Aha, de witte kop zijn Delphi's....
Ik zat nog even in de C5 PH2 doc's te kijken, daar kom ik
B1HB6RP0 Gegevens : Injectiesysteem BOSCH ME 7.4.7 INJECTIESYSTEEM BOSCH EN INJECTIE ES9A tegen.
Dat dateert van 2004, en daar staat in hst 7 vermeld dat er SAGEM bobines in zitten.
Kijkend naar de gegevens van de C6 kom ik daar hetzelfde document tegen, ook met vermelding van de SAGEM bobines.
Kennelijk is dat later gewijzigd, zoals dat ook te lezen is in de InfoRapid
B1IW0BQ0 : Version 1 vom 11/08/2009 Vervangt het document van 04/06/2007 VOOR : C6 EN INJECTIE ES9A TOT ORG 11074, dat is 6 maart 2007.
Daarin staat:
GEVOLG VOOR KLANT: Branden van het motordiagnoselampje - Inhouden/schokken
1. HERKOMST
Storing tussen de hoge en lage spanning van de bobine.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
2.1. Benodigde onderdelen
6 Bobines (Ond. nr. 5970 94).
3. OPLOSSING SERIE
Vanaf OPR-nummer 11075 : Toepassing van nieuwe bobines
Oftewel, oorspronkelijk waren dat SAGEM bobines, vanaf 6/03/07 zijn dat de Delphi's met de witte kop.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met andere bobines, met name met de BERU's.
Dat is een heel goed merk, zij bouwen hoogwaardige spullen, onder andere bobines met een sequentiële ontsteking op één bougie.
Daarmee zijn verschillende fabrikanten nu aan het testen, in de koppen van veel motoren is geen ruimte meer voor een Twinspark oplossing zoals Alfa die heeft.
Vraag aan Chathanky: hoe lang, en hoeveel kilometers zitten die BERU's er nu bij jou op?
Groet,
JW