V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 243
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:27
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Locatie: tussen de Scheldes
Ben er eigenlijk nog niet achter wat de functie van de geforceerde luchttoevoer knop is! :smt017
Gaat het dan niet via het pollenfilter?, De knop ernaast is duidelijk (recirculatie) met die in werking ruik ik totaal geen vieze (rook van vuur) lucht meer.
Maar ben niet overtuigd van de knop ernaast, ik merk geen verschil met de normale stand...
verder werkt alles prima..!!
2.0 Break 2005 Gescheiden kachels en airco.
Parijs, 5 februari 1878
Rue Laffitte
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 nov 2015 09:58
Auto: Break, Ligne Prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 203000
Kleur: blauw
Locatie: Elst (gld)
Geforceerde luchttoevoerknop :smt017 ?

waar vind je die?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Die is toch voor het schoon blazen van de voorruit? Die lucht komt gewoon via het pollenfilter.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Idd m.i. enkel voor max. schoonblazen voorruit ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 nov 2015 09:58
Auto: Break, Ligne Prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 203000
Kleur: blauw
Locatie: Elst (gld)
Of bedoel je de recirculatieknop :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zó ziet dat bedieningspaneel er uit:
Paneel Ventilatie PH2.jpg
Knop #7 is die voor de Recirculatie.
Daarnaast zit de knop AUTO, geen "geforceerde luchttoevoerknop"

Daar weer naast zitten de knoppen voor de Achterruitverwarming (#6) en die voor de Voorruitontwaseming (#7)

En dus de vraag: over welke knop heeft I Claudius) het nou eigenlijk?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 243
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:27
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Locatie: tussen de Scheldes
Ach...lomp van mij :o
Ik bedoelde de knop waar recirculatie op zit én tegelijk ook de "toevoer van buitenlucht" nummer 7 in het instructieboekje-plaatje.
Nou, wát doet die naast recirculatie, wanneer gebruik je die eigenlijk?
Parijs, 5 februari 1878
Rue Laffitte
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de ene stand zorgt dat voor recirculatie, in de andere stand wordt buitenlucht aangevoerd. Dat is de normale situatie.
Die knop gebruik je normaliter niet, dat wordt automatisch geregeld door het systeem. Dan komt de lucht van buiten.
Heel af en toe zie ik op het display dat het systeem even omgeschakeld is op recirculatie, ik neem dan aan dat ergens een sensor heeft vastgesteld dat er "vuile lucht" naar binnen komt.

Handmatig zou dit zin kunnen hebben als je auto lang in de zon gestaan heeft, en je de motor start met de A/C op AUTO.
Dan zal het interieur sneller afkoelen omdat er geen warme lucht van buiten aangevoerd wordt.
Maar zodra die afkoeling op gang gekomen is moet je hem weer omschakelen op de normale stand.
Mogelijkerwijs doet het systeem dat zelf, dat heb ik nooit uitgeprobeerd.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 243
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:27
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Locatie: tussen de Scheldes
Als het echt dik boven de 22 graden is, staat ie gewoon op AUTO..maar als het eronder komt,druk ik via CLIM naar 2x OK en dan is de AC eraf en krijg dan gewoon de buitenlucht..
Is het dan eenvoudiger om meteen op "aanvoer buitenlucht" (knop 7) te drukken? En is dan AC er ook af?
Ik ben nog aan het proberen dus...en nu de zomer (helaas) wat minder wordt, ben ik op zoek naar de juiste bediening!! :smt017
Parijs, 5 februari 1878
Rue Laffitte
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik laat 'm gewoon op AUTO staan, zomer en winter. Het is immers een ClimateControl systeem, niet een ouderwetse "aan-uit-airco".
Daarmee wordt de lucht ook ontvochtigd, prettig voor het binnenklimaat.

De compressor werkt niet op volle kracht als dat niet nodig is, er zit een "tuimelschijf" in die daarvoor zorgt.
Daarmee wordt ook het gevraagde vermogen sterk gereduceerd, dat scheelt in het brandstofverbruik.

Het enige wat ik soms doe is even knop #5 bedienen als de voorruit beslaat of beslagen is.
Dan wordt alle droge lucht daarlangs geblazen, en verdwijnt de condens als sneeuw voor de zon.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 243
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:27
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Locatie: tussen de Scheldes
OK JW,
Het beste (en makkelijkste) is dus op AUTO !! Ik dacht eigenlijk dat ie dan erg veel meer energie nodig had!
Dat valt dus mee volgens jou.
Ik neem dan aan dat je bij een lange rit in de vrieskou de aircopomp even werkt om de lucht te drogen ipv echt te koelen zoals in de zomer!
Parijs, 5 februari 1878
Rue Laffitte
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat laatste is helaas niet het geval.
Bij temperaturen onder de 3 graden werkt de aircopomp niet, daar zit een beveiliging op.
De reden is dat anders het vocht op de verdamper zou bevriezen, met het risico dat hij kapot vriest.

Er zijn systemen waarbij dat omzeild wordt door de lucht die langs de verdamper gaat eerst voor te verwarmen. Maar dat is niet het geval bij de C5.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 243
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:27
Auto: C5 Ligne Prestige Break + 2CV6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: Oplopend
Kleur: Geel SABLE DE LANGRUNE
Locatie: tussen de Scheldes
Allemaal duidelijk !
Gewoon op AUTO ermee!!
Bedankt :smt023
Parijs, 5 februari 1878
Rue Laffitte
P+M
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:00
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.
Locatie: Geldrop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Recirculatie is ook aan te bevelen als je in een lange tunnelrijdt. Dan is de lucht in de auto relatie veel schoner dan de met uitlaadgassen gevulde tunnel!
Gr. Paul
=> Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In zo'n situatie schakelt hij dan zelf om, heb ik wel eens gemerkt.
Kennelijk zit er ergens een "vuile lucht sensor" in het systeem.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie