Pagina 1 van 7
slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 11:30
door Donova
Hallo we hebben sinds 3 wkn en gebruikte C5 uit 2009 we kwamen er achter dat airco niet goed werkte (niet koud genoeg) terug naar garage opnieuw afgevuld werkt nog niet goed iemand een idee is een dual systeem
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 12:11
door Hollender
Wilde gok: Temperatuursensor buitenlucht die niet goed werkt?
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 12:18
door willy4
polle filter?
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 12:41
door Menno
Niet gewoon lek ???
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 12:49
door JW-C5
Dat moet dan toch gemerkt zijn bij het opnieuw vullen dat de garagist gedaan heeft?
Of heeft hij er toen alleen wat koudemiddel bijgedaan?
Vraag is derhalve: hoe heeft de garagist dat uitgevoerd.
En hoeveel koudemiddel zat er nog in toen hij 'm leeghaalde.
Groet,
JW
Re: slecht werkende airc
Geplaatst: 08 jun 2014 13:30
door Donova
Bedankt zal het door geven aan garage heb nog garantie vloeistof is wel bijgevuld tenminste de hele procedure is doorlopen
Met vacuüm ed die resultaten waren goed
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 13:58
door c5jan
Vacumeren is meer een reinigingsoperatie. Het is geen test.
Ik had een auto met een airco zo lek als een vergiet terwijl die met vlag en wimpel door alle tests heen kwam...
Re: slecht werkende airc
Geplaatst: 08 jun 2014 14:01
door Roman
Ten eerste vind ik het raar dat een klant naar een oplossing moet zoeken..
Maar soit..
Zoals willy zegt is het pollenfilter niet verstopt?
Re: slecht werkende airc
Geplaatst: 08 jun 2014 14:08
door JW-C5
Donova schreef:Bedankt zal het door geven aan garage heb nog garantie vloeistof is wel bijgevuld tenminste de hele procedure is doorlopen
Met vacuüm ed die resultaten waren goed
Bij een test hoort niet alleen gevacumeerd, maar het systeem ook met droge stikstof op druk gezet te worden.
Dan neem je echt wel waar of 'ie ergens lek is.
Groet,
JW
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 17:02
door Hollender
Is vacumeren niet gewoon het volledig leegtrekken van het systeem om daarna met exact de juiste hoeveelheid koudemiddel te kunnen vullen? Bij mijn weten kun je niet zomaar even bijvullen.
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 17:35
door Donova
Bedankt weet ook niet extact wat ze gedaan alleen dat ze het systeem hebben leeg gehaalt en gevuld en dat het onder vucuum hebben gehad en dat was goed het is een kleine terugslag op de vreugde van onze C5 kan toch de pret niet drukken ben zo blij met de auto

vind dit forum in iedergeval te gek gezien de reacties van iedereen
dus bedankt!
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 19:57
door Iceman
c5jan schreef:Vacumeren is meer een reinigingsoperatie. Het is geen test.
Ik had een auto met een airco zo lek als een vergiet terwijl die met vlag en wimpel door alle tests heen kwam...
Vacumeren is het verwijderen van niet condenseerbare gassen (lucht ed) en daarmee ook vocht.
Een systeem wat lek is of waar vocht in zit haalt misschien wel zijn vacuüm (2.7mbar). Maar haalt NOOIT zijn stand test van 30min. Mits dit wordt nageleefd.
De compressor bij de 2ltr motor heeft 2 sturingen: 1 de magneet koppeling, 2 de capaciteit regeling.
De 2de wil nog wel eens kapot gaan en dan doet de airco nog wel iets maar niet veel.
Helaas betekend dit dat er een nieuwe of 2de hands compressor op moet.
Greetz Iceman

slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 22:11
door willy4
de capaciteit regeling word PWM gestuurd
de koppeling is dan een vaste en draait altijd mee
ook als de compressor niet moet werken
Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 22:14
door Iceman
De afkorting PWM zegt mij niet zo veel.
Greetz Iceman

Re: slecht werkende airco
Geplaatst: 08 jun 2014 22:29
door JW-C5
Dat staat voor Pulse Width Modulation, Puls Breedte Modulatie in goed Nederlands,
Met zo'n systeem worden pulsen afgegeven van verschillende breedte, op die manier wordt de hoek van de tuimelschijf beínvloedt.
Aan die tuimelschijf zitten de zuigers gekoppeld, door de kanteling van de schijf te variëren wordt de slag van de zuigers groter en/of kleiner. En daarmee ook de compressie die bereikt wordt.
Groet,
JW