Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Als het goed is, komen deze week de onderdelen binnen om de adals te vervangen.
Nu heb ik wat documenten gekregen van een mede forumlid, waar ook gesproken wordt
over het vervangen van de vulringen.
Hoe belangrijk is dit, of is het een kwestie van de oude terugzetten?
Nu heb ik wat documenten gekregen van een mede forumlid, waar ook gesproken wordt
over het vervangen van de vulringen.
Hoe belangrijk is dit, of is het een kwestie van de oude terugzetten?
Zeg maar André
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Daar wordt bij heel veel reparaties aanbevolen om ook bijbehorende ringen of afdichtingen te vervangen.
Meestal kom je er achter wat de staat ervan is. O ringen worden op den duur hard en kan bij opnieuw monteren beschadigen. Ik smeer ze vaak nog wel eens in met siliconenvet en herbruik nog wel. Of ze moeten er al wat gehavend uitzien dan vervang ik ze en vet ze ook dan licht in. Dat vergemakkelijkt het monteren en verkleint de kans op beschadigen. Door de siliconen harden ze of drogen ze minder snel uit.
Meestal kom je er achter wat de staat ervan is. O ringen worden op den duur hard en kan bij opnieuw monteren beschadigen. Ik smeer ze vaak nog wel eens in met siliconenvet en herbruik nog wel. Of ze moeten er al wat gehavend uitzien dan vervang ik ze en vet ze ook dan licht in. Dat vergemakkelijkt het monteren en verkleint de kans op beschadigen. Door de siliconen harden ze of drogen ze minder snel uit.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
bij de onderdelen die ik besteld heb zitten 2 lagers, 2 ringen en 2 keerring achtige dingen(per zijde).
Dus als ik het goed begrijp zijn dat de vulringen waar over gesproken wordt?
Ik dacht uit het verhaal op te maken dat er nog een soort van vulplaatjes zaten tussen
de draagarm en het subframe.
Ik kon ze alleen op geen enkele tekening vinden. nu begrijp ik waarom.
Is het toegestaan om de as en moer te hergebruiken, of zou dat een "voudte" besparing zijn?
Thx
Dus als ik het goed begrijp zijn dat de vulringen waar over gesproken wordt?
Ik dacht uit het verhaal op te maken dat er nog een soort van vulplaatjes zaten tussen
de draagarm en het subframe.
Ik kon ze alleen op geen enkele tekening vinden. nu begrijp ik waarom.
Is het toegestaan om de as en moer te hergebruiken, of zou dat een "voudte" besparing zijn?
Thx
Zeg maar André
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Nee hoor, geen probleem 
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Vulringen is idd een ander ding. Als ik het toen goed gelezen en onthouden heb is dat je goed moet controleren over de lengte van de bus wel klopt. De maatvoering moet wel kloppen om niet te veel of te weinig speling te hebben. Wellicht zijn daar die vulplaatjes voor.
Ik heb ze "gelukkig" nog niet hoeven te vervangen en spreek enkel van horen en zien.
Ik heb ze "gelukkig" nog niet hoeven te vervangen en spreek enkel van horen en zien.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Niet helemaal,
De lengte van de bus heeft niet direct zoveel te maken met de vulringen.
de vulringen zijn er om de boel goed af te stellen, daarvoor moet je de lagerspeling meten. Adhv die speling bepaal je de dikte van de vulplaten. Dus van te voren vulringen er bij doen is imho niet echt van toegevoegde waarde
De lengte van de bus heeft niet direct zoveel te maken met de vulringen.
de vulringen zijn er om de boel goed af te stellen, daarvoor moet je de lagerspeling meten. Adhv die speling bepaal je de dikte van de vulplaten. Dus van te voren vulringen er bij doen is imho niet echt van toegevoegde waarde
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Idd. Maar wie bestelt er een zakje vulringen bij het zelf vervangen van adals? 
Als je het echt goed wilt doen betekent dit het goed uitvullen om overmatige speling te beperken en je wieluitlijning die daar ook wel van invloed op heeft.
Als je het echt goed wilt doen betekent dit het goed uitvullen om overmatige speling te beperken en je wieluitlijning die daar ook wel van invloed op heeft.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er worden conische lagers gebruikt.
Dat betekent dat de afstelringen #5 bepalend zijn voor de juiste "speling" in de conische lagers.
Uit diverse gesprekken heb ik begrepen dat je, als je dezelfde draagarm gebruikt, en er dezelfde afstelringen weer in stopt, de afstelling OK blijft als je de lagers vervangt.
Ga je echter een andere draagarm gebruiken, dan moet de afstelling opnieuw gedaan worden omdat de afstand tussen de aanslagen van de kooien 4a en 4b kan veranderen.
Klopt het verhaal zo, BJG?
Groet,
JW
Dat betekent dat de afstelringen #5 bepalend zijn voor de juiste "speling" in de conische lagers.
Uit diverse gesprekken heb ik begrepen dat je, als je dezelfde draagarm gebruikt, en er dezelfde afstelringen weer in stopt, de afstelling OK blijft als je de lagers vervangt.
Ga je echter een andere draagarm gebruiken, dan moet de afstelling opnieuw gedaan worden omdat de afstand tussen de aanslagen van de kooien 4a en 4b kan veranderen.
Klopt het verhaal zo, BJG?
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het spelingsvrij maken van het lager is het doel; de vulringen zijn slechts een middel om dat te bereiken.
Bij BX-en (zelfde constructie, zelfde probleem) gaat het vaak fout omdat er enige speling overblijft; daardoor knappen de lagers snel opnieuw. Er wordt dan wel eens aan de afstandsbus gevijld. Maar een échte oplossing is beter...
Bij BX-en (zelfde constructie, zelfde probleem) gaat het vaak fout omdat er enige speling overblijft; daardoor knappen de lagers snel opnieuw. Er wordt dan wel eens aan de afstandsbus gevijld. Maar een échte oplossing is beter...
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Waar zijn die vulschijven te krijgen dan? Ik neem aan dat dat eigenlijk gewoon metalen schijfjes zijn met een bepaalde dikte, of in verschillende diktes maar ook in een specifieke maat?
Free beats!
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
bij de dealer,ik geloof iets van een 15€ voor een setje
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het artikelnummer daarvan is 5143 27, het zijn ringen 22x30mm
Als je zelf wilt gaan afstellen, zul je daarvoor speciale apparatuur moeten gaan gebruiken, incl. een klok micrometer.
Dat alles is beschreven in de procedure C5 II - B3DJ06P0 - Reviseren : Wieldraagarm achter
Groet,
JW
Als je zelf wilt gaan afstellen, zul je daarvoor speciale apparatuur moeten gaan gebruiken, incl. een klok micrometer.
Dat alles is beschreven in de procedure C5 II - B3DJ06P0 - Reviseren : Wieldraagarm achter
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als de lagers en bussen die er uit komen vervangen worden en de maatvoering van het nieuw identiek zijn dan zal de vulring ook niet wijzigen. In hoeverre er afwijking is geen idee.
Je kunt ze natuurlijk zo ver mogelijk met elkaar vergelijken. Althans dat zou ik doen.
In het doc wieldraagarm achter reviseren wordt aangegeven om bij revisie opnieuw af te stellen en dit is in dezelfde draagarm.
Je kunt ze natuurlijk zo ver mogelijk met elkaar vergelijken. Althans dat zou ik doen.
In het doc wieldraagarm achter reviseren wordt aangegeven om bij revisie opnieuw af te stellen en dit is in dezelfde draagarm.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het luistert heel erg nauw; een kleine speling op de as is al een behoorlijke speling ter hoogte van de wielnaaf.
Bij de BX break en de C5 break sneuvelen die dingen wel zodanig vaak dat een beter alternatief welkom zou zijn. Misschien toch maar eens een keer een experiment gaan doen met een glijlager ipv een rollager, al zal er wel een materiaalkundige aan te pas moeten komen om het juiste materiaal te bepalen...
En - wat was er aan de xantia anders, dat daar de ellende vaak aan het eind van de technische levensduur van de rest van de auto optreedt?
Bij de BX break en de C5 break sneuvelen die dingen wel zodanig vaak dat een beter alternatief welkom zou zijn. Misschien toch maar eens een keer een experiment gaan doen met een glijlager ipv een rollager, al zal er wel een materiaalkundige aan te pas moeten komen om het juiste materiaal te bepalen...
En - wat was er aan de xantia anders, dat daar de ellende vaak aan het eind van de technische levensduur van de rest van de auto optreedt?
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Als het enkel is om de speling uit het lager te krijgen lijkt het me toch niet zo ontzettend moeilijk om het geheel met vulringen uit te vullen. In feite komt het toch op hetzelfde neer als de speling van een wiellager te verhelpen door middel van het afstellen van de moer?
Free beats!


