Emissiestoring C5 PH3 automaat
Geplaatst: 20 jul 2015 10:43
						
						Goede morgen,
3 weken geleden begon mijn auto kuren te vertonen.
Regelmatig (maar niet altijd) wanneer ik snel accelereerde (meestal met Kickdown) hield de auto even in en genereerde dan een emissiestoring.
Deze storing verdween na ongeveer 2 dagen weer uit beeld.
Dit gebeurde vrijwel dagelijks ongeveer 1 week lang.
Toeval of niet, meer net 2 dagen ervoor had ik getankt bij een ander pompstation dan normaal.
Na ongeveer anderhalve week de tank flink leeg gereden te hebben ben ik weer naar mijn vertrouwde adres gegaan en heb daar getankt, waarna de problemen niet direct weg waren.
Ik kon op het moment dat de storing zelf in beeld was niet bij de dealer terecht, maar heb de auto enkele dagen later, toen de storing uit beeld was, alsnog daar naartoe gebracht.
Tussen de laatste melding en het uitlezen bij de dealer zat een aantal dagen en, net als bij de tandarts, kreeg ik de storing niet meer terug wat ik ook maar probeerde.
Er waren een aantal errors opgeslagen, waaronder:
P1166 Bediening brandstofdrukschakelaar
Storing gegevens: onjuiste druk brandstofgallerij
Motortoerental: 4576 /min (kan overeenkomen met kickdown toerental?!)
P1607 Snelheidsbegrenzing
Toerental: 1632/min
P2133 Signaal Schakelaar zwaar punt gaspedaal
Gegevens: onderbroken circuit of kortsluiting met plus
Motor toerental: 1632 /min (klopt niet tov kickdown moment?!)
P2131 Signaal Schakelaar zwaar punt gaspedaal
Geen details beschikbaar
P0088 Bediening brandstofdrukschakelaar
Storing gegevens: druk brandstofgallerij te hoog
Motor toerental: 2368/min
P1671 Snelheidsbegrenzing
Storing gegevens: informatie zonder samenhang
Motor toerental: 4608/min
Na een reset bleven de middelste twee over en heb ik nu het advies gekregen om mijn gaspedaal te vervangen (A 280 euro) en daar mee "hopen" ze dat het probleem weg is.
Wanneer ik deze error code opzoek, vind ik de volgende omschrijving van OBD
Faulty Accelerator Pedal (very unlikely)
Wiring Harness Issue
Faulty ECM
O2 Sensor(s)
Sinds ongeveer 4 dagen na de laatste tankbeurt en dus net voor het uitlezen heb ik dit probleem niet meer gehad: de auto rijdt alweer 1 1/2 week als vanouds maar ondertussen staat de vervanging van het pedaal wel in de planning voor volgende week en twijfel ik sterk of dit wel nut gaat hebben.
Mijn vraag: Komt de error code bij iemand bekend voor en hoe groot is de kans dat deze ook daadwerkelijk de oorzaak is van dit probleem, of is de ECM/O2 sensors (in combinatie met de brandstof?) of zelfs de brandstofdrukregelaar een logischer verhaal?
					3 weken geleden begon mijn auto kuren te vertonen.
Regelmatig (maar niet altijd) wanneer ik snel accelereerde (meestal met Kickdown) hield de auto even in en genereerde dan een emissiestoring.
Deze storing verdween na ongeveer 2 dagen weer uit beeld.
Dit gebeurde vrijwel dagelijks ongeveer 1 week lang.
Toeval of niet, meer net 2 dagen ervoor had ik getankt bij een ander pompstation dan normaal.
Na ongeveer anderhalve week de tank flink leeg gereden te hebben ben ik weer naar mijn vertrouwde adres gegaan en heb daar getankt, waarna de problemen niet direct weg waren.
Ik kon op het moment dat de storing zelf in beeld was niet bij de dealer terecht, maar heb de auto enkele dagen later, toen de storing uit beeld was, alsnog daar naartoe gebracht.
Tussen de laatste melding en het uitlezen bij de dealer zat een aantal dagen en, net als bij de tandarts, kreeg ik de storing niet meer terug wat ik ook maar probeerde.
Er waren een aantal errors opgeslagen, waaronder:
P1166 Bediening brandstofdrukschakelaar
Storing gegevens: onjuiste druk brandstofgallerij
Motortoerental: 4576 /min (kan overeenkomen met kickdown toerental?!)
P1607 Snelheidsbegrenzing
Toerental: 1632/min
P2133 Signaal Schakelaar zwaar punt gaspedaal
Gegevens: onderbroken circuit of kortsluiting met plus
Motor toerental: 1632 /min (klopt niet tov kickdown moment?!)
P2131 Signaal Schakelaar zwaar punt gaspedaal
Geen details beschikbaar
P0088 Bediening brandstofdrukschakelaar
Storing gegevens: druk brandstofgallerij te hoog
Motor toerental: 2368/min
P1671 Snelheidsbegrenzing
Storing gegevens: informatie zonder samenhang
Motor toerental: 4608/min
Na een reset bleven de middelste twee over en heb ik nu het advies gekregen om mijn gaspedaal te vervangen (A 280 euro) en daar mee "hopen" ze dat het probleem weg is.
Wanneer ik deze error code opzoek, vind ik de volgende omschrijving van OBD
Faulty Accelerator Pedal (very unlikely)
Wiring Harness Issue
Faulty ECM
O2 Sensor(s)
Sinds ongeveer 4 dagen na de laatste tankbeurt en dus net voor het uitlezen heb ik dit probleem niet meer gehad: de auto rijdt alweer 1 1/2 week als vanouds maar ondertussen staat de vervanging van het pedaal wel in de planning voor volgende week en twijfel ik sterk of dit wel nut gaat hebben.
Mijn vraag: Komt de error code bij iemand bekend voor en hoe groot is de kans dat deze ook daadwerkelijk de oorzaak is van dit probleem, of is de ECM/O2 sensors (in combinatie met de brandstof?) of zelfs de brandstofdrukregelaar een logischer verhaal?

