Pagina 1 van 3

Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 15:48
door MichielC5
Ik ga natuurlijk even naar JO zodra ik mijn C5 heb. De automaat spoelen staat hoog op de to-do lijst maar JO had het ook over het kalibreren van de vering.
Uiteraard even gevraagd wat dat inhoudt. De C5 2.7HDi zou net als de C6 afzonderlijke HP sensoren hebben en die zouden na verloop van tijd a-synchroon kunnen raken. En dan helpt kalibratie om de vering weer "als nieuw" te laten zijn.

Nou ben ik van nature erg nieuwsgierig, dus ik wil graag weten wat het precies inhoud, dat kalibreren. Wat houdt het in, wat wordt er afgesteld. wat is de oorzaak van de noodzaak tot kalibratie etc.
Natuurlijk zou ik even kunnen wachten tot ik de auto heb en dan bij JO ter plekke zien wat het inhoudt, maar ik ben niet alleen nieuwsgierig, ik ben ook erg ongeduldig.... :shock:
Dus ik ben vast gaan zoeken op internet naar kalibratie van HP vering. Maar ik heb nog niet zo veel kunnen vinden. Iemand hier die een goede beschrijving / uitleg heeft?

De mannen van JO zijn erg druk deze dagen dus die ga ik niet lastig vallen met mijn nieuwsgierigheid. Die hebben wel wat beters te doen dan mij te woord te staan. :mrgreen:

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 16:06
door MichielC5
Op CNL forum wel iets gevonden maar nog steeds erg summier....
http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 07789/P15/

Wel gepost door bekende gezichten... :smt193

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 16:36
door Menno
Heeft de 2.7 andere vering dan de "normale" hp's ???
Kan mij haast niet voorstellen

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 16:43
door Ronald
Volgens mij is AMVAR exclusief voor de C6, dus de HP zou niet afwijken van andere III's denk ik.

gr. Ronald

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 16:44
door Menno
Volgens mij ook Ronald ...

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:03
door MichielC5
Maar volgens JO heeft de C5 2.7 juist wel dezelfde vering als de C6....Of ik moet hem helemaal verkeerd begrepen hebben. De ophangingen wijkt iig wel wat af volgens service.citroen

De C5 2.7 kan blijkbaar in ieder geval gekalibreerd worden.

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:14
door Menno
Dat kan mijn C5 ook, echter is dat itt de C6 niet nodig ...

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:16
door MichielC5
Toch lijkt het niet onwaarschijnlijk dat de C5 2.7HDi ook C6 vering zou kunnen hebben.
De C6 2.2 heeft namelijk geen AMVAR en de 2.7HDi wél. Wellicht kan dat verschil ook in de C5 2.7HDi aanwezig zijn.

Ah ja, morgen ben ik bij JO zal het nog eens navragen.

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:21
door Menno
Heb er nooit van gehoord, ...
Laat maar even weten , ben benieuwd

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:26
door Rowi
Ik lees ergens over de C5 uitvoeringen:
Exclusive: 2.0 THP, 3.0 V6 BVA, 2.0 HDi, 2.2 HDi, 2.7 V6 HDi - Hydractive 3+ (V6 with AMVAR)

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:37
door JW-C5
Het verschil zit 'm in het feit dat de V6'en uitgerust zijn met 4 hoogte sensoren, één op elke hoek.
De viercilinders hebben maar twee sensoren.

Bij een systeem met vier sensoren moet je inderdaad een "vierkantsmeting" doen van de wagenhoogtes op 4 gedefinieerde punten, en die gegevens in de Diagbox invoeren.
Dat is allemaal beschreven in de instructie B3BE0102P0 Controle - Afstelling : Hoogten van de wagen (6-cilindermotor) TURBODIESEL DT20C OF TURBODIESEL DT17TED4 OF INJECTIE ES9A

Groet,
JW

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:42
door Oldenhage
en dus nooit te oud om wat te leren ;)

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 17:45
door MichielC5
Haha, ik twijfelde niet aan jou Johan. Ik twijfelde aan het feit of ik het goed begrepen had :-)

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 18:30
door MichielC5
Ronald schreef:Volgens mij is AMVAR exclusief voor de C6, dus de HP zou niet afwijken van andere III's denk ik.

gr. Ronald
Hoop niet dat de C6 nu iets minder exclusief is.....

Re: Kalibratie HP

Geplaatst: 30 dec 2013 18:51
door JW-C5
Ook door de AMVAR blijft hij exclusief.
Die zit niet onder de C5-III.

Groet,
JW