C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2012 00:03
Auto: berline 2.0i 16v ligne prestige
Opties: comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10175CJ
Productienummer: 10324
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 193.000
Kleur: blauw
Locatie: Haarlem
Beste Forummers,
mijn C5 2.0i 16V phase 2 2005 prestige automaat 128500km heeft sinds de onderhoudsbeurt een probleem: bij volledig warme motor en laag toerental verschijnt de melding 'motoroliedruk te laag'+ geluidsignaal + stoplampje gaat branden. Vorige week donderdag 16-06 heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Oliefilter en motorolie zijn vervangen. Bij de APK in april is reeds de oliedruksensor vervangen wegens lekkage. Tot de onderhoudsbeurt geen problemen gehad. Tijdens korte vakantie in Duitsland (17-06/ 15-06) na diverse ritten van in totaal ca. 800km verscheen woensdag 15-06 op de terugreis in Dortmund de eerste keer de melding.
Na inlezen op dit forum is mijn conclusie oliedruksensor defect (maar die is in april al vervangen en heeft sindsdien geen problemen gegeven) of het oliefilter is niet goed. Daarom heeft de garage (Floragarage Haarlem) dit dinsdag vervangen. Storingen uitgelezen, doch geen storing aanwezig. Gewoon maar weer proberen dus.
Vandaag naar Den Haag, bij aankomst aldaar weer motoroliedruk te laag. De melding verdwijnt zodra het toerental een fractie verhoogd wordt, zeg van 700 naar 800. En verschijnt weer zodra het toerental terugvalt naar stationair. Dit gebeurt dus alleen bij warme motor. Auto rijdt perfect, geen gekke geluiden, motorolie is keurig op peil, verbruik is nihil. Ik begreep van dit forum dat de sensor ook slecht een melding geeft als de druk onder de 0,7 bar komt. Dus dat de melding verdwijnt bij een iets hoger toerental lijkt mij logisch.
De Floragrage denkt aan eventueel nogmaals de olie verversen, is nu gevuld met Castrol 5w30, misschien toch 5w40 gebruiken (maar JO heeft in 2014 bij de vorige beurt ook 5w30 gebruikt en toen had ik geen problemen), of oliezeef in carter reinigen.

Ik verwacht daar niet zoveel van, maar ik denk dat het toch samen kan hangen met de onderhoudsbeurt. Weten jullie raad om de Floragarage te helpen alvorens ik naar JO in Nieuw-Vennep rijd voor een second opinion?

groet,

Japie
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
oliezeef in carter reinigen , ik denk dat je daar is moet na kijken
je kunt eerst nog is met een mechanise oliedruk meter meten
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:20
Auto: C5 2.0i16V Comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 93.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Ik heb dus iets vergelijkbaars gehad, zie ook mijn andere antwoord, bobinerail niet lekker bij warme motor. Snelwegrijden ging prima, dan ineens file en stoppen/rijden/stoppen, begon beroerd te lopen, nét niet afslaan en dan oliedrukmelding. Op dat moment was het oliefilter al gecontroleerd, oliefiltersteun was zelfs al vervangen, nieuwe sensor er dus ook al in. (zat nog een oude type steun in met flinke lekkage tot gevolg) Ook in de parkeergarage trok ie het niet, nét niet afslaan.
Ranzig gore gasklep schoonmaken hielp ook een stuk, maar daar was de verbetering vooral te merken bij het op gas lopen. Nu loopt ie mooi stationair. Ook in de hitte vandaag. Geen oliedrukmeldingen meer.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Volgens de CitDocs zou er in de EW10A motor alleen 5W40 gebruikt mogen worden......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2012 00:03
Auto: berline 2.0i 16v ligne prestige
Opties: comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10175CJ
Productienummer: 10324
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 193.000
Kleur: blauw
Locatie: Haarlem
5w40 had ik ook begrepen, maar waarom giet JO er dan 5w30 in? Heb er ook 2 jaar probleemloos mee gereden, trouwens. Maar ook een oliewissel naar 5w40 komt in aanmerking om het probleem te verhelpen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
In alle gevallen :
Meet de oliedruk
Meten is weten.
Een oliedruk op toeren van bijvoorbeeld 1 bar laat het lampje niet branden maar is wel te laag.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2012 00:03
Auto: berline 2.0i 16v ligne prestige
Opties: comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10175CJ
Productienummer: 10324
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 193.000
Kleur: blauw
Locatie: Haarlem
gisteren heeft de Floragarage de oliedrukschakelaar, die begin dit jaar al eerder was vervangen wegens lekkage, vervangen door een nieuwe. Gisterenavond en vandaag proefrit gemaakt, geen melding meer gehad. Dank voor jullie reacties, was de oplossing misschien toch weer simpeler dan verwacht. Ben benieuwd of de melding nu echt weg blijft.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Mag ik vragen waarom er gekozen is de schakelaar te vervangen zonder de oliedruk te meten?
Je weet nu nog steeds niet of de oliedruk goed is...
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
BJG: Je gaat er Ten onrechte van uit dat alle garages een diagnose uitvoeren voordat ze zaken gaan vervangen.
Helaas. Vaak is het argument dat "het altijd dat onderdeel is..." Zonder een goede diagnose en een oorzaak te vinden om eventueel herhaling te voorkomen.

Ps: Er zijn natuurlijk wel "goede"....
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik ga niet echt ergens van uit, maar gezien mijn vorige advies, en het feit dat oliedruk nogal belangrijk is voor de gezondheid van de motor lijkt het mij niet meer dan logisch dat je wilt weten of deze ok is voordat je de boodschapper (schakelaar) de schuld geeft.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2012 00:03
Auto: berline 2.0i 16v ligne prestige
Opties: comfortbollen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10175CJ
Productienummer: 10324
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 193.000
Kleur: blauw
Locatie: Haarlem
mijn redenatie is dat, als de auto een melding geeft bij oliedrukschakelaar x en de melding uitblijft bij een nieuwe schakelaar y, het waarschijnlijk toch de schakelaar is die het probleem veroorzaakt. Echt zeker ben je natuurlijk pas als de oude schakelaar wordt teruggeplaatst en de melding dan opnieuw verschijnt. Maar de garage gaf ook al aan dat de olie, ook bij verversen na 30.000 km conform mijn eigen ervaring de afgelopen 60.000 km, zeer schoon was. De motor loopt ook zeer netjes, geen getikt van klepstoters e.d. Het olieverbruik bedraagt ook minder dan 1 liter per 30.000 km. Ik kan mij niet voorstellen dat de lagers in motor extreem versleten zijn bij een zeer schone olie en nagenoeg geen olieverbruik. Maar ik wil best bekennen dat ik nog even heb getwijfeld alvorens de afspraak die ik reeds gemaakt bij de citroendealer te annuleren. Kwestie van geld, zodra de melding terugkomt sta ik natuurlijk bij de dealer op de stoep. Desalniettemin dank voor jullie bezorgdheid. Altijd fijn als je niet allen staat in onzekere tijden. :cit4
Plaats reactie