Pagina 1 van 8

na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 12:33
door dries
hallo allemaal

sinds vorige week heeft de C5 vooraan rechts een nieuwe bol. de oorspronkelijke was blijkbaar aan het lekken en bleek bij testen ook geen goede dempingswaarden voor te leggen (zodat de wagen zeker niet door de keuring zou geraken).
mijn garage heeft de werken uitgevoerd.

nu heb ik de indruk dat de wagen veel stugger rijdt.
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ieder ribbeltje en putje voelbaar is.
ik krijg geen meldingen van storingen.

wat ik merk (maar ik kan niet vergelijken) is dat de wagen vooraan misschien iets hoger staat dan normaal (en tov achteraan).
als ik de wagen op en neer laat gaan, doet ie dat aan beide kanten, al lijkt me het verschil tussen 'normaal' en 'hoger' (2de stand) vooraan kleiner te zijn dan achteraan.

mijn vraag is:
hoe kan ik dit testen, zodat ik zeker weet dat er iets van mijn 'gevoel' aan is.
wat zijn de normale afstanden tussen band en wielkast wanneer de auto min of meer op vlakke ondergrond staat?
kan ik eventuele fouten (laten) uitlezen? waar vind ik hierover info?

wie heeft dit ook al gehad?

groeten
Dries

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 12:41
door willy4
mijn vraag is hoe hebben ze dat gemeten

bleek bij testen ook geen goede dempingswaarden voor te leggen

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 14:46
door BJG
Een kenner voelt dit door met draaiende motor de vering in te duwen.
Anders zijn de bollen los te testen met een stuk gereedschap. Zijn er wel de juiste bollen op gegaan?

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 15:21
door willy4
je kunt toch maar de druk meten , de demping toch niet
de demping kan je meten op de autokeuring in belgie
of heb ik het mis?

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 15:23
door JW-C5
Ik vermoed dat het hier een Belgische C5 betreft.
Daar worden auto's bij de "APK" op de schokdemperbank getest.

In een ander draadje is te lezen dat er dan vaak iets mis gaat, de vering is te soepel voor die testbanken.
Remedie is dan veelal de vering even in de sportstand te zetten.

De vraag blijft uiteraard of er nu wel de juiste bollen gemonteerd zijn.

Groet,
JW

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 22:55
door dries
Het gaat idd om een Belgische C5. De wagens worden hier op hun demping getest. Meestal doet de garage alle tests van de keuring voor de keuring in hun atelier.
Ze hebben er één nieuwe bol op gestoken, tov de oorspronkelijke is het nu een licht grijs model. De oorspronkelijke zijn donkerder (auto is van 2011).

Daarnet nog gereden, en ik moet zeggen dat het iets beter was. Zou het kunnen dat er storingen zijn in het circuit die de vering beïnvloeden?
Ik kreeg trouwens ook een melding van storing mbt de parkeersensoren tijdens die harde rit. Enkele dagen geleden hdden de sensoren trouwens een kolder en gingen af wanneer er niets was...

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 23:12
door willy4
Meestal doet de garage alle tests van de keuring voor de keuring in hun atelier.
ik ken niemand die die testbank hebben en ik ken heel wat garages

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 30 apr 2016 23:24
door Rene
Een bol van 2011 al vervangen.

Voor de duidelijkheid, mijn bollen zijn ook net vervangen. Er was nog geen 20% stikstof uit

Die bollen waren van 2002!

Ik vind één bol vervangen ook helemaal geen goed idee.

Kun je het partnummer op de bol hier posten?

Wie weet is het de verkeerde.

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 01 mei 2016 18:16
door dries
Ik zie nu dat ze de bol gespoten hebben, want er zijn spuitsporen te zien op de omliggende onderdelen.
Op de bol staat in grote letters MC 50. De kleinere letters zijn moeilijk te lezen.

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 01 mei 2016 18:18
door dries
Ik weet dat het allemaal wat vroeg vervangen werd, maar er is nog wel meer mis met de wagen: op 85000 km al twee koppelingen versleten + een vliegwiel. En het ligt niet aan mij... De koppelingen versleten door druppelende olie op de koppeling...

Ik ben eerste eigenaar.

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 01 mei 2016 18:44
door JW-C5
MC50 is de juiste bol voor de voorvering van jouw C5.
Die zit aan de voorkant bij alle PH3's, muv de 2.2HDi DW12BTED. Die heeft daar bollen MB45.

Groet,
JW

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 01 mei 2016 20:42
door kos
Wat betreft niet door de keuring geraken omwille van slechte dempingswaarden, daar is mijn C5 vorig jaar inderdaad voor afgekeurd. Ben toen op internet gaan zoeken wat die faseverschuiving juist betekende. Ik heb een interne nota gevonden van de keuring waarin stond dat elektronisch gestuurde veersystemen die test niet hoefden te doen. Ben hiermee naar de stationchef gestapt en heb een tijdelijk groen keuringsattest gekregen terwijl mijn 'zaak' in Brussel bekeken werd. Paar weken later een gewoon attest voor een jaar ontvangen met de post.

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 02 mei 2016 09:40
door dries
Dat is nieuw! Bij hebben ze de keuring gedaan, en er was geen enkel probleem.

Wat ik me dus afvroeg: is er een methode om de computer van het hydraulisch systeem uit te lezen? Destijds had ik een xm uit 1989 waar ik heel veel probleem had met de vering. Er was toen een middeltje (zelf in elkaar te steken met draadjes en lichtjes) waarmee ik die computer kon uitlezen en resetten.

Ik kan me niet voorstellen dat versie III die mogelijkheid niet heeft...

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 02 mei 2016 09:43
door willy4
ik zou toch is vragen waarom ze de veerbol gespoten hebben

Re: na vervangen veerbol rijdt c5 stugger

Geplaatst: 02 mei 2016 18:51
door C5-er
@kos: is dit de bewuste nota waar je naar verwijst kos?
http://online.agoria.be/AO1.wsc/webextr ... Preview=no" onclick="window.open(this.href);return false;