renault of ford, die zonder spie werken, je kunt de bout gewoon losrammellen met een luchtsleutel.
meestal gebruik ik voor het blokkeren van de nokkenassen een paar boortjes. deze houden dan de boel op de plek.
de spanner moet LINKSOM gespannen worden
ga anders naar:
http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.a ... 009&ROOT=1" target="_blank
hier dan eerst onderhoudsgegevens aanklikken, vervolgens type enz. en dan riemen aanklikken.
veel succes
meestal gebruik ik voor het blokkeren van de nokkenassen een paar boortjes. deze houden dan de boel op de plek.
de spanner moet LINKSOM gespannen worden
ga anders naar:
http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.a ... 009&ROOT=1" target="_blank
hier dan eerst onderhoudsgegevens aanklikken, vervolgens type enz. en dan riemen aanklikken.
veel succes
C5club Rookie


Berichten: 42
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:06
Auto: C5 tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Org.NAV. Half leder elektrische stoelen Afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136000
Kleur: Donker grijs
Locatie: Kampen
hallo,
de link werkt bij mij helaas niet
maar vandaag alles losgehaald en helaas zit er in de krukaspoelie
geen spie dus alles mooi van tijd af
maandag heb ik het bewuste speciale gereedschap tot mijn beschikking
om de boel weer op tijd te zetten
wees dus gewaarschuwd, bij C5 bouwjaar okt 2003 zit er geen spie in
de link werkt bij mij helaas niet
maar vandaag alles losgehaald en helaas zit er in de krukaspoelie
geen spie dus alles mooi van tijd af
maandag heb ik het bewuste speciale gereedschap tot mijn beschikking
om de boel weer op tijd te zetten
wees dus gewaarschuwd, bij C5 bouwjaar okt 2003 zit er geen spie in
beetje laat, maar doet deze het al weer?

