Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Gek fenomeen; Ik deed vandaag een kort ritje (motor was nog half warm) van pakweg 13 km en onderweg merkte ik dat de temperatuurmeter opliep, echter niet in of naar het rode gebied. Eenmaal aangekomen stond de fan te draaien dat het een lieve lust was, alsof het hoogzomer na een lange rit was! Nadat ik de motor afzette, bleef de fan hard lopen. Dit fenomeen heb ik nog nooit meegemaakt; 's zomers na een lange warme rit stopt de fan ook als ik de motor afzet. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Kleine update; zojuist km of 8 gereden, fan draait weer door na afzetten motor en het stinkt naar verbrande kunststof of zo. Bovendien kwam de kachel er niet in, bleef (te) lang koud en uiteindelijk na standje 25 graden gaf ie wat sjoege, waar ie er normaal dan een sauna van maakt.....
Berichten: 581
Lid geworden op: 24 nov 2014 19:33
Auto: C5 berline 2.0 - 16v prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 230000
Kleur: grijs
Thermostaat?
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Het koelvloeistof-niveau al gecontroleerd hertog?
Groet, Jan
Groet, Jan
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Mijn gedachte ook.
Arubaantje: De kachel zit in een bypass.
Arubaantje: De kachel zit in een bypass.
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
Die van de koelvloeistof zou me logisch lijken; geen verwarming, hoge motortemperatuur. Anderzijds, ik zie geen lekkage or whatsoever. Ik breng hem morgen naar mijn garage, dan laat ik het systeem controleren en onder druk zetten. Want waarom verliest hij dat spul terwijl k er niks van (op straat) zie, vraag ik me - als relatieve leek- af
Boes, wat bedoel je met "de kachel zit in een bypass?"
Boes, wat bedoel je met "de kachel zit in een bypass?"
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De kachel zit in het kleine watercirculatie circuit.
Pas als de temperatuur daarin boven een bepaalde waarde uitkomt opent de thermostaat en wordt de radiator in het circulatiecircuit opgenomen.
Dat betekent dat, als de kachel niet warm wordt, er geen water circuleert door dat kleine circuit.
Bijna altijd is dat het gevolg van onvoldoende koelvloeistof en daardoor lucht in het systeem
Check dat morgen eerst, voordat je wegrijdt. Als het inderdaad veel te laag staat is het niet verstandig om daarmee naar de garage te rijden, op een kapotte koppakking zit je niet te wachten, naar ik aanneem.
Vul het dan eerst aan.
Groet,
JW
Pas als de temperatuur daarin boven een bepaalde waarde uitkomt opent de thermostaat en wordt de radiator in het circulatiecircuit opgenomen.
Dat betekent dat, als de kachel niet warm wordt, er geen water circuleert door dat kleine circuit.
Bijna altijd is dat het gevolg van onvoldoende koelvloeistof en daardoor lucht in het systeem
Check dat morgen eerst, voordat je wegrijdt. Als het inderdaad veel te laag staat is het niet verstandig om daarmee naar de garage te rijden, op een kapotte koppakking zit je niet te wachten, naar ik aanneem.
Vul het dan eerst aan.
Groet,
JW
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
nou, ik ben vanochtend naar de garage gereden en onderweg zwiepte de temperatuurmeter alras naar het rode gebied, de display gilde gelijk "STOP" en vrijwel op hetzelfde moment zwiepte de meter weer naar de normale waarde. Geen kachel weer, en even later weer oplopen. Het is een stukje van 6 km naar mijn garage. Eenmaal daar weer stinken en ventilator aan na het afzetten van de motor.
In de loop van de dag gebeld door de garage, euvel gevonden; inderdaad amper koelvloeistof, en dat kwam weer doordat een soort afdichtdop in de buurt van de bobine poreus was. Een vorm van vrij zeldzame slijtage.....maar ja, daar heb ik de gang ondertussen vol van staan, van die zeldzaamheden.
Ik zou eigenlijk geneigd zijn al dat soort dopjes preventief te laten vervangen, maar mijn garage zei dat dat niet nodig was, om eerder genoemde reden. Affijn, we rijden weer, en ook nog behaaglijker! Dank voor jullie input
In de loop van de dag gebeld door de garage, euvel gevonden; inderdaad amper koelvloeistof, en dat kwam weer doordat een soort afdichtdop in de buurt van de bobine poreus was. Een vorm van vrij zeldzame slijtage.....maar ja, daar heb ik de gang ondertussen vol van staan, van die zeldzaamheden.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
heb je dan niet naar de koelvloeistof gezien voor je vertrek 
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
super dat het weer geregeld is en weer werkt 
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Dat heb ik 3 jaar geleden ook aan de hand gehad.
Dat zijn de zogenaamde vriesdoppen.
Bij mij was het de dop aan de zijkant van de motor boven de waterpomp.
Dat zijn de zogenaamde vriesdoppen.
Bij mij was het de dop aan de zijkant van de motor boven de waterpomp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zeg maar André
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
gewoonlijk is dat de oorzaak van elektrolyseakooiman schreef:Dat heb ik 3 jaar geleden ook aan de hand gehad.
Dat zijn de zogenaamde vriesdoppen.
Bij mij was het de dop aan de zijkant van de motor boven de waterpomp.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Inderdaad, door verschillende metalen in combinatie met verzuurde koelvloeistof, dus spoelen en verversen!
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
klopt , koelvloeistof moet je ook verversen zoals de motorolie




