Ik heb onlangs mijn 2.0 HDi omgeruild voor een goed onderhouden V6
Ik ben erg dieselfan en de HDi is wat mij betreft de fijnste diesel die ik ooit heb gereden en misschien wel de fijste ooit.
Dat ik nu mezelf getrakteerd heb op een v6 heeft verschillende redenen, op de eerste plaats het feit dat ik veel minder km's ga rijden.
Maar ik ben natuurlijk ook gewoon een Citrofiel en rij dus al mijn hele leven Citroën (m.u.v. Uitstapjes naar Lada Niva

en Peugot) En om die reden heb ik in de jaren '90-'00 ook met veel plezier CX gereden. Zeker geen zuinige, goedkope wagen maar door mij geaddoreerd om wille van de prachtige vormgeving en bijzondere techniek! Daar kwamen later BX'en en Xantia's voor in de plaats moor ook toen heb ik me even vergrepen aan een luxe XM break die ik afgezien van de laadruimte echt niet persé nodig had.
Aan het milieu heb ik nooit een enkele gedachte geweid, zelfs niet in mijn CX periode toen alle bossen van de zure regen aan het uitdunnen waren.
Ik denk op heel veel andere gebieden heel erg aan het milieu. Onlangs een pelletkachel aangeschaft met boiler voor ce CV, heel milieuvriendelijk. En ik heb mijn eigen moestuin, composteer zelf voor eigen gebruik, gooi vrijwel nooit eten weg!! Koop meestal lokaal (geen boontjes uit Kenia etc.) en let met heel veel andere zaken ook goed op en handel en kies bewust met het oog op milieu.
Ditalles compenseert in mijn beleving enigszins mijn decadente honger naar mooi vormgegeven maar oh zo schadelijke auto's
Ik wil gewoon eens in zo'n top of the range model rijden, gewoon voor het plezier wat ik er aan beleef..
En dan nog een ander, licht in eigen straatje denkend motief om mij op geen enkele wijze schuldig te voelen voor mijn auto decadentie: juist de autoindustrie (en overheden) hebben de sleutel in de handen om het transport vele malen minder belastend voor het milieu te maken! Alle technologie is er, alle kennis en mogelijkheden zijn er, waterstof om maar iets te noemen. Maar de olie lobby, de situatie in het midden Oosten en het schijnheil van de grote bedrijven en banken houden dit (al dan niet impliciet) tegen..
Waarom zou ik dan een andere auto gaan rijden? Electrisch misschien? yeah right, nog zo'n rad voor ogen om je geweten te sussen.
Dus in een notendop; daarom rijd ik een V6, gewoon omdat ik het wil en kan.