C5club Fan


Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2016 16:34
Auto: C5 Tourer 2.0i
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 158000
Kleur: Gris Metallic
Locatie: München
hallo citroefielen,
Mijn naam is Chris, ben per toeval in het bezit gekomen van een C5.
Ik heb altijd Subaru impresa gereden de afgelopen 10 jaar, maar na 10 jaar was deze aan flink wat onderhoud toe dus dat was het net meer waard. Toevallig had de beste vriend van mijn vader (die ook een garage bedrijf heeft) het idee om samen met zijn zoon te gaan rally rijden in een klasse waar de auto's min. 15 jaar moesten zijn. daarom wilde hij graag mijn sub hebben. Ik kon natuurlijk niet zonder auto en wat bleek hij had van een klant zijn C5 ingeruild waar hij nog veel onderhoud aan had gepleegd. nieuwe remmen, koppeling en gasdruk sensor.
aangezien de hoge kilometer stand van 375000 was ik niet heel erg overtuig maar toen ik erin gereden had was ik om. heb voor de prijs die ik normaal het onderhoud van de sub had moeten uitgeven de C5 gekocht en ben er echt heel erg gelukkig mee.
uiteraard waren er wat dingen die niet meer werkten maar heb met iedere zaterdag bij hem in de garage wat kunnen klussen om deze te op te lossen.
Ben begonnen met de motorstoring (niet regelmatig stationair lopen) dit was een kwestie van het inlaatspruitstuk en het gasklephuis schoonmaken.
daarna een setje nieuwe banden en een motorolie flush, want de peilstok dichten niet meer goed af waardoor ik bij het peilen wat mayo aan de stok zag hangen. dus die ook maar nieuw besteld en gelijk een setje nieuwe matten erbij want er lag gewoon tapijt in.
met de nieuwe banden ook meteen de handrem gangbaar gemaakt aan de rechter kant bleef het armpje vast zitten.
verder deed de ruitensproeier het niet lekker dus nieuw motortje en wissers voor de volledigheid.
gisteren heb ik de cruise controle gemaakt door een nieuwe stuurkolom schakelaar te monteren en de onderbreking schakelaar op de koppelingspedaal goed vast te zetten. ook eens onder de auto gekeken want bij het over een drempel gaan hoorde ik rechts achter een metaal klik geluid.
er zitten dus geen bumpstops meer onder de auto achter, deze ga ik maandag bestellen, ook maar meteen de ADAL's gesmeerd, hopelijk zijn ze nog niet aan vervanging toe.
had wel ff een vraag als je aan de adal lagers aan beide zijde vet eruit ziet komen aan de binnen zijde is dat een teken dat ze vervangen moeten worden?
hoop dat ik niet een te langdradig verhaal heb geschreven groeten uit Limburg,
Alaaf
wat m
Mijn naam is Chris, ben per toeval in het bezit gekomen van een C5.
Ik heb altijd Subaru impresa gereden de afgelopen 10 jaar, maar na 10 jaar was deze aan flink wat onderhoud toe dus dat was het net meer waard. Toevallig had de beste vriend van mijn vader (die ook een garage bedrijf heeft) het idee om samen met zijn zoon te gaan rally rijden in een klasse waar de auto's min. 15 jaar moesten zijn. daarom wilde hij graag mijn sub hebben. Ik kon natuurlijk niet zonder auto en wat bleek hij had van een klant zijn C5 ingeruild waar hij nog veel onderhoud aan had gepleegd. nieuwe remmen, koppeling en gasdruk sensor.
aangezien de hoge kilometer stand van 375000 was ik niet heel erg overtuig maar toen ik erin gereden had was ik om. heb voor de prijs die ik normaal het onderhoud van de sub had moeten uitgeven de C5 gekocht en ben er echt heel erg gelukkig mee.
uiteraard waren er wat dingen die niet meer werkten maar heb met iedere zaterdag bij hem in de garage wat kunnen klussen om deze te op te lossen.
Ben begonnen met de motorstoring (niet regelmatig stationair lopen) dit was een kwestie van het inlaatspruitstuk en het gasklephuis schoonmaken.
daarna een setje nieuwe banden en een motorolie flush, want de peilstok dichten niet meer goed af waardoor ik bij het peilen wat mayo aan de stok zag hangen. dus die ook maar nieuw besteld en gelijk een setje nieuwe matten erbij want er lag gewoon tapijt in.
met de nieuwe banden ook meteen de handrem gangbaar gemaakt aan de rechter kant bleef het armpje vast zitten.
verder deed de ruitensproeier het niet lekker dus nieuw motortje en wissers voor de volledigheid.
gisteren heb ik de cruise controle gemaakt door een nieuwe stuurkolom schakelaar te monteren en de onderbreking schakelaar op de koppelingspedaal goed vast te zetten. ook eens onder de auto gekeken want bij het over een drempel gaan hoorde ik rechts achter een metaal klik geluid.
er zitten dus geen bumpstops meer onder de auto achter, deze ga ik maandag bestellen, ook maar meteen de ADAL's gesmeerd, hopelijk zijn ze nog niet aan vervanging toe.
had wel ff een vraag als je aan de adal lagers aan beide zijde vet eruit ziet komen aan de binnen zijde is dat een teken dat ze vervangen moeten worden?
hoop dat ik niet een te langdradig verhaal heb geschreven groeten uit Limburg,
Alaaf
wat m
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
welkom in de club

Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Welkom op de site, en gelijk lekker bezig lees ik , suc6 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het antwoord daarop: naar alle waarschijnlijkheid, helaas, ja......chris1985 schreef: ......had wel ff een vraag als je aan de adal lagers aan beide zijde vet eruit ziet komen aan de binnen zijde is dat een teken dat ze vervangen moeten worden?
Bij deze km-stand is dat ook niet verwonderlijk
Groet,
JW
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
wees zeer welkom hier en geniet van de Dame
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
C5club Fan


Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2016 16:34
Auto: C5 Tourer 2.0i
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 158000
Kleur: Gris Metallic
Locatie: München
Is dat zelf te doen voor de amateur monteur die adal's vervangen? ik heb de beschikking over een garage met een brug en lucht gereedschap.
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
jazeker wel helemaal als je over de locatie beschikt die jij noemt staat genoeg over op het forum volgens mij zelfs bij de FAQ
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Dag Chris, welkom hier.
Op dit forum is veel te lezen over het vervangen van de adals. Dat is goed te doen met deze aanwijzingen en de eventueel bij onze onvermoeibare vraagbaak JW-C5 aan te vragen instructies. Een brug en perslucht bij de hand is wel prettig, mijn ervaring is dat de vier torx bouten aan de stabilisator beter met de hand en een verlengstuk aan het T-stuk losgaan dan met lucht. En een beetje warmte in de buurt kan ook behulpzaam zijn. Zou daar niet te lang mee wachten want het kost je je nieuwe achterbanden.
en van je C5.
Op dit forum is veel te lezen over het vervangen van de adals. Dat is goed te doen met deze aanwijzingen en de eventueel bij onze onvermoeibare vraagbaak JW-C5 aan te vragen instructies. Een brug en perslucht bij de hand is wel prettig, mijn ervaring is dat de vier torx bouten aan de stabilisator beter met de hand en een verlengstuk aan het T-stuk losgaan dan met lucht. En een beetje warmte in de buurt kan ook behulpzaam zijn. Zou daar niet te lang mee wachten want het kost je je nieuwe achterbanden.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Fan


Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2016 16:34
Auto: C5 Tourer 2.0i
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 158000
Kleur: Gris Metallic
Locatie: München
ik ga dinsdag richting Munchen dus ik heb dan 2 weken geen tijd, maar ik zal me wel eens gaan inlezen mocht ik dan nog vragen hebben dan meld ik me wel bij het vraagbaak bedankt voor het warme onthaal! toch leuk om met wat andere sleutelaars te kunnen praten over hoe de klusjes het beste aan te pakken is.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Fan


Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2016 16:34
Auto: C5 Tourer 2.0i
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 158000
Kleur: Gris Metallic
Locatie: München
Hallo mensen,
Ondertussen zit ik alweer bijna aan de 400.000 KM zonder al te veel problemen.
Binnen kort ben ik toch van plan groot onderhoud te doen want ik kan echt geen afstand doen van mijn C5.
Linker draagarm (rubbers) Trillen in het stuur bij snelheden boven de 100km/u
multi Riem
Kleine olie lekkage kop (gevonden toen ik de bougies heb gewisseld) nat in 1 van de gaten)
banden wisselen van voor naar achter. gewoon preventief gelijkmatige slijtage.
olie
filters
gasklephuis schoonmaken. ook preventief
Remmen schoonmaken/invetten.
vervangen/controleren motorsteunen (trillen bij stationair lopen)
eventueel toerental motortje vervangen en de karter ontluchtungs restrictor monteren.
als er nog meer zaken zijn die jullie tebinnen schiet dan hoor ik het graag.
Nu had ik nog een paar vragen:
Wat kan ik aan onderhoud plegen aan het Hydro veersysteem?
Alles werkt nog prima maar ik neem aan dat na zoveel km er toch wel eens wat nieuwe olie in moet.
En vanmorgen reed ik op de snelweg en alle instrumenten lampjes gingen aan het alarmlicht begon te knipperen en het licht viel uit. na 5 sec. was het weer weg en deed alles het weer zoals normaal. iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Mvg,
Chris
Ondertussen zit ik alweer bijna aan de 400.000 KM zonder al te veel problemen.
Binnen kort ben ik toch van plan groot onderhoud te doen want ik kan echt geen afstand doen van mijn C5.
Linker draagarm (rubbers) Trillen in het stuur bij snelheden boven de 100km/u
multi Riem
Kleine olie lekkage kop (gevonden toen ik de bougies heb gewisseld) nat in 1 van de gaten)
banden wisselen van voor naar achter. gewoon preventief gelijkmatige slijtage.
olie
filters
gasklephuis schoonmaken. ook preventief
Remmen schoonmaken/invetten.
vervangen/controleren motorsteunen (trillen bij stationair lopen)
eventueel toerental motortje vervangen en de karter ontluchtungs restrictor monteren.
als er nog meer zaken zijn die jullie tebinnen schiet dan hoor ik het graag.
Nu had ik nog een paar vragen:
Wat kan ik aan onderhoud plegen aan het Hydro veersysteem?
Alles werkt nog prima maar ik neem aan dat na zoveel km er toch wel eens wat nieuwe olie in moet.
En vanmorgen reed ik op de snelweg en alle instrumenten lampjes gingen aan het alarmlicht begon te knipperen en het licht viel uit. na 5 sec. was het weer weg en deed alles het weer zoals normaal. iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Mvg,
Chris
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 755
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
EGR klep?
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
laatste puntje in je lijst kerstboom verlichting hoe is jouw accu, die geeft als hij slechter wordt wel eens dit soort gekheid

groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Dag Chris, hoe is het met de adal's afgelopen?
Groet, Jan
Groet, Jan
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Fan


Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2016 16:34
Auto: C5 Tourer 2.0i
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 158000
Kleur: Gris Metallic
Locatie: München
Egr klep:
is dat niet alleen van toepassing op de diesel versies?
zal de accu ff doormeten.
adals was een eitje dankzij de fantastische handleiding, bedankt daarvoor.
is dat niet alleen van toepassing op de diesel versies?
zal de accu ff doormeten.
adals was een eitje dankzij de fantastische handleiding, bedankt daarvoor.




