Pagina 1 van 20

Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 09 jun 2015 17:34
door c5jan
Gewoon nieuwsgierigheid. Ik heb gemerkt dat het olieverbruik van mijn C5 2.0 16v break best aanwezig is, ongeveer 1:1800. Niet zorgelijk volgens diverse kanalen en niet "bovenmatig" of onverwacht (ik was er al voor gewaarschuwd); en al vanaf nieuw een gegeven bij dit type motor (EW10 / EW10a).

Maar waar komt dit olieverbruik nou eigenlijk vandaan? Is het een kwestie van teveel onderdruk in de zuigers in combinatie met te zwakke veren of seals, of ligt er een carterslang verkeerd, wordt de olie te heet, of wat dan ook?

Wie heeft er ervaring mee?
Wat zijn de factoren die het beinvloeden?
En is er iets te doen om het olieverbruik 'te temmen'?

Ik meen zelf een soort negatieve relatie met het toerental op te merken; in tegenstelling tot wat je bij een versleten motor zou verwachten zorgt rustig rijden voor meer verbruik dan stevig doortrappen, waarbij de motor overigens wel zijn prettig levendige karakter laat voelen.

Garage René meldde goede ervaringen te hebben met de door hem gebruikte Kendall olie. Die heeft het inderdaad best een tijdje vol gehouden.
Ik heb er zelf noodgedwongen Kroon synteet MSP 5W40 in gemikt (iig datgene wat volgens de database van de automaterialenhandel het meest geschikt was).

Ik ben benieuwd naar tips, ideeën etc. van mensen die hier zelf ervaring of specifieke kennis over hebben, over wat er al dan niet van invloed is c.q. aan te doen zou kunnen zijn?

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 00:01
door JW-C5
Volgens de CitDocs is de 5W40 de enige olie die in de EW10A motor gebruikt mag worden.
Daarmee zit je dus goed.

Dat ze allemaal zoveel olie gebruiken is nieuw voor me.
Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee.
Herman heeft er zo eentje......

Groet,
JW

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 07:42
door GW-tje
Bij mij ongeveer hetzelfde relaas. De Kendall heeft het inderdaad redelijk lang vol gehouden maar is moeilijk verkrijgbaar. Het olieverbruik van mijn EW10J4 (Dame Rouge) was behoorlijk en de huidige EW10A doet daar niet voor onder.
Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.
Omdat ik zoiets heb dat alle olie toch maar via de uitlaat onze dampkring bereikt èn olie (te)duur is in den lande, neem ik nu opnieuw de Techno olie (5W40) van de Action. Daar heb ik met Dame Rouge ruim een ton zonder problemen mee gereden.

Alles bij elkaar genomen vind ik het voor een moderne motor toch een vreemde zaak, dit olieverbruik.
We rijden toch geen BMW?

http://stores.ebay.nl/adams-mineraloele ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit adres gebruik ik ook nog wel eens. Ik bestel daar dan de LDS, voor minder dan de helft van wat ze hier in NL kost en neem dan een 5 L. can met Total 5W40 erbij. Voor het geld red je het niet in NL.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 08:01
door arendonk
Van de vier C5's 2 liter die ik heb gereden zoop alleen mijn vorige phase 2 veel olie. Die had ook rammelende klepstoters (en nog veeeel meer ellende ;) ) Bij de phase 1 en 3 heb ik geen klachten gehad. Huidig verbruik is 0,5 liter per 10.000 km.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 08:49
door Iceman
Hier het zelfde verhaal 1:1800

Op advies van JO 10W40 semi synthetische olie geprobeerd, blijft het zelfde.
Ook castrol 10W40 geprobeerd maar dan werd het verbruik hoger 1:1500.

Met 5W30 gaat het verbruik naar 1:1200 :smt190

Nu zit er gewoon Total Quartz 9000 Energy 5W40 in.
Ik bestel mijn olie per 20ltr in Duitsland, laatste keer was €92.- incl verzenden.

Oil-drop.de
Levoil.de

Ben benieuwd hoe het gaat tijdens de vakantie, met de vouwwagen en in de bergen.
Er gaat 2ltr reserve mee :o , eigenlijk te zot voor woorden maar goed. Hoop er maar 1 van te gebruiken maar als ze het nodig heeft krijgt ze het toch wel. :lol:

Die hoge motor temperaturen was mij ook al opgevallen, lijkt mij ook inherent aan de LPG. Heb al eens met de gedacht om een grote radiator te monteren.

Greetz Iceman :smt197

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 09:11
door BJG
De EW10A heeft een thermostaat die opent bij 105 graden. De hoge motortemperatuur is om het rendement te verbeteren.
Ik kan me voorstellen dat je die temperatuur wilt verlagen bijvoorbeeld bij het gebruik van lpg. Dan kun je een andere thermostaat monteren die bijvoorbeeld bij 90 gr. opent.
Het olieverbruik is denk ik iets om mee te leren leven :smt017

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 09:19
door GW-tje
Wat je zou kunnen proberen is een soort fijnmazig filter te plaatsen juist voor de aansluiting van de slang van de carterventilatie op het kleppendeksel. Hoe moeilijker daar een vloeistofnevel langs gaat des te meer olie blijft er in de motor.
Ooit zoiets gedaan bij een Golf. Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 10:09
door EW
Ik merk bij mijn C5-I vooral olieverbruik als de olie ouder begint te worden: De eerste 15000 km na verversen gaat er een litertje bij, na 18000 weer een liter.

Normaliter laat ik dan ook verversen na 20.000 km.
Momenteel rijd ik door en er is de afgelopen 7.000 km (zit nu op 27000 sinds de vorige beurt) flink wat bij gegaan...

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 12:35
door Iceman
GW-tje schreef:Rubber prop in de slang met een heel klein gaatje en daar was naderhand het olieverbruik nihil.
Wordt de carterdruk dan niet te hoog?

Greetz Iceman :smt197

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 12:47
door willy4
plaatst er een olie afscheider tussen,dat ken je toch?

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 12:52
door Iceman
Heb ik geprobeerd maar die doorlaat was te groot dus het effect: nul

Greetz Iceman :smt197

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 12:57
door willy4
ik heb er is geplaatst van 1/4

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 10 jun 2015 15:47
door c5jan
GW-tje schreef: Mijn ervaring is dat de motorolie behoorlijk aan de temperatuur komt, getuige de damp uit de vuldop wanneer je die met warme motor losneemt. Als je het peil redelijk bovenin houdt en met verse olie, gaat het lang goed. Komt het peil onder de helft op de stok, gaat het ineens hard.
Dat zou idd kunnen. De olietemp meter blijft wel netjes in z'n hok, in het midden dus, je zou verwachten dat minder olie heter wordt en dus sneller oververhit de uitgang kiest.

De motortemperatuur is volgens een OBDII scanner die ik aangesloten heb gehad al best snel rond de 100 graden en daar lijkt de motor zich best fijn bij te voelen - maar dat zou dus normaal zijn?
De temperatuurmeter op het instrumentenpaneel houdt netjes de suggestieve middenstand aan, die vindt het dus allemaal best.

Een kaliber plaatsen in de carterventilatie klinkt als een oplossing die PSA ook had kunnen bedenken indien deze werkzaam was - maar heeft iemand ook bij dit type motor hiermee een positieve ervaring? Ik heb het ooit bij mijn hevig carterventilerende Skodaatje ooit met een pijpenrager opgelost, ja dat werkte echt :D

Is er iemand die weet of hier een fabrieks modificatie voor is c.q. in een opvolgende versie een andere versie carterslangenspaghetti is aangebracht?

Ik blijf er wel echte olie in gooien, ddww.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 11 jun 2015 00:08
door Klussie
1 op 1500 met de Kendall oil (van René).
En dat al de 100.000 km dat ik er mee rijdt.
Wil niet weten wat het wordt met andere olie :roll:

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 11 jun 2015 00:36
door Frankp
nu 4000km gereden met mijn ph1 2.0 16v. Olie-pijl nog max. temp. meter van de olie is nog nooit boven 1/4 geweest