C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2011 14:23
Auto: C5 break (1) 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 299975
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Dronten
C5club Rookie
C5club Rookie
Wie kan mij een hint geven?

Al ruim driekwart jaar en ca. 15000 km verder verlies ik koelvloeistof via mijn vuldop op het reservoir.
De druk in het systeem wordt blijkbaar zo hoog dat het door het membraam of de schroefverbinding van de dop naar buiten wordt geperst.
Aan de hand van wat ik op het forum heb kunnen vinden al diverse dingen onderzocht, maar geen conclusie kunnen maken:

- Lekkage van de koppakking sluit ik eigenlijk uit omdat in al die tijd er geen sludge in de olie is aangetroffen en er ook geen geborrel in het reservoir ontstaat (verhoogd stationair toerental met warme motor en de dop van het koelreservoir)
- Koelvloeistof wordt ook niet te heet.
- Dop van het reservoir heb ik vervangen door een nieuwe.

Wat kan ik nog meer onderzoeken en waar zou ik de oorzaak kunnen vinden?

Wie o wie.

Richard Spaander
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Heb je het koelsysteem al eens helemaal goed ontlucht?
Als er ergens een luchtbel in zit, kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Heb dat ook gehad op mijn C5,KVS verlies via de vuldop.Tot ik eens na een lange rit aan de vuldop draaide:ik kon een kwart tot een halve toer toedraaien.Sindsdien heb ik geen 'overloop' meer gehad!Let op,het expansievat is dan wél heet!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja, ik ervaar dat koud ook. Als je denkt dat hij vast zit kun je hem nog net een slag geven met iets meer krachtinspanning. En dan zit hij echt dicht.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Wel opletten dat je de boel niet forceert. Anders een keer de druk meten als de motor op bedrijfstemperatuur is. Als de druk normaal is weet je zeker dat er niets ernstigs aan de hand is zoals een lekkende koppakking.
Free beats!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
als je radiateurslangen snel hard worden,.....heb je echt lekkage van rookgassen.
:smt089
succes.

groeten
Boes
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2011 14:23
Auto: C5 break (1) 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 299975
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Dronten
JW-NHS schreef:Heb je het koelsysteem al eens helemaal goed ontlucht?
Als er ergens een luchtbel in zit, kun je dit soort verschijnselen krijgen.
Het lijkt inderdaad op lucht in het systeem, maar ik krijg het er niet uit. Vul de koelvloeistof bij volgens het principe dat de ontluchtingsnippels open staan en pas wanneer er vloeistof uit komt ik ze dicht draai (dop er op).

Wat op valt:
Wanneer de vloeistof op peil is dat er bij draaiende motor toch luchtbelletjes te zien zijn in het koelvloeistof reservoir boven aan waar een slang aangesloten is.

Wanneer ik een leuke rit achter de rug heb van pakweg 150 km de boel laat afkoelen en vervolgens kijk naar het peil dan is dat lager dan bij vullen en wanneer ik de dop van het reservoir los maak (koude toestand) er een hoop geborrel ontstaat en en het peil omhoog komt?

Ik hou me aanbevolen voor tips.

Richard
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
cilinderkoppakking stuk?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Wat laat je thermometer zien? Blijft de temperatuur constant, wijzertje zo'n beetje horizontaal, zeg maar?
En bubbeltjes duiden toch op een lekke koppakking..
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
koppakking!
Door de rookgaslekkage ontstaat er een hoge druk in je expansievatje.
je kunt dit goed controleren door de motor te laten lopen en als de koelslangen binnen de kortste tijd HARD worden,......koppakking lek.
of geef maar eens gas met de dop van het vat eraf,...als de bellen groter/erger worden,...... :smt089
sterkte!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 feb 2012 21:04
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Locatie: Uden
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Of even de koppakking laten testen in de garage. De meeste garages hebben een koppakking tester. Dit is een stukje gereedschap met 2 kamers met contrast vloeistof waarvan de vloeistof in één kamer verkleurt als er CO wordt aangetroffen in het koelsysteem.

Afbeelding

Alle andere manieren zijn symptomen van een lekke koppakking, maar sluiten niets uit aangezien er ook andere oorzaken kunnen zijn. Succes!
Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De vuldop heeft een drukbegrenzing van 1, 4 bar.
Als dit lager is dan vervang je de vuldop.
Kans is dat de dop lek is.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Edoch, die was al vervangen. 2 x pech hebben kán wel....
Belletjes kunnen op gas of op koken wijzen, zegt ook niet 100% alles.

Zoals jayjay zegt, tester erop, dat sluit alles uit.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2011 14:23
Auto: C5 break (1) 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 299975
Kleur: zilvergrijs
Locatie: Dronten
Weet iemand een goed en betaalbaar adres in Flevoland om de koppakking te vervangen?

Lastig in de verhaal vind ik of je een dergelijke reparatie nog wel moet uitvoeren? Kosten/baten.
Heb je de reparatie uitgevoerd, wat komt er dan? Ze is bijna 10 jaar oud en heeft er een respectabele kleine 290k op staan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Da's altijd het dilemma bij een oudere auto die nogal wat km's gereden heeft.
Je moet ook bedenken of je voor het geld van de reparatie + de inruilwaarde van je huidige auto een gelijkwaardige terug kunt kopen (eigenlijk een betere: jonger en minder km's anders schiet je niets op).
Verder moet je er rekening mee houden dat bij een oudere motor met een kapotte koppakking na reparatie de druk in de motor hoger kan worden waardoor andere onderdelen weer meer te verwerken krijgen en misschien kapot gaan (ik heb tenminste na koppakkingrepartie bij een CX (met 350K achter de rug) het euvel gehad dat de oliedruksensor er uitgeblazen werd waardoor ik enkele krukaslagers gemold heb :shock: ).

Maar eerst uitzoeken wat er aan de hand is voordat allerlei doemscenario's je gemeodsrust bederven....
Succes.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
Plaats reactie