Pagina 1 van 3

Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 01:48
door demasterbaas
Hallo,

Ik kwam in een aantal topics wat info tegen over het oplossen van een soms schokkende AL4 automaat.

In mijn geval merk ik dat de bak vooral als deze koud is wat moeizamer van 1 naar 2 schakelt.

Wat ik afgelopen zomer een paar keer heb ervaren is dat als auto zeer warm was (zon + file) de automaat dan soms van N naar 1 schakelt alsof ik wordt aangereden. De eerste keer dat het gebeurde was ik ook echt in de veronderstelling dat er iemand achterop zat! De bak koppelt simpelweg te laat terwijl ik dus wel al toeren aan het maken ben.

Nu heb ik ook wat prijzen voorbij zien komen en die vind ik nog aardig aan de hoge kant. Dus ik wil proberen dit zelf te doen. (Heb een vriend met brug, etc.)

Ik heb de volgende vragen:

- Moet ik bij het vervangen van de kleppen voor een nieuwer (ander) type de software van de bak (eerst) laten updaten? (Auto is van 2003)
- Kan ik de kleppen vervangen zonder de bak opnieuw te moeten vullen? (Moet de bak leeg?)
- Welke kleppen zijn de probleemgevallen? (Zie afbeelding)

Alvast dank!

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 02:09
door chathanky
Bij het vervangen naar Borg Warner kleppen is een update nodig.
De kleppen kun je vervangen en dien je de bak af te tappen en te verversen.
Nr 2 zijn de beruchte kleppen.
Bij het vervangen gebruikt men normaal ook speciaal gereedschap om de selecteur af te stellen.
Zonder is onder voorwaarde wel mogelijk. Er is een topic van Gwtje die dit zonder heeft uitgevoerd.

Aangezien je op lpg rijdt en waarschijnlijk wat kilometers mee gemaakt is kan de olie ook dit ruwe schakelen veroorzaken. Meestal worden ze vervangen als de bak meermaals in storing valt. Enkel ruw schakelen kan een verversing van de bakolie soelaas bieden.
Of de kleppen de oorzaak zijn van jou probleem is niet geheel zeker.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 02:20
door demasterbaas
Misschien is het dan een goed plan eerst de bak een keer te laten spoelen/verversen bij Johan Oldenhage (bij mij in de buurt) en meteen de software update te laten doen.

Als dan later blijkt dat het nog steeds niet lekker gaat kan ik altijd nog met de kleppen aan de slag.

Toch?

225k op de teller trouwens.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 02:23
door chathanky
Olie verversen kan maar alvast een update doen naar de vervangende kleppen kan niet. Dit heeft met de aansturing van de type kleppen te maken.

Jo kan bij aanvang een diagnose stellen of de kleppen nog correct werken.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 02:30
door demasterbaas
Oke, dus die update en die kleppen moeten op hetzelfde moment. In dat geval kan ik het dus niet zelf doen (of proberen) aangezien ik geen apparatuur heb voor die update... Handig :?

Ik ga eerst maar eens voor die diagnose + verversen dan.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 02:32
door chathanky
Ik denk dat Johan Je best wilt helpen met het vaststellen van je probleem en daar een oplossing in wilt bieden.
Updaten bij vervangen is idd nodig zodra je de kleppen vervangt.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 07:40
door NTwoO
Was er ook niet een winter loop waarbij de bak later schakelt? Dat om de motor iets sneller op temperatuur te krijgen...

Sent from my XT910

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 10:00
door chathanky
Dat van N naar 1 is wel een vreemde actie en heeft mijn inziens niet zoveel te maken met de kleppen.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 11:35
door demasterbaas
NTwoO schreef:Was er ook niet een winter loop waarbij de bak later schakelt? Dat om de motor iets sneller op temperatuur te krijgen...

Sent from my XT910
Als de bak later zou schakelen om de motor sneller warm te krijgen wil dat volgens mij niet zeggen dat het schokkerig gaat. Met sport aan schakelt hij toch ook later?
chathanky schreef:Dat van N naar 1 is wel een vreemde actie en heeft mijn inziens niet zoveel te maken met de kleppen.
In de zomer schakelt de bak met een koude motor ook wat later over toch?
Een diagnose laten stellen kan zeker geen kwaad.
Ja misschien zeg ik het niet goed bedenk ik me ineens: Ik bedoel vanuit stilstand (met de rem ingedrukt) wegrijden. Pook staat dus al in D. Ik ga dus met m'n voet naar het gas en als ik bij +/- 3000 toeren ben bedenkt de bak ineens dat er gekoppeld moet worden. Dat geeft dus de klap. Dit probleem heb ik alleen op een paar zeer warme dagen gehad.

In de winter schakelt de bak misschien wat later (bij een hoger toerental), maar het probleem is meer de manier waarop. Het lijkt een beetje traag. Alsof hij te lang te koppeling indrukt. Daardoor wordt het een beetje houterig. In de zomer heb ik er minder last van omdat de bak dan al +/- 15 graden is. Hoe kouder het is, hoe heviger de klacht.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 11:53
door JW-C5
Je hebt tot nu toe geen storingsmelding gehad?

Ik had bij mijn Xant ook zoiets, toen kwam het door een verkeerde afstelling van de multischakelaar op de AL4. Die is bijgesteld en het probleem was verholpen.
Maar dat leverde toen wél een storingsmelding op, de lampjes van sneeuw en sport gingen samen knipperen.

Groet,
JW

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 12:01
door demasterbaas
Nee vooralsnog geen storing op dashboard. Maar zoals ik eerder al concludeerde is het geen overbodige luxe de bak eens na te laten kijken/testen. Wellicht komt daar al een duidelijke aanwijzing uit.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 13:05
door GW-tje
demasterbaas schreef:Oke, dus die update en die kleppen moeten op hetzelfde moment.
Niet waar! Je kunt de update van de software VOOR of NA de tijd doen. De nieuwe software kan beide typen kleppen bedienen.

Olie verversen is iets waar je mee moet beginnen. Bij mijn auto heb ik ook de kleppen verwisseld voor de nieuwe, en achteraf bleken bij mij de problemen louter en alleen door een te laag oliepeil in de bak veroorzaakt te zijn. Er was een keerring lek van de linker aandrijfas.....

Olie aftappen en vullen geeft een verversing van een 2 liter, hooguit. De rest blijft in de koppelomvormer hangen. Ik heb dit 2 keer gedaan met een interval van een 1000 kilometer en steeds een liter teveel afgevuld en daarna de bak volgens de procedure met draaiende motor op peil gebracht. Ik denk dat ik al met al nu een 80 - 90% verse olie in de bak heb zitten en dat is merkbaar!

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 13:49
door chathanky
Waar staat aangegeven dat je de update met de oude kleppen al kan laten uitvoeren?
De update is gemaakt omdat de modificatie kleppen een heel ander karakter hebben en anders aangestuurd worden.
Dit is niet te combineren met de aansturing van de oude kleppen.

Met na de tijd updaten weten we de gevolgen inmiddels van jou ervaring en dat de waarschuwing er niet voor niets is die door Citroen gegeven wordt.

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 14:58
door Iceman
Ik heb na de flush ook de software laten updaten.
En de kleppen zijn niet vervangen.

Als de update niet had gekund ivm de kleppen had Johan hem vast niet geüpdatet.

Het schakel gedrag is duidelijk veranderd, ten eerste omdat de olie is ververst en ten tweede omdat er nieuwe software op zit.
Dit in combinatie zorgt voor een fijn schakelende bak.

Greetz Iceman :smt197

Re: Kleppen vervangen schokkende AL4 automaat

Geplaatst: 17 feb 2013 17:22
door chathanky
De vraag is dan welke update er in gezet is.
Op de 4hp20 zijn er ook updates zonder dat er een klep vervangen wordt.