Pagina 1 van 3
algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 26 jan 2017 21:06
door Peer57
Beste leden,
Ik rijd al jarenlang een C5 phase 1 op LPG-G3. Ben daar zéér tevreden over, maar 2016 werd een 'ramp'jaar met veel en dure reparaties. Afgelopen jaar heb ik vervangen:
- complete distributieriem + waterpomp
- nieuwe bobine
- compleet nieuwe koppeling
- versnellingskabel + versnellingshuis
- nieuwe dynamo
en nu blijkt óók de airopomp nog defect te zijn..Verder is de auto nu in prima staat, maar hij heeft al wél 385.000 km op de teller (wat wil je, met een vrouw die er 40.000 per jaar mee rijdt
Omdat mijn vrouw met deze auto iedere dag van Tilburg naar Den Haag moet rijden heb ik besloten om deze auto te gaan verkopen en ben op zoek gegaan naar iets anders.
Ik heb mijn garage een "zoekopdracht" gegeven om in Duitsland een goede C5 op diesel te zoeken.
Twee dagen geleden belde hij me op om te zeggen dat hij twee auto's heeft gekocht, waar ik uit kan kiezen: Een C5 phase 2 2.0 HDIF met álle mogelijke opties en een C5 Tourer V6 2.7 HDI.
Nu zit ik écht in een spagaat...Wat te doen...? Met name die laatste is een pracht van een auto, maar omdat ik van relatief goedkope LPG-G3 overstap op diesel wordt het sowieso al duurder, maar ik ben bang dat zo'n V6 2.7 een enorme slurper is, en met de 40.000 km die mijn vrouw per jaar rijdt, kan dat aardig in de papieren lopen...
Nu mijn vraag: Is er iemand hier die óók zo'n auto bezit en me iets meer kan vertellen over het werkelijke verbruik? En wat doet zo'n auto in de wegenbelasting?
Alvast bedankt voor evt. reacties!
algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 26 jan 2017 21:26
door Menno
Als je van opschieten houdt dan is het max 1 op 12 .... wb ongeveer 150 p/m
Even op spritmonitor kijken , dan krijg je een goed beeld.
Ik zou zelf voor de C5-3 met 2.0 HDiF kiezen , de 163 pk variant.
Dat is een bijzonder fijne motor namelijk!
Zeker in Duitsland prima te vinden, voldoende pk en koppel en relatief zuinig tov een V6 HDi.
Nog even doorzoeken, tussen een V6 tourer en "oude" ph2 zit nog wel een middenweg

Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 26 jan 2017 22:15
door MichielC5
Ik heb een 2.7 gehad. Het rijdt echt helemaal super. Eigenlijk is het niet te vergelijken met een 'gewone' C5. Niet alleen vanwege de motor maar ook (of juist wel) vanwege de andere stuurbekrachtiging en vering ten opzichte van standaard HP vering. Ik reed 1 op 10 tot 1 op 12.
Ik heb zelden zo'n lekkere auto gereden,en ik heb er toch heel wat gehad.......
Maar........de 2.7 motor heeft niet de beste reputatie. Er is een bekend probleem met stotteren en reparaties lopen met een V6 al snel in de papieren. Hoe fijn ik de C5 2.7 ook vond, ik zou eerder voor de 3.0 gaan en de 2.7 laten staan.
De 2.0 HDiF daarentegen is een heel betrouwbare motor. En na de 2.7 de lekkerste diesel die er is. Daar kan VAG nog wat van leren.
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 00:16
door Peer57
Hartstikke bedankt voor jullie reacties...
Het scheelt ook nogal in aanschafprijs:
De C5 phase 2 is uit 2006 met 165.000 km en gaat me 6000 euro kosten, de Tourer is uit 2008 met 190.000 km en kost 9500...
In de C5 heb ik een proefrit gemaakt en die loopt geweldig: automaat, 6-bak, leren stoelen met stoelverwarming, meedraaiende xenon-lampen, affijn, alles zit erop...
Maar ja...het oog wil óók wat, en ik vind een Tourer geweldig om te zien...Het nadeel van de C5 vind ik de achterkant. Dáár had Citroën iets aan moeten doen toen ze hem op de markt brachten, al was het maar een andere achterlicht-partij...Nu is het hetzelfde als ik momenteel heb.
Morgen maak ik een proefrit in de Tourer...We zullen zien

Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 08:34
door Jeroentje
ik rijd er een ..... Een V6 HDI. De fijnste auto ooit. Ik rijd er gemiddeld 1 op 11 mee. Dat zijn geen lange ritten. Ik denk met Tilburg - Den Haag elke dag dat 1 op 14 haalbaar moet zijn.
De loopcultuur is prachtig. Ik heb 'm bij 220k een serieuze beurt gegeven en nu loopt ie probleemloos al 35k.
De achterste EGR klep is af en toe nukkig. Verder niets dan lof. En in Brabant betaal je 170 euro per maand MRB.
Let bij aankoop op de stalen koelslang in de linkerwielkast.. Deze roest door.
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 11:10
door GW-tje
Ik ging voor een nieuw aircopompje in die Ph1. Je hebt heel veel belangrijk onderhoud nu gehad en doet al je investeringen van 2016 volledig teniet wanneer je die dame nu aan de kant schuift.
Niet slim, want je gooit bijna al je geld weg. Goedkoper dan op LPG kun je niet rijden en die motor gaat dat nog een hele tijd volhouden.
Stof tot nadenken.
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 12:14
door Peer57
en die motor gaat dat nog een hele tijd volhouden.
Denk je? Er staat nu al 385.000 km op de klok....Is dat niet onwijs veel voor een benzine-motor?
Bovendien is het niet alleen motorisch...Ook allerlei (soms kleine) randzaken gaan kapot, zoals het motortje van het linker achterraam, die opbergvakjes in het portier die steeds openvallen, de achterklep die niet open blijft staan, enz..
De auto is uit 2002, dus inmiddels 15 jaar oud.
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 12:20
door willy4
dan heeft hij wel zijn dienst bewezen denk ik

Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 12:47
door GW-tje
Deze keuzes zijn altijd lastig. Ga je een andere auto kopen omdat het vertrouwen er niet meer is? Doe je haar serieus aan de kant voor wat veertjes, motortjes en frutwerk van enkele tientjes?
Deze motor kan echt serieus nog een hele tijd mee. Tijdig olie verversen en bijhouden is het devies.
Of wil je gewoon een andere auto omdat je op haar bent uitgekeken?
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 12:55
door boes
Nou GW....ik begrijp je reactie maar bijna 4 ton is een respectabele stand.
Meestal het einde....
Alles raakt toch wel bejaard. Leidingen, slangen, rubbers, onderstel, interieur enz. De ene heeft er meer last van dan de andere afhankelijk van het gebruik en vorige eigenaren.
Er zijn er maar weinig die 500kkm zien of hoger.
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 13:08
door Rvs63486
Ik ga mee in de redenatie van GW. Vorig jaar heb ik mijn C5 phase1 op LPG verkocht met 435.000 km op de teller. En ruim een jaar later rijdt ze nog steeds!
Gezien de grote kosten die je vorig jaar aan de dame hebt gehad is het economisch gezien verstandig om er mee door te rijden. De vakjes vastzetten, nieuwe gasveren en aircopomp en je vrouw rijdt weer vrolijk een jaar verder..
Succes met je beslissing

Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 13:37
door Peer57
Weet je wat het óók is?
Mijn vrouw is afgelopen jaar 4x stil komen vallen op de snelweg; 1x bobine kapot, 1x dynamo kapot, 1x koppeling kapot en 1x helemaal raar verhaal: Ze kon opeens niet meer schakelen...Bleek de kabel van de versnellingspook naar de bak gebroken te zijn...Hadden ze in de garage nog nooit meegemaakt.
Veel dank aan de wegenwacht, die de laatste keer zelfs zeiden: "Bent u daar alwéér?"
Affijn, alles laten maken...flink wat geld gekost, maar ik wil dat ze in een probleemloze auto rijdt..
Het blijft een heerlijke auto, maar ja...doet in 2017 toch wel wat oubollig aan...Een phase 2 heeft een prachtige neus, vind ik, en een tourer vind ik helemáál top!
Vanmiddag (na de proefrit in de V6 tourer) neem ik een beslissing.
Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 13:40
door Frans 99
Ik heb er ook zo een.RIJDT FANTASTISCH
snelweg 1op 13.3 ongeveer en in de stad wordt je niet vrolijk.
Dus als je vrouw veel in de stad rijdt,zou ik hem overslaan.
Ook het onderhoud is duurder.
Distributieriem met spanrollen en waterpomp zet je spaarrekening c.a. 1000€ terug en jammer genoeg niet de 700€ die ik hier op de site ben tegen gekomen.
inhouden heb ik geen last van.

Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 14:40
door GW-tje
Peer57......je wilt dus gewoon wat anders.

Re: algemene vragen over Tourer V6 2.7 HDI
Geplaatst: 27 jan 2017 14:46
door Roman
Kijk gw jij kan alles herstellen..
Zoals ik het begrijp de ts niet, heeft hij dat niet..
En als je dan dagelijks zo'n rit gereden moet worden....m
Mtja dan is de keuze rap gemaakt...