Als ik langzaam (zeg onder 20 km/u) uitrol met gas los en dan weer een beetje gas geef, dan duurt het voor mijn gevoel vrij lang (een halve seconde of iets in die buurt) voordat ik een reactie bespeur. Van wijlen mijn Xantia 1.8, benzine, automaat was ik een snellere reactie gewend (maar het kan natuurlijk zijn dat ik de Xantia na ruim zes jaar zo goed kende dat ik precies aanvoelde hoe lang van tevoren ik de Xantia al een beetje extra gas moest geven om het gewenste effect te krijgen...)
Let wel, de gewenste reactie van mijn C5 is niet merkbare acceleratie, maar vooral stoppen met uitrollen en de snelheid weer een beetje oppakken (in de bocht, of na een drempel). Een snelle reactie kan ik wel afdwingen door het gas dieper in te drukken, maar dan schiet ik vooruit en dat is niet mijn bedoeling. Uit stilstand of na uitrollen op hogere snelheden (bijv. op de snelweg) reageert de wagen voor mijn gevoel wel soepel op een beetje gas, d.w.z. zonder vertraging en zonder vooruit te schieten.
Herkennen jullie dit gedrag?
Kan dit worden veroorzaakt door de beroemde/beruchte zelflerende automaat die mij misschien nog niet helemaal begrijpt? Ik rijd van mezelf al rustig, de automaat hoeft er van mij niet nog een schepje bovenop te doen
Groeten,
Herman