Pagina 1 van 3

Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 29 dec 2012 23:00
door Oldenhage
In het draadje van Rene z'n bolide http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &start=495 is het al ter sprake gekomen. Olie lekkage van achter het vliegwiel. We kwamen het afgelopen jaar wel vaak tegen. Dus hebben we bij iedere koppelingswissel ook even het vliegwiel gedemonteerd. Wat blijkt is dat bijna alle 1.8 en 2.0 liter benzine motoren deze plug gewoon los zit. Waarschijnlijk gewoon los gekomen in de loop van de tijd. Sommige zo los dat je ze met de hand er uit kon draaien, 1 waar de plug tegen het vliegwiel aan lag.

belangrijk dus voor alle DHZ'ers of iedereen die zijn auto aanbied voor een koppelingswissel; controleer of deze plug vast zit. Ook als is er (nog) geen spoor te zien.

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 29 dec 2012 23:06
door BJG
Inderdaad :smt023
Een bekend verhaal Johan, maar als je er als DHZ niet op let kun je lekker de mist in gaan!
Goede tip :smt023

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 00:38
door JW-C5
Zit die plug alleen bij de 1.8 en 2.0 benzine motoren?
Of ook bij de V6?

Groet,
JW

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 10:49
door WackoH
Waar dient deze plug voor? Zit daarachter een een moer o.i.d.?

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 21:48
door BJG
JW-NHS schreef:Zit die plug alleen bij de 1.8 en 2.0 benzine motoren?
Of ook bij de V6?

Groet,
JW
Vrijwel alle motoren hebben een plug. Dit is om een geboord olie kanaal in het blok te kunnen afdichten. Alleen van de V6 :? weet ik het niet. Misschien kun je het vinden in de database?

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 22:27
door JW-C5
....die is op dit moment buiten bedrijf, helaas.....

Ik heb een computer probleem gehad, en nu werkt die niet meer :oops:

Kun jij het makkelijk terugvinden?

Groet,
JW

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 22:43
door GW-tje
Ja, op de ES9 motor zit hij ook, POS 4 en POS 6:

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 22:56
door JW-C5
Bedankt :smt023

Zo te zien kun bij #4 wel bij komen.
Maar #6 zit achter de koppelomvormer als ik het goed zie. En die gaat er bij deze motor-AM6 combinatie nooit af.

Binnenkort ben ik bij JO, eens overleggen met hem.....

Groet,
JW

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 22:59
door Herman
Advertentie 627060774 mpl.
=CITROEN : Reparatie+Service Systeem :Alle Modellen=

-De beste software voor uw CITROEN: VOLLEDIG NEDERLANDS
Alle modellen staan hier vermeld!
Laatste update(07-2011) die er is!!!!!! 12.50 euro

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 30 dec 2012 23:38
door d-super
Laatste update is 05-12 :smt203 :smt203

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 31 dec 2012 01:31
door Timo 1972
JW-NHS schreef:....die is op dit moment buiten bedrijf, helaas.....

Ik heb je een mailtje gestuurd met een item waarmee hij het wel gaat doen :smt023

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 31 dec 2012 11:18
door GW-tje
Ik vraag me af of je met een kleine USB-camera als endoscoop niet door de opening van de startmotor kunt kijken achter het vliegwiel om te zien of er lekkage bij de plug is.

Dit soort cameraatjes bedoel ik:

Endoscoop

Bij de 1.8 en 2.0 zou dit mogelijk moeten zijn en scheelt dat een heleboel werk.

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 31 dec 2012 11:19
door BJG
JW-NHS schreef:
Binnenkort ben ik bij JO, eens overleggen met hem.....

Groet,
JW
Heb je lekkage dan?

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 31 dec 2012 13:03
door JW-C5
Niet dat ik weet...

Maar even een check of ze goed vastgedraaid zitten kan geen kwaad, lijkt mij ;)

Groet,
JW

Re: Olielekkage achter vliegwiel, niet krukaskeerring

Geplaatst: 31 dec 2012 15:03
door WackoH
Vrijwel alle motoren hebben een plug. Dit is om een geboord olie kanaal in het blok te kunnen afdichten.
OK, maar waarom zou je dat willen doen? M.i. zou je toch geen (toegang tot een) plug achter de koppeling en versnellingsbak moeten willen verstoppen...