C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
Wie kan mij wat vertellen wat er aan de hand kan zijn van vermogensverlies na een roetmeting.
Mijn C5 (diesel) kwam niet door de roetmeting, nadat ze een toevoeging bij de olie hadden gedaan, kwam de C5 later wel door de roetkeuring. Nu heb ik weinig vermogen vanaf 2000 toeren, vooral vanaf de derde versnelling.
Bij de garage is een slangetje vervangen waar een scheur in zat, probleem is nog niet verholpen.
Wanneer ik nu vol gas geef vanaf de 3e tot 5e versnelling dan wordt er in het begin geen toeren opgebouwd, wanneer ik het gaspedaal even loslaat en weer voorzichtig gas geef dan gaat het wel redelijk goed. Met CC wordt het sneller opgepakt maar met tussenpozen, dit heb ik nu ook wanneer ik vol gas geef. LMM is gemeten, deze zat binnen de grenzen maar wel aan de hoge kant zei de garage. Het gekke is dat er totaal geen foutcodes verschijnen ook niet aan de computer van de garage.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Als hij het met CC wel doet, zou ik toch denken aan de LMM. Ik meen me te herinneren dat nl. de waarde van de LMM bij gebruik van de CC 'overruled' wordt.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
Klopt, dat had ik ook al gelezen, alleen pakt de CC het ook niet helemaal goed op, maar wel beter dan het gaspedaal, het vreemde is dat, wanneer ik de CC aanzet, de C5 eerst behoorlijk optrekt boven de 2500 toeren, dan weer even weer inhoudt en dan weer verder optrekt en zo een aantal keren. De garage heeft ook iets aan de EGR klep gedaan, deze bewoog niet soepel zeiden ze. Mijn vraag is kan dit verergeren na een roetmeting?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik zou willen adviseren heel goed het vacuumcircuit te controleren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
ik zal het vacuüm eens laten controleren, misschien heel dom van mij, ik heb weinig verstand van motoren maar er is ook nieuwe remolie op gekomen, dit heeft toch ook met vacuüm te maken of staat dit er geheel los van? Ik heb het idee dat de C5 wel beter remt met nieuwe rem olie.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
In principe heeft de remvloeistof niet zoveel met vacuum te maken.

Er wordt vacuum gebruikt voor de rembekrachtiger, maar ook voor de turboregeling en de egr-regeling, en die beiden hebben nogal wat invloed op het motorgedrag, dus vandaar.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik had ook nog een draadje lopen over een achterruiten wisser die spontaan aanging nadat ik een deur opende, dit ik heb ik inmiddels opgelost, er waren 2 kabelbreuken.

Daarna een testrit gedaan en ik heb het gevoel dat het vermogensverlies niet zo duidelijk meer aanwezig is, kan de kabelbreuk ermee te maken hebben i.v.m. een soort kortsluiting en dat de elektronica dan ontregeld is?

Wat ik nog wel vreemd vind is dat wanneer ik de CC gebruik ik wel vermogen heb maar dat het met stapjes gaat, dit had ik vroeger volgens mij niet.

Ik heb nu niet zoveel trekkracht onder de 2000 toeren maar dat lijkt mij normaal omdat de turbo dan nog niet werkt ( in de 1 en 2 wel), vanaf 2500 toeren heb ik tot nu toe wel trekkracht wat ik vernomen heb.

Er is ASTA 3000 toegevoegd na de roetmeting, zowel bij de olie als bij de diesel (wel een ander flesje)

Ik heb nog geen lange testrit gedaan, dit doe ik morgen en dan laat ik het even weten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Het is al verdacht dat de turbo niet werkt onder de 2000 tpm. Wat BJG al meldt is het vacuumsysteem van grote invloed. Het lijkt wel of de EGR niet goed sluit, al dan niet door een vacuumfout, en in dat geval valt er een gedeelte turbodruk weg. Bij mij zat de EGR-klep vrijwel vast, met als gevolg veel krachtverlies en rook. Het maximale koppel van dit blok ligt even onder de 2500 tpm en in mijn herinnering trok dit HDI 110 pk blok de stenen uit de straat vanaf 1200 tpm in mijn Peugeot 307.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
Vandaag een garage geweest, intercooler is onderaan in de hoek lek. Na meting met lexia tijdens rijden bleek dat de turbodruk vanaf de derde versnelling eerst afnam en daarna weer toe nam. Ook de inlaatbuis klep is lek en de EGR klep is lek volgens de garage. Beide onderdelen verliezen druk bij meting, er treed geen drukverlies op wanneer er op de slangen wordt gemeten. Nu wil ik graag eerst de intercooler vervangen en daarna eerst eens kijken.

Is het verstandiger om een intercooler via de sloop te kopen of een nieuwe, ik zag bij winparts een intercooler staan voor 167 euro incl.

Wie weet hoe het onderdeel officieel heet hieronder op de foto (inlaatbuisklep?)

Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
De naam van het vorige plaatje heet luchthoeveelheidsmeter of luchtverdeler.

Vandaag een nieuwe intercooler besteld, wie weet hoe ik de slang bevestiging los haal van de druksensor?

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Daar zijn speciale tangen voor maar als je er een kleine schroevendraaier tusen priegelt pruts je hem zo open. Ding als een speer in de prullenbak en vervangen door een mooie normale rvs slangklem.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
Vandaag Intercooler, luchtverdeler en luchtfilter vervangen, nog weinig resultaat te merken.
Na +/- 2900 rpm heb ik wel weer vermogen. Wie weet of er een katalysator onder deze auto zit en of het daar ook aan kan liggen? Denk toch sterk dat het hier aan ligt vooral nadat de problemen zijn ontstaan na de roetmeting. Op een andere forum van een 2.0 HDI zag ik iemand met hetzelfde probleem had in 2010, alleen staat zijn oplossing er niet onder.

Wat ik ook heb is, wanneer ik vol gas geef via CC of met de voet, wanneer ik weer vermogen heb de motor soms even inhoud.

Wat mij betreft kan het aan de volgende onderdelen liggen:

Brandstoffilter, EGR klep, LMM, katalysator.

Wie kan mij op weg helpen, alles vervangen is geen optie qua prijs.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik wil niet vervelend doen, maar met wat losse dingen proberen ga je er niet komen.

er moet eerst een gedegen diagnose gesteld worden door een kundig specialist denk ik.

Er zijn zo wel tig mogelijkheden te noemen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, precies. Je zou zelfs de remmen kunnen verdenken. Gericht zoeken werkt echt beter...
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2011 14:35
Auto: C5 Break 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 305000
Kleur: donkergrijs
Locatie: Meppel
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik ben bij een garage geweest waar de auto aan de lexia heeft gehangen, hieruit kwam naar voren dat de turbodruk vanaf de derde versnelling eerst daalde en later weer omhoog ging, hij heeft 3x met de laptop op schoot proef gereden, verder heeft hij geconstateerd dat de luchtverdeler(deze zat ook steeds onder de olie) lek is en de EGR klep, onderdelen op druk gezet en de druk liep omlaag. Wanneer hij de druk testte op de leidingen dan bleef de druk gelijk.

Ook heeft hij geconstateerd dat de intercooler onderaan lek is. Hij spoot er een vloeistof op en bij gas geven zag je duidelijk luchtbelletjes ontstaan. Ik heb dus niet wat losse dingen vervangen, deze waren volgens de specialist echt kapot. Wat mij ook opviel is dat het luchtfilter van de citroen garage onder de lamellen nog een soort filter zat, zoiets wat je ook wel in stofzuigers tegenkomt, dit zat niet op mijn oude luchtfilter (geen origineel van citroen)

Tot zover, vanavond heb ik de LMM los gehad en zag dat het gaasje ervoor redelijk vol zat met van allerlei rommel, dit het ik er tussen uitgehaald (zo goed mogelijk) en toen weer proef gereden.

Wat schetst mijn stomme verbazing, de auto trekt weer als vanouds, geen vermogensverlies in de lage toeren vanaf de derde versnelling meer.

Kan dit echt een oorzaak geweest zijn, het lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk maar er is wel degelijk verschil in vermogen na die tijd.
Plaats reactie