Pagina 1 van 1

Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 11:57
door fjansz
Hallo C5 liefhebbers,

binnenkort spreek ik de man die voor een groot deel zijn stempel op het ontwerp van de C5 PhI heeft gedrukt en aan het hoofd stond van de groep mensen die de C5 hebben gevormd zoals wij hem nu kennen.
Mocht je vragen aan hem hebben, dan zal ik proberen die aan hem te stellen. Het interview wordt gepubliceerd in de volgende CitroExpert.
Ben ook nog bezig om degene te pakken te krijgen die destijds verantwoordelijk was voor de C5-elektronica, maar tot op heden is me dat nog niet gelukt. Mocht je vragen op dat gebied hebben dan kun je die doorgeven, maar ben dus nog niet zeker of ik de man ook te spreken krijg.

vrgr
Fred

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 19:44
door c5jan
Voor de vroege ph1 rijders: welk type koffiebekertje heeft model gestaan voor de bekerhouders en waar zijn deze eventueel nog te krijgen?
Voor de late ph1 rijders: waarom zijn deze verdwenen....

Wat serieuzer: gaat dit ver de techniek of uitsluitend over het design?

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 19:50
door Sjever
Als ik heel eerlijk moet zijn was de phI de fijnste en mooiste uit de serie. Dat mag je hem van mij mededelen ;) .

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 20:33
door JWHofnar
Interessant, de C5-I zal niet de geschiedenis in gaan als de mooiste Citroën allertijden (maar ook niet de lelijkste). Leuk om de geestelijk vader van het ontwerp aan het woord te laten. Ben benieuwd naar de diepere achtergronden en ga het ontwerp misschien na het artikel meer waarderen.

JW

PS Begrijp ik nu uit de voorgaande posts dat de eerste C5's een andere bekerhouder hadden? Werkte die wel? Want de bekerhouder in mijn C5-II zijn onbruikbaar voor het doel waar ze voor gemaakt zijn.

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 20:38
door edwin48
Ben wel benieuwd naar dit gesprek en het verhaal wat er uit volgt.

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 22:49
door henkie HDI
Bekerhouder in de C5 ph I was .... automatenkoffiewerk ...

Volvo heeft McDonalds bekerhouders ... wat zeg ik nu :oops:

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 19 mei 2014 23:08
door c5jan
Sjever schreef:Als ik heel eerlijk moet zijn was de phI de fijnste en mooiste uit de serie. Dat mag je hem van mij mededelen ;) .
Mijn allereerste kennismaking met de C5 was op papier, een citrofiele collega die een autotijdschrift toonde met de opmerking 'dat wordt m dan, de opvolger van je BX'.
Ik was niet meteen overtuigd zal ik maar zeggen. De xantia vond ik van meet af aan een afzichtelijk gedrocht en dit stak er voor mij nou niet direct met kop en schouders bovenuit. Ondertussen regende het collega's om me heen die de C5 als leaseauto helemaal zagen zitten, voornamelijk de combinatie van cataloguswaarde, leaseprijs en ruimte sprak ze aan, niet zozeer het uiterlijk. Lyrische verhalen over gehoord, tussen de talloze elektronische eigenaardigheden van de eerste C5's en de toen ook al veelbesproken COM2000.

Na er inmiddels zelf ruim een jaar in rondgereden te hebben begin ik m qua uiterlijk steeds meer te waarderen en ben ik blij dat ik een ph1 heb en geen ph2....
Ik denk wel dat dit de beste auto is die ik ooit gehad heb. De leaseauto die ik had kan niet in zn schaduw staan...

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 20 mei 2014 08:51
door fbss
Voor mij was de C5 inderdaad de opvolger van de BX, hoewel ik er tussendoor een uitstapje van tien jaar Hyundai Excel maakte. Dat was meer om economische redenen, het was de enige voor mij aantrekkelijke nieuwe auto, die ik kon betalen. Bij het zoeken naar een vervanging daarvan stuitte ik op de Onyxzwarte C5 Ph1 die ik nu nog steeds heb, en ik was meteen verkocht. De BX Chamonix die ik had was wit.

Soms zie ik nog weleens een BX rijden, meestal een zilvergrijze Deauville, het laatste model dat verkocht werd. En ik zou er zo één willen kopen, als mijn C5 te duur in onderhoud wordt. Maar met een BX van 25 jaar zal dat natuurlijk niet minder zijn.

O ja, geen vragen voor de ontwerper van de C5. Misschien hooguit waarom er voor muziek van Jean-Michel Jarre gekozen is bij de eerste reclame-filmpjes. Ik neem aan dat ze hiermee iets wilden aangeven, wat mogelijk met het ontwerp en de filosofie erachter te maken had.

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 28 mei 2014 21:07
door silver944
Waarom zijn de Adals zo zwak?

Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI

Geplaatst: 06 aug 2014 16:28
door JWHofnar
Ik heb zo-even het juli/augustus nummer van Citroexpert gekocht met het artikel over het C5 ontwerp. Interessant om te lezen.

JW