FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 23 aug 2007 20:38
Airco versus climate control
Gebruikte afkortingen:
AC: Airco(nditioning)
CC: Climate Control
ECC: Electronic Climate Control
AC en (E)CC hebben als doel om de lucht in de auto te koelen, bijkomend effect is dat de lucht ook gedroogd wordt (hierover later meer).
Hoe een AC/CC koelt weet ik eigenlijk niet precies, als een koelkast neem ik aan, voor meer vragen over koeltechniek, vraag ons 'coolste' lid Harm van Beek.
De meeste C5'en zijn uitgerust met een ECC en dan ook nog met gescheiden temperatuurregeling links en rechts. Over dit systeem gaat dit draadje.
Bij auto's met een simpele AC draait de 'koelkast' altijd zodra je de knop AC indrukt. Er zit geen gebruikersthermostaat op. Naarmate de AC langer aan staat wordt het kouder in de auto, misschien zelfs te koud. Je draait/schuift de temperatuurknop van de auto wat meer naar rood en het wordt minder koud. Het enige dat je hiermee doet is warme motorlucht bijvoegen bij de lucht die de AC net koud heeft gemaakt, de AC, de 'koelkast' blijft net zo hard stampen als daarvoor (dus stroom- en brandstofverbruik).
Bij auto's met een CC werkt het een stuk efficiƫnter, maar ingewikkelder. Je hebt een buitentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het pukkeltje onder de rechterbuitenspiegel.
Je hebt een binnentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het ronde roostertje boven de asbak. Tevens heb je een manier nodig om de gewenste temperatuur in te stellen. Bij de C5 gaat dit via de elektronische draaiknoppen op het dashboard, vandaar ECC. Bij de Xantia met CC ging de temperatuurinstelling nog met een mechanische schuif (geen ECC maar CC dus).
Voorts een computer die berekent op basis van de buitentemperatuur, de huidige binnentemperatuur en de gewenste binnentemperatuur of de 'koelkast' aangeschakeld moet worden of niet. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan schakelt de computer de 'koelkast' uit. Voorts regelt de computer (als je dat wil) ook nog automatisch de uitstroomopeningen en ventilatorsnelheid om de temperatuur zo aangenaam en snel mogelijk op het niveau te krijgen dat jij gekozen hebt.
Belangrijk voordeel van een CC boven een AC is dus dat de 'koelkast' alleen werkt als het nodig is en dat scheelt stroom en dus brandstof.
Wat zit er nu in onze C5 om dit te laten werken? De temperatuursensoren en computer zijn al genoemd. Voorts een kachelventilator (blazer) zoals in elke andere auto, maar aanstuurbaar door de computer.
Een elektromotor aangestuurd door de computer om de richting van de lucht te bepalen: naar de ruit, voeten, roosters of combinatie en een tweetal kleppen aangedreven door een elektromotor elk: een klep bij de voeten van de inzittende voor-links en een bij rechts-voor, dit om de gescheiden temperatuurregeling te realiseren. De klep/motorcombinatie links-voor wil nog wel eens kapot gaan, meer daarover meer in dit xxxxxxxx draadje.
En een 'koelkast' natuurlijk.
Hoe te bedienen? Nou ja dat is simpel, naar je eigen smaak. Ik ben een ECC man pur sang. Ik stel de temperatuur in, laat de hele zaak op auto staan en in 9 van de 10 gevallen bevalt het me.
Er zijn ook leden die graag zelf de ventilatorsnelheid en openingen regelen, niks mis mee.
Tevens zijn er leden die perse willen dat in bepaalde situaties de 'koelkast' niet door de computer word ingeschakeld. Dat kan ook, druk de knop ECO in en de 'koelkast' blijft altijd uit. (Er zijn ook uitvoeringen van de C5 die een bedieningspaneel zonder ECO knop hebben, maar het principe blijft hetzelfde). Zoals je begrijpt zal je het op deze manier binnen nooit 25 graden krijgen als het buiten 30 is.
Koelen = drogen.
Een van de prettige bijwerkingen van het koelen van lucht is dat de lucht ook droger wordt. Vraag Harm maar om de natuurkundige details omtrent condensatie, etc.
Persoonlijk vind ik dit een van de prettigste dingen van AC/CC. Ik hoef niet in een vrieskist rond te rijden, maar juist bij matig hoge buitentemperaturen doet de CC zijn werk. Je voelt geen koude maar je voelt wel dat het niet klam is.
Dit brengt me tot het volgende onderwerp:
Airco in de winter ?
Airco in de winter is geweldig want je ramen beslaan niet. Ik weet dat hier jaren geleden een uitgebreide discussie over is geweest in het Xantiaforum. Mijn persoonlijk idee is dat dit grotendeels marketing onzin is.
Ik heb al verteld dat de 'koelkast' de lucht niet alleen koelt maar ook droogt. Prima, daar zouden we wat aan hebben. Koelte hebben we niet nodig in de winter, maar droge lucht wel, want daardoor beslaan onze ramen minder.
Er is echter een technisch feit dat dit toch niet zo mooi maakt als het lijkt. De 'koelkast' in onze auto is beschermd tegen bevriezen. Onder de 4 graden Celsius zal de 'koelkast' nooit aanslaan, wat je ook instelt. Niet koelen is dus ook niet drogen. Dus onder de 4 graden werkt dit in ieder geval niet. Tevens denk ik dat een of meerdere warme mensen die in de winter vochtige lucht van bijna 37 uitademen de boel toch niet droog zouden houden.
AC/CC gebruik en onderhoud
Het hele AC/CC gedeelte moet lekvrij blijven werken. In het systeem zit milieubelastende koelvloeistof die niet mag vrijkomen. De 'koelkast' moet regelmatig werken om de boel heel te houden. Te weinig gebruik kan tot uitdroging en lekkage leiden. Ook de aircopomp, het belangrijkste onderdeel van de 'koelkast' moet regelmatig draaien om heel te blijven.
Kortom, om de 'koelkast' middels de ECO knop standaard uit te houden tenzij je echt smelt is technisch niet verstandig. Het zou ook verkeerde zuinigheid zijn. De extra brandstof die de 'koelkast' extra gebruikt t.o.v de reparatie van een lek is verwaarloosbaar. Komen ook nog de milieuaspecten bij, hoewel koelvloeistof voor dit soort systemen niet meer zo milieuschadelijk is hoort het niet weg te lekken. Mijn advies is altijd blijf van die ECO knop af, maar als je het allemaal toch zelf wilt regelen, zorg dan dat de 'koelkast' elke twee maanden even een kwartiertje draait.
Nog iets over onderhoud. Om onderhoud te mogen doen aan AC's moet je een bepaald certificaat hebben, dit ook weer ivm met de milieuwetgeving. Niet elke garage of Citroen-dealer heeft dit certificaat ivm de hoge opleidingskosten. Soms wordt het airco-onderhoud door een garage dan ook uitbesteed aan een specialist.
Aanvulling en correcties natuurlijk welkom,
gr. Ronald
Gebruikte afkortingen:
AC: Airco(nditioning)
CC: Climate Control
ECC: Electronic Climate Control
AC en (E)CC hebben als doel om de lucht in de auto te koelen, bijkomend effect is dat de lucht ook gedroogd wordt (hierover later meer).
Hoe een AC/CC koelt weet ik eigenlijk niet precies, als een koelkast neem ik aan, voor meer vragen over koeltechniek, vraag ons 'coolste' lid Harm van Beek.
De meeste C5'en zijn uitgerust met een ECC en dan ook nog met gescheiden temperatuurregeling links en rechts. Over dit systeem gaat dit draadje.
Bij auto's met een simpele AC draait de 'koelkast' altijd zodra je de knop AC indrukt. Er zit geen gebruikersthermostaat op. Naarmate de AC langer aan staat wordt het kouder in de auto, misschien zelfs te koud. Je draait/schuift de temperatuurknop van de auto wat meer naar rood en het wordt minder koud. Het enige dat je hiermee doet is warme motorlucht bijvoegen bij de lucht die de AC net koud heeft gemaakt, de AC, de 'koelkast' blijft net zo hard stampen als daarvoor (dus stroom- en brandstofverbruik).
Bij auto's met een CC werkt het een stuk efficiƫnter, maar ingewikkelder. Je hebt een buitentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het pukkeltje onder de rechterbuitenspiegel.
Je hebt een binnentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het ronde roostertje boven de asbak. Tevens heb je een manier nodig om de gewenste temperatuur in te stellen. Bij de C5 gaat dit via de elektronische draaiknoppen op het dashboard, vandaar ECC. Bij de Xantia met CC ging de temperatuurinstelling nog met een mechanische schuif (geen ECC maar CC dus).
Voorts een computer die berekent op basis van de buitentemperatuur, de huidige binnentemperatuur en de gewenste binnentemperatuur of de 'koelkast' aangeschakeld moet worden of niet. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan schakelt de computer de 'koelkast' uit. Voorts regelt de computer (als je dat wil) ook nog automatisch de uitstroomopeningen en ventilatorsnelheid om de temperatuur zo aangenaam en snel mogelijk op het niveau te krijgen dat jij gekozen hebt.
Belangrijk voordeel van een CC boven een AC is dus dat de 'koelkast' alleen werkt als het nodig is en dat scheelt stroom en dus brandstof.
Wat zit er nu in onze C5 om dit te laten werken? De temperatuursensoren en computer zijn al genoemd. Voorts een kachelventilator (blazer) zoals in elke andere auto, maar aanstuurbaar door de computer.
Een elektromotor aangestuurd door de computer om de richting van de lucht te bepalen: naar de ruit, voeten, roosters of combinatie en een tweetal kleppen aangedreven door een elektromotor elk: een klep bij de voeten van de inzittende voor-links en een bij rechts-voor, dit om de gescheiden temperatuurregeling te realiseren. De klep/motorcombinatie links-voor wil nog wel eens kapot gaan, meer daarover meer in dit xxxxxxxx draadje.
En een 'koelkast' natuurlijk.
Hoe te bedienen? Nou ja dat is simpel, naar je eigen smaak. Ik ben een ECC man pur sang. Ik stel de temperatuur in, laat de hele zaak op auto staan en in 9 van de 10 gevallen bevalt het me.
Er zijn ook leden die graag zelf de ventilatorsnelheid en openingen regelen, niks mis mee.
Tevens zijn er leden die perse willen dat in bepaalde situaties de 'koelkast' niet door de computer word ingeschakeld. Dat kan ook, druk de knop ECO in en de 'koelkast' blijft altijd uit. (Er zijn ook uitvoeringen van de C5 die een bedieningspaneel zonder ECO knop hebben, maar het principe blijft hetzelfde). Zoals je begrijpt zal je het op deze manier binnen nooit 25 graden krijgen als het buiten 30 is.
Koelen = drogen.
Een van de prettige bijwerkingen van het koelen van lucht is dat de lucht ook droger wordt. Vraag Harm maar om de natuurkundige details omtrent condensatie, etc.
Persoonlijk vind ik dit een van de prettigste dingen van AC/CC. Ik hoef niet in een vrieskist rond te rijden, maar juist bij matig hoge buitentemperaturen doet de CC zijn werk. Je voelt geen koude maar je voelt wel dat het niet klam is.
Dit brengt me tot het volgende onderwerp:
Airco in de winter ?
Airco in de winter is geweldig want je ramen beslaan niet. Ik weet dat hier jaren geleden een uitgebreide discussie over is geweest in het Xantiaforum. Mijn persoonlijk idee is dat dit grotendeels marketing onzin is.
Ik heb al verteld dat de 'koelkast' de lucht niet alleen koelt maar ook droogt. Prima, daar zouden we wat aan hebben. Koelte hebben we niet nodig in de winter, maar droge lucht wel, want daardoor beslaan onze ramen minder.
Er is echter een technisch feit dat dit toch niet zo mooi maakt als het lijkt. De 'koelkast' in onze auto is beschermd tegen bevriezen. Onder de 4 graden Celsius zal de 'koelkast' nooit aanslaan, wat je ook instelt. Niet koelen is dus ook niet drogen. Dus onder de 4 graden werkt dit in ieder geval niet. Tevens denk ik dat een of meerdere warme mensen die in de winter vochtige lucht van bijna 37 uitademen de boel toch niet droog zouden houden.
AC/CC gebruik en onderhoud
Het hele AC/CC gedeelte moet lekvrij blijven werken. In het systeem zit milieubelastende koelvloeistof die niet mag vrijkomen. De 'koelkast' moet regelmatig werken om de boel heel te houden. Te weinig gebruik kan tot uitdroging en lekkage leiden. Ook de aircopomp, het belangrijkste onderdeel van de 'koelkast' moet regelmatig draaien om heel te blijven.
Kortom, om de 'koelkast' middels de ECO knop standaard uit te houden tenzij je echt smelt is technisch niet verstandig. Het zou ook verkeerde zuinigheid zijn. De extra brandstof die de 'koelkast' extra gebruikt t.o.v de reparatie van een lek is verwaarloosbaar. Komen ook nog de milieuaspecten bij, hoewel koelvloeistof voor dit soort systemen niet meer zo milieuschadelijk is hoort het niet weg te lekken. Mijn advies is altijd blijf van die ECO knop af, maar als je het allemaal toch zelf wilt regelen, zorg dan dat de 'koelkast' elke twee maanden even een kwartiertje draait.
Nog iets over onderhoud. Om onderhoud te mogen doen aan AC's moet je een bepaald certificaat hebben, dit ook weer ivm met de milieuwetgeving. Niet elke garage of Citroen-dealer heeft dit certificaat ivm de hoge opleidingskosten. Soms wordt het airco-onderhoud door een garage dan ook uitbesteed aan een specialist.
Aanvulling en correcties natuurlijk welkom,
gr. Ronald