C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:01
Auto: C5 Break 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Eindhoven
Langzamerhand heb ik het antwoord op bijna al mijn prangende vragen over mijn "nieuwe" C5 PH2 Break, 2.0, benzine, automaat, maar er is er nog een over.

Als ik langzaam (zeg onder 20 km/u) uitrol met gas los en dan weer een beetje gas geef, dan duurt het voor mijn gevoel vrij lang (een halve seconde of iets in die buurt) voordat ik een reactie bespeur. Van wijlen mijn Xantia 1.8, benzine, automaat was ik een snellere reactie gewend (maar het kan natuurlijk zijn dat ik de Xantia na ruim zes jaar zo goed kende dat ik precies aanvoelde hoe lang van tevoren ik de Xantia al een beetje extra gas moest geven om het gewenste effect te krijgen...)

Let wel, de gewenste reactie van mijn C5 is niet merkbare acceleratie, maar vooral stoppen met uitrollen en de snelheid weer een beetje oppakken (in de bocht, of na een drempel). Een snelle reactie kan ik wel afdwingen door het gas dieper in te drukken, maar dan schiet ik vooruit en dat is niet mijn bedoeling. Uit stilstand of na uitrollen op hogere snelheden (bijv. op de snelweg) reageert de wagen voor mijn gevoel wel soepel op een beetje gas, d.w.z. zonder vertraging en zonder vooruit te schieten.

Herkennen jullie dit gedrag?

Kan dit worden veroorzaakt door de beroemde/beruchte zelflerende automaat die mij misschien nog niet helemaal begrijpt? Ik rijd van mezelf al rustig, de automaat hoeft er van mij niet nog een schepje bovenop te doen ;-) Of zou de vertraging zitten in de manier waarop de motor op het gaspedaal reageert?

Groeten,
Herman
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 264
Lid geworden op: 18 apr 2010 18:08
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Locatie: Sittard
Kijk eens welk toerental de motor maakt in beide gevallen (wel reageren/later reageren).
Ik verwacht dat het toerental bij later reageren lager is dan wanneer hij wel goed reageert.
Hierdoor zal deze ook later reageren op dat klein beetje gas geven. Bij een handgeschakelde versnellingsbak heb je dat ook, is het toerental van de motor te laag dan wordt de motor teveel belast en duurt het langer eer dat je iets merkt.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:01
Auto: C5 Break 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Eindhoven
Het toerental zal onder deze omstandigheden ongetwijfeld laag zijn, maar als verklaring volstaat dat niet. Bij de Xantia moet het toerental in dezelfde omstandigheden ook laag zijn geweest, en die had een minder krachtige motor. Als het toerentaal te laag is, zou de bak terug moeten schakelen naar de eerste versnelling, of de "koppeling" (als je dat bij een automaat zo mag noemen) zou het op moeten vangen. De vraag is dus: waarom gebeurt dat niet, of (naar mijn mening) te laat?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Doet 'ie dit ook als je de bak in de Sportmodus zet?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6204
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Misschien is het zinvol om alle adaptieve waarden van de bak even te resetten mbv een Lexia.
Dan kun je daarna kijken wat er van het gedrag overblijft.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:01
Auto: C5 Break 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Eindhoven
Ik heb nog even in een afgelegen straatje wat geëxperimenteerd, en daarbij extra goed op de toerenteller gelet. Eigenlijk was mijn plan om de sportmodus voor de zekerheid nog een keer uit te proberen (daarover verderop meer), maar daar is het niet van gekomen. Gaspedaal een klein beetje indrukken: geen effect (toerental blijft op stationair niveau). Gaspedaal ietsje verder indrukken: toerental en snelheid gaan soepel omhoog. Gaspedaal nog verder indrukken: toerental schiet richting 2000. Nu heb ik toch het gevoel dat de vertraging die ik soms bespeur vooral zit in de tijd die het mij kost om dat punt in het midden te vinden---mijn indruk is dat dat punt bij de Xantia veel meer in het begin lag en dat ik daarom het gaspedaal in eerste instantie gewoon niet diep genoeg intrap. Kwestie van wennen dus. Als ik over een paar weken nog steeds niet gewend ben meld ik me weer ;)

Wat de sportmodus betreft: volgens mij had ik dat eerder deze week al uitgeprobeerd, en geen verschil gevonden bij de lage snelheden waar het hier om gaat. Wel bij 50 km/u: dan blijft-ie voor mijn gevoel in een te lage versnelling hangen als accelereren er voorlopig toch niet meer in zit. Wat mij betreft is die sportknop overbodig; als ik "sportief" wil rijden schakel ik liever zelf, en dat kan gelukkig ook. Met de Xantia deed ik dat in de praktijk eigenlijk alleen in berg-/heuvelachtig terrein wel eens.

Groeten,
Herman
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Jouw C5 is voorzien van een elektronisch gaspedaal.
Daar kan wat mee mis zijn, als je 'm aan de Lexia hangt kun je dat controleren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Haal even die s weg in je link https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14108&view=next, dat geeft problemen met ontbrekende certificaten.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:01
Auto: C5 Break 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Eindhoven
OK, dank voor alle tips!

Ik heb net nog een rondje gemaakt, rustige straat, goed luisteren. Ook vanaf een paar millimeter indrukken (voor mijn gevoel) kan ik aan de motor al horen dat-ie een beetje extra gas krijgt, maar niet genoeg om de toeren op de teller zichtbaar op te laten lopen. Er gebeurt dus in die eerste centimeter wel wat, alleen minder dan ik gewend ben. Verder is er helemaal niets aan de hand, remmen op de motor ok enz., niks van de ellende die in de link van Herman wordt beschreven. Ondertussen, na al dat uitproberen vandaag, kost het me al bijna moeite om het "probleem" te reproduceren. Het gebeurt me bijna niet meer dat de auto niet doet wat ik verwacht. Dus misschien was het toch gewoon even wennen. Van mij of van de zelflerende bak.

Nu houd ik maar even minstens een weekje mijn mond, anders blijf ik hier maar welles-nietes spelen met mezelf ;) Als het toch problematisch lijkt weet ik nu waar ik het moet zoeken.

Het is een heerlijke auto.

Groeten,
Herman
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2014 10:01
Auto: C5 Break 2.0 automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Eindhoven
Wel, toch nog even:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... w=previous" onclick="window.open(this.href);return false;

De ervaring die daar wordt beschreven had ik een week of twee geleden ook. Nog niet zo zeer met aanstormende vrachtwagens, maar wel tijdens het optrekken bij het stoplicht met verkeer voor me dat ik, vanwege de trage reactie op het gas, niet goed kon volgen.

Groeten,
Herman
Plaats reactie