Pagina 1 van 1

5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 30 aug 2013 20:30
door gouds
kennisvraag,

is de 2.0 16v PH2 C5 break ooit geleverd met een 6-gang handbak?
Het lijkt mij, nu 5 gang, dat dit het grootste gemis is van mijn auto. Een 6 zou eigenlijk een prettige soort overdrive kunnen zijn.

ps
je moet niet vervangen wat werkt, maaaaar
kan er een 6 bak in worden gezet?

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 30 aug 2013 20:41
door Menno
Enkel de HDi is met 6 bak ...

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 30 aug 2013 21:38
door JWHofnar
Maar zou het in het hypothetische geval ( :( ahum) dat de bak vervangen moet worden in een 2.0 16v eventueel wel kunnen?

JW

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 30 aug 2013 21:41
door Kapitein Rob
Geen idee vwb de C5, maar het (hoofd)verschil destijds tussen een DSuper en de DSuper 5 is de vier- respectievelijk 5-bak.

5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 30 aug 2013 21:50
door Sjever
JWHofnar schreef:in een 2.0 16v eventueel wel kunnen?
:smt017 Je kan hem er hoogst waarschijnlijk wel onder/naast/ tussen schroeven, maar de gearing van een diesel is natuurlijk totaal anders dan van een benzine motor ;)

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 30 aug 2013 22:36
door c5jan
Bij sommige versnellingsbakken is de 6 bak wat groter, waardoor je bijv. met stuuruitslag in de problemen kunt komen.
Wat ik begreep is dat de C5 6 bak alleen ´voordelen´ heeft als je op hogere snelheden wat wilt trekken, verder is het een lastig ding.

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 31 aug 2013 00:45
door JW-C5
De 5 bak is een BE bak, de 6 bak is een ML.
Dat zijn compleet verschillende bakken, die niet simpelweg onderling uitwisselbaar zijn.
De bediening is anders, er zitten andere aandrijfassen onder, en ook de koppeling is anders.

Groet,
JW

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 31 aug 2013 01:26
door edwin48
Ik begrijp hieruit JW dat je hem niet zomaar in een fase 1of2 kan bouwen zonder de rest ook aan te passen?

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 31 aug 2013 08:02
door Menno
Past prima in een ph2 als je er maar een 2.0HDiF achter hangt ....

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 31 aug 2013 08:30
door c5jan
edwin48 schreef:Ik begrijp hieruit JW dat je hem niet zomaar in een fase 1of2 kan bouwen zonder de rest ook aan te passen?
Zolang de spullen die je nodig hebt voor de ombouw voor handen zijn is dat toch niet zo'n probleem?
Vraag is meer: wát heb je precies nodig?

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 31 aug 2013 10:06
door gouds
Bedankt allen voor de reacties.

het vervangen van de bak is zo iets als beginnen met een kleine klus in huis. Van t een komt t ander en voordat je eens een keer klaar bent?
Het is mijns inziens jammer dat ze vanaf t ontwerp niet iets hebben bedacht om minder toeren te kunnen draaien. Maar dan praat je alweer over het gehele motorontwerp tot zuiger afmetingen aan toe.

Ik ga voorlopig maar bij 3000 rpm te genieten van het verdere comfort. En niet te vergeten, de overweldigende ruimte.

fijne dag

5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 31 aug 2013 19:21
door JW-C5
c5jan schreef: Vraag is meer: wát heb je precies nodig?
Waar het wel eens helemaal vast kan lopen is op het koppelingshuis.
Uit wat ik in de DataBase gezien heb kan het koppelingshuis van de ML bak niet tegen de 2.0i motor gemonteerd worden, de bevestigingen komen niet met elkaar overeen.

Als iemand beide bakken tot z'n beschikking heeft kan hij dat verifiëren.
Ik ben benieuwd :idea:

Groet,
JW

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 02 sep 2013 09:58
door exroosje
Enige wat je kan doen is er grotere banden op zetten en in de BSI de snelheidsmeter hierop aanpassen. Maar dat werkt alleen als je niet al een break hebt. Je kunt dan de maat 205/65/15 in de ph1 gebruiken, deze zijn 1-2% groter als de andere beschikbare maten. Helaas, veel levert dat dus niet op.

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 02 sep 2013 10:56
door JW-C5
Een theoretisch andere mogelijkheid zou zijn er een bak van een PH1 HPi (EW10D) onder te sleutelen.
Die heeft een wat langere eindoverbrenging, dat scheelt 2.6%.
BE4.png
En dan is er nog de mogelijkheid de bak van de PH1 HDi 90PK (DW10TD) te nemen.
Die heeft een nog wat langere eindoverbrenging, dat scheelt zo'n 5%.
Maar dan zal er van de trekkracht in z'n 3, 4 en 5 wel weinig overblijven, omdat die versnellingen zelf ook al langer zijn.

Bij de Xantia was er, om frans-fiscale redenen ook een "lange bak" leverbaar bij de 2 liter. Die heb ik bij de C5 niet kunnen vinden.

Al met al: theoretisch zou het wellicht kunnen, het zal dan echter een operatie zijn die veel kost maar weinig oplevert....

Groet,
JW

Re: 5 of 6 gang versnellingsbak

Geplaatst: 02 sep 2013 12:39
door exroosje
HPI's kun je op de sloop voor weinig vinden, dus dat is nog wel een optie.