Aanduiding motor en watertemperatuur.
Geplaatst: 10 feb 2014 22:33
De C5 heeft op het dashboard een digitale koelwatertemp. meter en een digitale olietemp. meter.
Deze twee aanduidingen heb ik de afgelopen tijd ééns nauwkeurig in de gaten gehouden.
Mij viel het namelijk vanaf het begin aan op dat de olie schijnbaar sneller op temperatuur kwam dan het koelwater.
Bij mijn weten zou dit toch andersom moet zijn. De olie is na een koude start meestal pas echt op temperatuur na zo'n 15 à 20 minuten rijden. Het koelwater meestal al na 5 à 10 minuten. Dit vond ik raar.
Ik heb me ook aangemeld op het Duitse C5 forum. Hierin vond ik een interessante thread die dit verschijnsel verklaarde. http://www.c5forum.de/viewtopic.php?t=16487. Trouwens alleen in te zien wanneer je je op dat forum hebt aangemeld. In deze thread las ik dus ook de verklaring van het door mij waargenomen verschijnsel van het feit dat de olie blijkbaar eerder op temperatuur komt dat het koelwater hetgeen dus niet zo is!
Verklaring: op de olietemperatuurmeter gaat al een blokje verschijnen als de olie de 50 graden heeft bereikt.
Op de koelwatertemperatuurmeter verschijnt pas het eerste blokje als het water de 60 graden heeft bereikt en dat duurt dus meestal wel even. Bij hetzelfde aantal blokjes in beide displays heeft het koelwater dan ook een hogere temperatuur dan de olie hetgeen de vertraging koelwatertemp. tov. olietemp. verklaard.
Echter als de motor op bedrijfstemperatuur is branden er in beide displays 6 blokjes. Zowel het koelwater als de olie hebben dan een temperatuur van 75 graden.
Gisteren heb ik een langere etappe op de autosnelweg gereden en wat schetst mijn verbazing, zodra de snelheid constant boven de 110 km/h komt verschijnt er een blokje bij op het display. Dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Zowel de olie als het koelwater zouden dan een temperatuur krijgen van 80 graden.
Nou is mijn vraag, treedt dit verschijnsel ook bij jullie op en heeft een verhoging van de snelheid met maar 10 km/h zo'n grote temperatuursverhoging van zowel de olie als het koelwater tot gevolg?
Zal de displays nog ééns goed in de gaten houden als ik ééns de mogelijkheid heb nog wat harder te gaan rijden.
Deze twee aanduidingen heb ik de afgelopen tijd ééns nauwkeurig in de gaten gehouden.
Mij viel het namelijk vanaf het begin aan op dat de olie schijnbaar sneller op temperatuur kwam dan het koelwater.
Bij mijn weten zou dit toch andersom moet zijn. De olie is na een koude start meestal pas echt op temperatuur na zo'n 15 à 20 minuten rijden. Het koelwater meestal al na 5 à 10 minuten. Dit vond ik raar.
Ik heb me ook aangemeld op het Duitse C5 forum. Hierin vond ik een interessante thread die dit verschijnsel verklaarde. http://www.c5forum.de/viewtopic.php?t=16487. Trouwens alleen in te zien wanneer je je op dat forum hebt aangemeld. In deze thread las ik dus ook de verklaring van het door mij waargenomen verschijnsel van het feit dat de olie blijkbaar eerder op temperatuur komt dat het koelwater hetgeen dus niet zo is!
Verklaring: op de olietemperatuurmeter gaat al een blokje verschijnen als de olie de 50 graden heeft bereikt.
Op de koelwatertemperatuurmeter verschijnt pas het eerste blokje als het water de 60 graden heeft bereikt en dat duurt dus meestal wel even. Bij hetzelfde aantal blokjes in beide displays heeft het koelwater dan ook een hogere temperatuur dan de olie hetgeen de vertraging koelwatertemp. tov. olietemp. verklaard.
Echter als de motor op bedrijfstemperatuur is branden er in beide displays 6 blokjes. Zowel het koelwater als de olie hebben dan een temperatuur van 75 graden.
Gisteren heb ik een langere etappe op de autosnelweg gereden en wat schetst mijn verbazing, zodra de snelheid constant boven de 110 km/h komt verschijnt er een blokje bij op het display. Dit was mij nog niet eerder opgevallen.
Zowel de olie als het koelwater zouden dan een temperatuur krijgen van 80 graden.
Nou is mijn vraag, treedt dit verschijnsel ook bij jullie op en heeft een verhoging van de snelheid met maar 10 km/h zo'n grote temperatuursverhoging van zowel de olie als het koelwater tot gevolg?
Zal de displays nog ééns goed in de gaten houden als ik ééns de mogelijkheid heb nog wat harder te gaan rijden.