Koelventilator of relais? (met foto's)
Geplaatst: 07 mei 2015 18:38
Dag C5ers,
Ik heb een probleem met mijn C5 break 2.0 HDi exclusive PH1 uit 2003.
Vorige week stond ik in de file en na een kwartier ging het STOP lampje aan met melding "temperatuur koelvloeistof te hoog"
Na stoppen en afkoelen was alles weer normaal en kon ik via een andere route gewoon doorrijden en bleef de temperatuur op normaal niveau. Thuisgekomen meteen even het forum opgezocht en veel topics gelezen over de koelventilator en temperatuursensor maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten.
Vandaag Maar even onder de motorkap gedoken en wat testjes gedaan:
1) Warme Motor stationair laten draaien met airco aan: koelvin draait niet
2) stekker van de temp.sensor losgetrokken, motor gestart, meteen melding STOP en temperatuurwijzer in het rood en melding temperatuur te hoog op het scherm. Maar, vin draait nog steeds niet!
3) stekker van koelvin losgetrokken en gekeken of hier stroom door komt: Nee! geen stroom. 4) Kastje naast de twee relais open gemaakt en daar op beide stekkers stroom gemeten: Ja deze geven stroom. 5) Bovenste grijze relais losgehaald en geïnspecteerd (visueel) erg roestig spiraal en geoxideerde aansluitingen en weerstandje. ..Euh de onderste is BRUIN en niet Blauw, sorry
Mijn conclusie; de ventilator draait niet, ook niet als temp. sensor er uit ligt dus hij is stuk of de relais zijn stuk.
Klopt deze aanname?
En dan de relais, deze zien er erg slecht uit. Deze eerst maar vervangen dus?
En: Het zwarte kastje naast de relais heeft stroom dus ergens tussen dat kastje en de ventilator zit het fout. De stekker van de ventilator heeft geen stroom, ook niet bij draaiende motor met airco aan. Dan rest dus alleen nog het relais tussen zwart kastje en stekker naar ventilator, conclusie; dan moet het wel aan de relais liggen toch?
Ojja, natuurlijk eerst de zekeringen onder de motorkap gecheckt maar deze zijn in orde
En; de koelvin heeft een nummerplaatje, moet ik dit nummer gebruiken om evt. een nieuw te bestellen als dat nodig is? of is elke compatible koelvin voor C5 met airco geschikt? prijzen verschillen nogal namelijk...
Ik heb een probleem met mijn C5 break 2.0 HDi exclusive PH1 uit 2003.
Vorige week stond ik in de file en na een kwartier ging het STOP lampje aan met melding "temperatuur koelvloeistof te hoog"
Na stoppen en afkoelen was alles weer normaal en kon ik via een andere route gewoon doorrijden en bleef de temperatuur op normaal niveau. Thuisgekomen meteen even het forum opgezocht en veel topics gelezen over de koelventilator en temperatuursensor maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten.
Vandaag Maar even onder de motorkap gedoken en wat testjes gedaan:
1) Warme Motor stationair laten draaien met airco aan: koelvin draait niet
2) stekker van de temp.sensor losgetrokken, motor gestart, meteen melding STOP en temperatuurwijzer in het rood en melding temperatuur te hoog op het scherm. Maar, vin draait nog steeds niet!
3) stekker van koelvin losgetrokken en gekeken of hier stroom door komt: Nee! geen stroom. 4) Kastje naast de twee relais open gemaakt en daar op beide stekkers stroom gemeten: Ja deze geven stroom. 5) Bovenste grijze relais losgehaald en geïnspecteerd (visueel) erg roestig spiraal en geoxideerde aansluitingen en weerstandje. ..Euh de onderste is BRUIN en niet Blauw, sorry
Mijn conclusie; de ventilator draait niet, ook niet als temp. sensor er uit ligt dus hij is stuk of de relais zijn stuk.
Klopt deze aanname?
En dan de relais, deze zien er erg slecht uit. Deze eerst maar vervangen dus?
En: Het zwarte kastje naast de relais heeft stroom dus ergens tussen dat kastje en de ventilator zit het fout. De stekker van de ventilator heeft geen stroom, ook niet bij draaiende motor met airco aan. Dan rest dus alleen nog het relais tussen zwart kastje en stekker naar ventilator, conclusie; dan moet het wel aan de relais liggen toch?
Ojja, natuurlijk eerst de zekeringen onder de motorkap gecheckt maar deze zijn in orde
En; de koelvin heeft een nummerplaatje, moet ik dit nummer gebruiken om evt. een nieuw te bestellen als dat nodig is? of is elke compatible koelvin voor C5 met airco geschikt? prijzen verschillen nogal namelijk...