C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2013 10:59
Auto: C5 Berline 2.0 Comfort
Opties: trekhaak, dakdragers
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 128653
Kleur: noire
Locatie: Utrecht
Onze C5 met 2.0 EW10 motor was vandaag bij de garage om de winterbanden te wisselen voor zomerbanden. Mijn garagehouder vertelde mij dat er een licht piepend geluid bij het rechtervoorwiel te horen is en dat dat duidt op een distributieriem die tegen het deksel zou aanlopen. Dat zou een bekend probleem zijn bij deze blokken. Kosten vervangen riem € 600,- ruwweg. Eerlijk gezegd twijfel ik aan deze diagnose. Onze C5 heeft 100.000 km gelopen. Ik heb grondig geluisterd en kan inderdaad een geluidje horen, maar tegelijkertijd realiseer ik me dat daar in de eerste plaats ook een multiriem loopt met in ieder geval een spanner en een dynamo. Achter het deksel van de distributie lopen ook een paar rollen en een waterpomp. Ik vind eigenlijk het motorgeluid volstrekt normaal en zou hier nooit aandacht aan besteed hebben als ik niet de banden zou hebben laten verwisselen. Ik zit met een paar vragen.
-1) Is dit inderdaad een gekend probleem bij deze motorblokken.
-2) Is vast te stellen dat dit inderdaad een aanlopende distributieriem kunnen zijn. Ik houd dat voor onmogelijk omdat als dat zo zou zijn de riem bezig zou zijn eraf te lopen. Ik denk dat het spul zo ontworpen is dat dit echt onmogelijk is.
-3) Is de prijsindicatie van € 600,- een realistische prijs, ik vind het fors.
Graag hoor ik jullie kijk op deze situatie. Voor de goede orde, de auto doet het geweldig, we hebben geen enkel motorisch probleem, en ik hoor niets specials, tenzij ik op een speciale plek naast het wiel luister.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Zou dus een vroege distributie wissel zijn, maar voor die leeftijd kun je dat wel vroeger in laten gaan.
Maar wat is de prijs gemiddeld voor een 1e wissel?
Even navragen verder bij andere dealers.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Onzin.
Als je getande riem tegen de kappen aan zou lopen was er meer aan de hand.
Een tijdige riemwissel is echter geen verkeerd advies.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2013 10:59
Auto: C5 Berline 2.0 Comfort
Opties: trekhaak, dakdragers
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 128653
Kleur: noire
Locatie: Utrecht
Dag Boes, dank voor reactie.
Dat gevoel heb ik ook, als die riem bezig zou zijn eraf te lopen dat zou het onmiddellijk misgaan.
Verder geeft mijn boekje volgens mij aan dat de riem onder zware omstandigheden na 120.000 zou moeten worden vervangen, onder lichte omstandigheden na 150.000 km. En sowieso binnen 10 jaar. Dan is 100.000 erg snel.
Onze vorige auto, een Peugeot 406 met 2 liter HDI diesel hebben we 385.000 km gereden, en na de voorgeschreven termijnen van 160.000 km de d-riem vervangen. Nooit over de riem nagedacht en er ook nooit speciaal naar geluisterd. Eigenlijk vind ik mijn eigen gevoel volgend dat de riem cf het boekje na 120.000 vervangen moet worden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 396
Lid geworden op: 07 okt 2009 00:00
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 311564
Kleur: Noir Onyx EXYB**
Locatie: Vlaams-Brabant
Kan begin slijtage waterpomp zijn.
Dat "geluidje" vanuit de distributiekap bleek bij mijn V6 van de waterpomp te komen. Deze was de kunststof versie, samen met DB-riem(en) vervangen en metalen versie geplaatst.

Tot daar mijn ervaring hiermee
vr gr C5-er

Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroëns: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Exact dit probleem heb ik ook gehad. Was wel degelijk de distributieriem die tegen de kap liep. Het probleem was een kapotte waterpomp, de poelie zat niet goed meer waardoor de riem aanliep. Ik mocht er niet meer mee rijden van m'n garage....
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat is toch simpel te controleren? Onregelmatige slijtplekken of happen in de d-riem zijn zo te zien.
Daar wil je echt niet mee doorrijden tot je zekerheid krijgt...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 aug 2010 23:38
Auto: C5 Sedan 2.0i 16v Exclusive
Opties: Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
KPH: Voor + Achter
Locatie: voorhout
Jan Willem als je twijfelt aan de andwoorden van je dealer ga dan eens naar Nieuw-Vennep is niet zo ver van Utrecht dan vraag je aan jo een second opinium en dan weet je gelijk waar je aan toe ben dat piepen wat je hoort is dat als de motor koud is
beter een franse auto onder me kont als een duitse op mijn oprit
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik zou er zelf de motor niet mee durven te starten als ik wist dat dit aan de hand was, maar ok, ieder z'n meug. 1 hap en het is einde oefening.

Er zit toch wel een niet-kneus in of rond Utrecht die dit kan checken? Om daar nog 50 km mee te gaan rijden lijkt me niet erg slim.
Als het zo is gaat het niet vanzelf over in ieder geval, of wel, afhankelijk van hoe je het bekijkt...

Ik kan je eventueel een adres in Montfoort aanraden, onafhankelijke universele garagist. Hoef je in ieder geval niet zo ver.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gelukkig is het door de zeer lichte bolling van de riemwielen praktisch uitgesloten dat zo'n riem eraf loopt. Zat hij verkeerd, dan was dat al reeds lang gebeurd. Je kunt heel eenvoudig de toestand van de riem controleren en dat had jouw dealer moeten doen. Ze moeten geen lulverhaal ophangen over een riem die eraf loopt. Dit komt zéér zelden voor en is dan te wijten aan een verkeerde spanning. Jouw garage had 4 schroeven van de distributiekap moeten losdraaien en jouw moeten vertellen dat ze dit hebben gedaan om te controleren. Wat een service!
Deze garage probeert jou geld uit de zak te kloppen omdat het gros van de mensen in paniek raakt bij het woord "distributieriem". Twijfel je? Rijd naar GJO in Nieuw-Vennep en laat de mannen daar
voor jou controleren hoe die riem erbij staat. Half uurtje werk. Johan hoort niet bij het slag garagisten die je probeert te belazeren. Hij maakt geen misbruik van het grijze, onbekende gebied wat autotechniek heet!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Ik vind het ook een beetje een vreemd verhaal, alsof de garagist zomaar door de kap heen kan kijken. Ik heb het zelf wel twee keer meegemaakt dat er een piepend geluid van de distributie kwam. In beide gevallen was het een spanrol die op zijn einde liep, en beide keren nog voordat de kilometerstand voor vervanging was bereikt. Dit was geen Citroën maar een VW. Kan natuurlijk ook nog een spanrol van de multiriem zijn. Gewoon even goed na laten kijken bij een vertrouwde garage.
Free beats!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Mijn garage hoorde tijdens een beurt ook een geluidje bij de distributieriem. Om te controleren moest de boel los, dus toen maar gelijk de wissel laten uitvoeren. Het bleek de waterpomp te zijn die af was. Kostte uiteindelijk zo'n €480,- en daar zat ook nog een stabi stangetje bij.
Groeten, Marc
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Kijk als er dan toch wat aan de hand is en de boel moet los zoals distri riem dan maar gelijk een vervroegde wisssel ,zit je gelijk weer goed en de prijs van Marc was uiteindelijk zo'n €480,-
zit je weer voor lange tijd onder de .............. :mrgreen:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 mei 2013 10:59
Auto: C5 Berline 2.0 Comfort
Opties: trekhaak, dakdragers
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 128653
Kleur: noire
Locatie: Utrecht
Heren, hartelijk dank voor alle wijze raad. Toch maar volgende week een afspraak maken met Johan in Nieuw Vennep. Verder geen paniek, en rustig doorrijden. Ik hou jullie op de hoogte.
Nogmaals dank en wat een mooi forum zo.
Jan Willem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Doorijden zou ik niet doen als er niet naar gekeken is...
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Plaats reactie