Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2015 21:49
Auto: C5 tourer 1.6 thp tendance
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 114959
Kleur: Grijs
Locatie: ospel
hallo allemaal
ik zou graag mijn achterste veercilinder reviseren en er is er waarschijnlijk 1 lek.
nou heb ik al van alles gelezen maar nog steeds niet gevonden hoe ik nou te werk moet gaan.
en waar ik nou zo revisie setje kan bestellen.
nou weet ik ook niet welke van de 2 het is kan je dat testen met de lexia zo ja kan iemand mij dat uitleggen schoonvader heeft een lexia maar we zijn er nog niet zo bekend mee.
hopelijk kan iemand mij voor uit helpen
alvast bedankt
groeten mike berendsen
ik zou graag mijn achterste veercilinder reviseren en er is er waarschijnlijk 1 lek.
nou heb ik al van alles gelezen maar nog steeds niet gevonden hoe ik nou te werk moet gaan.
en waar ik nou zo revisie setje kan bestellen.
nou weet ik ook niet welke van de 2 het is kan je dat testen met de lexia zo ja kan iemand mij dat uitleggen schoonvader heeft een lexia maar we zijn er nog niet zo bekend mee.
hopelijk kan iemand mij voor uit helpen
alvast bedankt
groeten mike berendsen
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Zakt de auto in na een nacht?
Controleer de harmonicahoes bij de achterwielen. Hangen daar druppels aan of ligt er olie op de grond dan is die kant lek. Je kunt dit niet testen met de Lexia. Ik zou overigens beide zijden doen, maar dat hoeft niet per se.
Je kunt een compleet setje bestellen bij Garage Johan Oldenhage te Nieuw Vennep. Beter bekend hier als als GJO.
De werkwijze heb ik ooit van GW-tje gehad per PB en is als volgt:
Let op: dit is de werkwijze zonder Lexia. Als je wel een Lexia gebruikt om drukloos te maken; wat eigenlijk de juiste methode is, kun je het ontluchten via de achterbol overslaan.
Als het lekt, verlies ook je ook LDS waarschijnlijk. Dit moet worden aangevuld. Zorg dat je ook LDS achter de hand hebt als je hier aan begint.
De werkwijze is vrij simpel.
Achterkant aan de achterzijde op bokken, zowel links als rechts, dat werkt het makkelijkste. Daarna wielen eraf voor de bereikbaarheid.
Bij de middenbol zit aan de onderkant een ontluchtschroef, zet daar een opvangbak onder. Schroef lossen en dan per kant de draagarm optillen om de zaak drukloos te maken en zoveel mogelijk olie eruit te persen. Dat gaat nog best zwaar en met een hulpje erbij werkt dit sneller/makkelijker.
Koppel dan de accu af omdat de regelaar direct de achterkant weer op druk wil brengen en de hydropomp zal aansturen. Drukloos maken met de Lexia gaat makkelijker, maar ook dan moet je de veercilinders leegpersen.
Dan de splitpen los en de stofzak eraf,
Nu de zuigerstang verwijderen en de zuiger uit de cilinder trekken,
Met een naald of een oliekeerring-haakje haal je de 3 ringen uit de cilinder,
Dan de vierkante ring in de achterste groef, de platte teflon ring daar weer in, en dat is de moelijkste, die ring moet je wat plooien en kleiner buigen (voorzichtig) dat hij erin wil en voorzichtig met je wijsvinger strijk je hem dan glad in de groef in de andere keerring,
Als laatste de dikke in de voorste kamer en dan de zuiger goed natmaken met LDS en deze voorzichtig draaiend en duwend in de cilinder drukken, als alles goed zit kun je die met redelijk geweld erin vrotten,
Zuigerstang op zijn plek met de stofhoes en met een injectiespuit doe je ongeveer 25 ml LDS in de stofhoes. Dit beschermt de zuigerstang tegen oxidatie,
Slangetjes aansluiten en de nieuwe klem erop en dan de splitpen weer op zijn plaats,
Wielen eronder, bokken weg, accu aansluiten en LDS bijvullen in de laagste stand.
That's it......
Controleer de harmonicahoes bij de achterwielen. Hangen daar druppels aan of ligt er olie op de grond dan is die kant lek. Je kunt dit niet testen met de Lexia. Ik zou overigens beide zijden doen, maar dat hoeft niet per se.
Je kunt een compleet setje bestellen bij Garage Johan Oldenhage te Nieuw Vennep. Beter bekend hier als als GJO.
De werkwijze heb ik ooit van GW-tje gehad per PB en is als volgt:
Let op: dit is de werkwijze zonder Lexia. Als je wel een Lexia gebruikt om drukloos te maken; wat eigenlijk de juiste methode is, kun je het ontluchten via de achterbol overslaan.
Als het lekt, verlies ook je ook LDS waarschijnlijk. Dit moet worden aangevuld. Zorg dat je ook LDS achter de hand hebt als je hier aan begint.
De werkwijze is vrij simpel.
Achterkant aan de achterzijde op bokken, zowel links als rechts, dat werkt het makkelijkste. Daarna wielen eraf voor de bereikbaarheid.
Bij de middenbol zit aan de onderkant een ontluchtschroef, zet daar een opvangbak onder. Schroef lossen en dan per kant de draagarm optillen om de zaak drukloos te maken en zoveel mogelijk olie eruit te persen. Dat gaat nog best zwaar en met een hulpje erbij werkt dit sneller/makkelijker.
Koppel dan de accu af omdat de regelaar direct de achterkant weer op druk wil brengen en de hydropomp zal aansturen. Drukloos maken met de Lexia gaat makkelijker, maar ook dan moet je de veercilinders leegpersen.
Dan de splitpen los en de stofzak eraf,
Nu de zuigerstang verwijderen en de zuiger uit de cilinder trekken,
Met een naald of een oliekeerring-haakje haal je de 3 ringen uit de cilinder,
Dan de vierkante ring in de achterste groef, de platte teflon ring daar weer in, en dat is de moelijkste, die ring moet je wat plooien en kleiner buigen (voorzichtig) dat hij erin wil en voorzichtig met je wijsvinger strijk je hem dan glad in de groef in de andere keerring,
Als laatste de dikke in de voorste kamer en dan de zuiger goed natmaken met LDS en deze voorzichtig draaiend en duwend in de cilinder drukken, als alles goed zit kun je die met redelijk geweld erin vrotten,
Zuigerstang op zijn plek met de stofhoes en met een injectiespuit doe je ongeveer 25 ml LDS in de stofhoes. Dit beschermt de zuigerstang tegen oxidatie,
Slangetjes aansluiten en de nieuwe klem erop en dan de splitpen weer op zijn plaats,
Wielen eronder, bokken weg, accu aansluiten en LDS bijvullen in de laagste stand.
That's it......
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
mike
Ten eerste kan je dit niet zien met de lexia.
ten tweede je kan zo'n revisie setje via onze huisdealer GJO bestellen.
ten derde om zeker te weten welke lek is zal je de Dame in de hoogste stand moeten zetten en dan opkrikken steunen eronder en de retourleiding controleren of deze lds vloeistof laat lopen als hij druppelt is dit de lekke.
hoe te werk.
eerst Dame met beide achterbenen van de grond en dan in de laagste stand zetten of via lexia drukloos maken, de veercilinder loshalen bij de draagarm en alles er uit halen.
nieuwe ringen plaatsen en nieuwe balg, nieuwe klemveer en alles weer ineenzetten.
Ten eerste kan je dit niet zien met de lexia.
ten tweede je kan zo'n revisie setje via onze huisdealer GJO bestellen.
ten derde om zeker te weten welke lek is zal je de Dame in de hoogste stand moeten zetten en dan opkrikken steunen eronder en de retourleiding controleren of deze lds vloeistof laat lopen als hij druppelt is dit de lekke.
hoe te werk.
eerst Dame met beide achterbenen van de grond en dan in de laagste stand zetten of via lexia drukloos maken, de veercilinder loshalen bij de draagarm en alles er uit halen.
nieuwe ringen plaatsen en nieuwe balg, nieuwe klemveer en alles weer ineenzetten.
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Als kleine aanvulling.......
Contoleer eerst of de clip los zit.
Als ze er niet uit wil, staat je een feestje te wachten.
Ik heb de hele draagarm moeten uitbouwen om de afgebroken clip eruit te krijgen.....
Contoleer eerst of de clip los zit.
Als ze er niet uit wil, staat je een feestje te wachten.
Ik heb de hele draagarm moeten uitbouwen om de afgebroken clip eruit te krijgen.....
Zeg maar André
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Goede aanvulling! De clip kan inderdaad zeer vast zitten!
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2015 21:49
Auto: C5 tourer 1.6 thp tendance
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2013
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 114959
Kleur: Grijs
Locatie: ospel
oke bedankt voor de duidelijke uitleg.
ik hoor al dat het niet een klusje voor zomaar een avond is. je moet er toch wel effe de tijd voor nemen. maar dat is niet erg, ik denk dat ik maar eens onder de auto ga duiken om te kijken welke er nou precies lek is. maar dan kan ik denk ik toch beter alle twee doen .
bedankt mannen het zal zeker wel lukken zo.
groet mike
ik hoor al dat het niet een klusje voor zomaar een avond is. je moet er toch wel effe de tijd voor nemen. maar dat is niet erg, ik denk dat ik maar eens onder de auto ga duiken om te kijken welke er nou precies lek is. maar dan kan ik denk ik toch beter alle twee doen .
bedankt mannen het zal zeker wel lukken zo.
groet mike
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je kunt deze ook laten zitten , de 2 bouten los en de leiding en de ring van de stofhous
dan kun je hem er ook onderuit halen, zo heb ik het ook al gedaan
dan kun je hem er ook onderuit halen, zo heb ik het ook al gedaan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het is zeker een klusje voor een avondje. En Willy4 het kan wel op die manier maar ik vind het altijd wel zo prettig om alles even los gehad te hebben en na een schoonmaakbeurt alles weer net in het vet.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:29
Auto: C5 Break Différence
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 203500
Kleur: lichtblauw metallic
Hallo allemaal,
Ik heb ook lekkende veercilinder(s) achter.
Er hingen ook druppels LDS aan de rubberen harmonicazak.
Nou heb ik een revisiesetje en vandaag al wel de harmonicazakken, borgpennen en ringen vervangen.
Alleen... waar moeten de 3 ringen no.7+8+9 geplaatst worden?
Achter de metalen manchet op de afbeelding met pijl gekenmerkt? Moet dan toch de hele veercilinder eerst verwijderd worden? Jammer genoeg ook geen joetoeb-vid daarover gevonden...
Dank bij voorbaat voor jullie hulp.
Greets,
Henk-Jan
Ik heb ook lekkende veercilinder(s) achter.
Er hingen ook druppels LDS aan de rubberen harmonicazak.
Nou heb ik een revisiesetje en vandaag al wel de harmonicazakken, borgpennen en ringen vervangen.
Alleen... waar moeten de 3 ringen no.7+8+9 geplaatst worden?
Achter de metalen manchet op de afbeelding met pijl gekenmerkt? Moet dan toch de hele veercilinder eerst verwijderd worden? Jammer genoeg ook geen joetoeb-vid daarover gevonden...
Dank bij voorbaat voor jullie hulp.
Greets,
Henk-Jan
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Welke afbeelding?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:29
Auto: C5 Break Différence
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 203500
Kleur: lichtblauw metallic
Excuses : ik weet niet hoe ik een afbeelding kan toevoegen.
Maar onder viewtopic.php?f=8&t=19457" onclick="window.open(this.href);return false; heeft moderator JW-C5 een afbeelding geplaatst met de afdichtringen nummers 7-8-9.
We hebben nu de harmonicahoezen alvast vervangen (en de auto blijft nu op hoogte) maar waarschijnlijk zijn de afdichtingen 7-8-9 ook nodig om de boel correct te reviseren.
Maar onder viewtopic.php?f=8&t=19457" onclick="window.open(this.href);return false; heeft moderator JW-C5 een afbeelding geplaatst met de afdichtringen nummers 7-8-9.
We hebben nu de harmonicahoezen alvast vervangen (en de auto blijft nu op hoogte) maar waarschijnlijk zijn de afdichtingen 7-8-9 ook nodig om de boel correct te reviseren.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als er teveel inwendige lekkage is moet er inderdaad gereviseerd worrden. De hoezen vervangen is geen revisie.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij eerdere Citroëns waren dat lekzakken, met een retour naar het voorraadvat
Maar bij deze typen zijn dat stofzakken, er mag eigenlijk geen LDS in komen afkomstig van de veercilinder.
De retour zit nu op een andere plaats, tussen de twee afdichtingen in de veercilinder.
De externe aansluiting, de tweede die er op zit, is bedoeld als beluchting van de stofzak, bij het in-en uitveren verandert immers het volume ervan.
Groet,
JW
Maar bij deze typen zijn dat stofzakken, er mag eigenlijk geen LDS in komen afkomstig van de veercilinder.
De retour zit nu op een andere plaats, tussen de twee afdichtingen in de veercilinder.
De externe aansluiting, de tweede die er op zit, is bedoeld als beluchting van de stofzak, bij het in-en uitveren verandert immers het volume ervan.
Groet,
JW
C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:29
Auto: C5 Break Différence
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 203500
Kleur: lichtblauw metallic
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat alleen vervangen van de harmonica(stof)zakken niet de oplossing is.
Alleen weet ik echt niet waar ik de 3 oude ri gen moet vinden om te vervangen.
Of gaat dit alleen als toch de hele veercilinders gedemonteerd worden? Ik hoopte dat ik deze kon laten zitten en alleen via de kant van de zuigerstang bij de 3 dichtringen kon geraken.
Ik vermoed dat de ringen achter de "verdikking" zitten op de zuiger (de verdikking waarop ook de harmonicahoes met klemring wordt gemonteerd. Maar hoe geraak ik daar? Is die verdikking geschroeft op de zuiger?
Voor de goede orde: ik haal mijn wijsheid vaker van filmpjes van joetoeb maar over REVISIE van de cilinders vind ik helaas niks.
Ik heb de 2x 3 revisieringen al wel...
En ik weet dat mijn momentele toestand van herstel niet volledig is maar auto blijft onnozelerwijze nu wel op viveau staan na nacht parkeren. Eerder na max 4 uurtjes op haar billen.
Alleen weet ik echt niet waar ik de 3 oude ri gen moet vinden om te vervangen.
Of gaat dit alleen als toch de hele veercilinders gedemonteerd worden? Ik hoopte dat ik deze kon laten zitten en alleen via de kant van de zuigerstang bij de 3 dichtringen kon geraken.
Ik vermoed dat de ringen achter de "verdikking" zitten op de zuiger (de verdikking waarop ook de harmonicahoes met klemring wordt gemonteerd. Maar hoe geraak ik daar? Is die verdikking geschroeft op de zuiger?
Voor de goede orde: ik haal mijn wijsheid vaker van filmpjes van joetoeb maar over REVISIE van de cilinders vind ik helaas niks.
Ik heb de 2x 3 revisieringen al wel...
En ik weet dat mijn momentele toestand van herstel niet volledig is maar auto blijft onnozelerwijze nu wel op viveau staan na nacht parkeren. Eerder na max 4 uurtjes op haar billen.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De ringen zitten in groeven in de cilinder. De daarin heen en weer bewegende zuiger wordt daarmee afgedicht.
Om erbij te komen, moet de zuiger uit de cilinder getrokken worden.
Als 'ie nu niet inzakt, en er komt geen extra LDS in de stofzak, zou ik het voorlopig even aankijken.
Groet,
JW
Om erbij te komen, moet de zuiger uit de cilinder getrokken worden.
Als 'ie nu niet inzakt, en er komt geen extra LDS in de stofzak, zou ik het voorlopig even aankijken.
Groet,
JW





