C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2013 19:25
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
C5club Rookie
C5club Rookie
Hallo,

Daar ik normaal bijna nooit boven de 2750 toeren kom, wil ik mijn 1.6 hdif 110 pk binnenkort eens flink schoonblazen. Ik woon vlak bij Duitsland en ben van plan eens een halfuurtje flink te gassen op de snel weg met een flesje forte in de tank. Hoeveel toeren cq. Hoe hard kun je dan het beste rijden zonder het doel voorbij te schieten (niet letterlijk) en meer schade dan schoonmaak te veroorzaken. Met mijn 2.0 hdi durfde ik rustig 170 te rijden gedurende een haf uur, maar of dat met een lichte motor ook verstandig is ? De olie is net ververst.

Groett
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Bij mijn weten kun je zelf niet met het gas intrappen teveel toeren maken, daar zorgt de toerenbegrenzer wel voor. Met terugschakelen zou het kunnen.


Enne, 170 rijden lijkt mij no problemo hoor. Kan die motor echt wel aan.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik heb met mijn 1.6 HDIF meer als een uur tussen de 180 en 195 gereden en die rijdt nog steeds.
Maar die had toen wel 150.000 minder gereden.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Schoonrijden en flink doorgassen zijn 2 verschillende dingen.

De motor wordt niet schoner als je met hoge snelheid in een hoge versnelling (hoge belasting) rijdt.
Een wat korter stukje met hoge toeren in een lagere versnelling kan wel een en ander 'los' maken.

Als reinigingskuur gebruik ik zelf af en toe een tank of 2 vpower diesel achter elkaar. De uitlaat stinkt dan aanvankelijk verschikkelijk.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gewoon karren met die handel, daar is het echt voor gemaakt, hoor. 2750 toeren.......pffff.
Dat draaide de trapas van mijn opa's fiets nog. :lol:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, als de motor warm is, de d-riem goed en de olie vers - och, hoe hard wil het?

Bij de roettest wordt er minder subtiel mee omgesprongen...
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2013 19:25
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
O.k.,

Gehen mit die banenen, begrijp ik

Ik bel wel als ik langs de autostrada sta met opgeblazen turbo !
:D
Bedankt voor de reacties.


Groet
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Let voor de turbo wel even op dat je hem niet ineens abrupt uitzet als je bijvoorbeeld bij een Raststätte even een bakkie wil doen.

Auto parkeren, turbo gelegenheid geven tot stilstand te komen en dan pas de motor uit.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Je moet idd geen bang hebben om de boel op te blazen. Als de wagen goed is onderhouden kan je gerust een aantal uren zelfs goed doorblazen. Maar eerlijk gezegd zou ik geen toevoeging erin doen. Je gaat de boel vrij extreem belasten en dan ga je de afzetting nog versneld proberen los te maken. Vergelijk het een beetje met een bak met afvoer. Als je daar veel water in doet zal de afvoer het ook moeilijker krijgen om alles af te voeren net zoals in het geval van je motor. Als er teveel word losgemaakt en dit te snel is er een kans dat je problemen krijgt als je zo bezig bent. Ik ben eerlijk gezegd nog altijd voorstander van het op te bouwen. Maar dat is ieder zijn keus. Maar ik kan je enkel aanraden om zoveel mogelijk van die toevoeging af te blijven als je motor gewend is aan een rustig leventje. Ik denk dat het in dat geval beter is om een firma te zoeken aan motorreiniging doet en het door hun te laten doen. Dan vermijd je verstoppingen wat op de manier die jij hier aanhaalt kan gebeuren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
zoek maar eens op het forum..
het is al vaker gezegd.. een HDIF mag geen toevoegingen krijgen in de diesel!!!!!

gewoon rijden..

:smt023
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 384
Lid geworden op: 10 jan 2011 20:08
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Ja idd. Het voorgeschrevenen is vooral voor de pomp. Maar bij elk motorblok heb je kans dat het fout loopt als je een reiniging doet op de manier hierboven beschreven. Hetgeen wat ik hier zeg is vooral ook in betrekking tot het blok. Daar kan het ook fout meegaan. Als je een blok dat niet gewend is van zwaar belast te worden zwaar gaat belasten is er kans dat je het gaat stukrijden. Een van de oorzaken kan zijn dat de vervuiling gaat loskomen en dat de oliekanalen verstoppen en je dus verminderde smering krijgt en de boel vastloopt. Daarom zeg ik bouw het op. Doe het over een langere termijn. Laat de motor gewend worden aan een pittiger rijstijl en dan gaan ze zelfs langer mee. Ik merk het verschil bij onze dame. In het begin was het eerlijk gezegd een trage slak en ging ze met moeite boven de 3000 toeren. Nu doet ze met gemak 4000-4500. Dit heeft toch een dikke 60000 km geduurd en op het gemak gebeurd. Met regelmatig een snelle rit of bijna wekelijks een rit op de autosnelweg in 5de zodat het toerental boven de 3000 toeren blijft. OP zo een manier blijft de boel heel. Maar men moet het gewoon opbouwen met geduld.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Als een dieselmotor, zeker met turbo, op bedrijfstemperatuur is kun je hem zonder problemen hard laten werken. Gewoon zorgen dat de motor in goede conditie is qua onderhoud. Heel belangrijk bij een turbomotor is dat je hem na zware arbeid de gelegenheid geeft af te koelen. Dus inderdaad nooit de autobaan af, parkeervak op en uit. Als je stopt gewoon nog even een minuut, beter nog twee minuten na laten draaien. Op die manier kan de motor (en ook de turbo) zijn warmte nog kwijt.
Hard laten werken is trouwens niet afhankelijk van toerental. Als jij in je hoogste versnelling met 2500 toeren een flinke berg op gaat zul je gegarandeerd het een en ander schoon branden. Zo nu en dan eens flink in de toeren jagen is wel interessant als je geen luie motor wilt. Dat probleem heb ik dus. Omdat ik zelf zelden boven de 2500 tot 3000 toeren kom is de motor dat niet gewend en dus haal ik mijn topsnelheid niet meer. Dus nu trap ik hem eens wat vaker op zijn staart en schuw de 4000 toeren regio niet meer. Wel enkel als de motor goed warm is...
Verbetering is al merkbaar!
Free beats!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 mei 2013 19:25
Auto: 1.6 Hdif Break ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 184000
Kleur: lichtblauw
Terug uit Duitsland, het was rustig op de BAB 57.

Halfuurtje 170 gereden, paar minuutjes 185. De Forte- dieseladditief zat er al in toen ik de berichten las dat je die eigenlijk niet mag gebruiken. Raar dat ie in de onderhoudsgeschiedenis van de auto (citroendealer Emerpark) bij elke 20.000 beurt vermeld staat.

Blijft lekker comfortabel veren overigens. Lijkt alsof de auto iets rustiger tokkelt, en minder lawaai maakt. Maar ja, dat kan natuurlijk ook het placebo-effect zijn. Als je een wijntje van 20€ drinkt wil je ook graag geloven dat ie lekkerder smaakt.

Overigens heb ik ooit in het forum iets gelezen dat de kleur peilstok van de olie oranje zou moeten zijn, als de auto een aangepast (groter) carter heeft gekregen. Die van mij is geel. dus of door de hitte verschoten of nog een klein oliecarter ?

groet
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Die oranje olie dat je bedoeld is LDS die gebruikt wordt voor je hydro-pneumatisch systeem (stuur,vering...)als je Citroen voorzien is van een HD vering.
In je carterpan zit gewone olie met de specifieke kleur dus.
Kwestie van additieven toevoegen.Mijn Citroën dealer raadde mij jaren geleden het additief van Total aan nml Total Diecyl voor het injectiesysteem.Ik gebruik dat dan ook periodisch tot volle tevredenheid!Specifiek voor common-rail systemen.Heb reeds honderdduizenden kilometers gereden en nooit last gehad van het injectiesysteem.Gebruik het zelfs op mijn 20 jaar oude Peugeot J5 TD.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hier bedoeld men de kleur v/d peilstok !!
Niet olie ....

;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie