Pagina 1 van 2
rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 06 jun 2012 23:41
door hank4all
Mijn uitlaatspruitstuk rammelt, dat is geen nieuws dus, maar mijn vraag is eigenlijk
waar die vier oogjes voor dienen?
Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 07:30
door Peebee
Voor de duidelijkheid misschien

,

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 08:52
door Rjay
Ik weet dat iceman nog een gelaste voor de verkoop liggen.
Dan heb je geen last van rammeltjes meer.
zal eens de foto navragen.
Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 09:17
door Peebee
Bij ons rammelt het ook,
heb wel eens een foto gezien waar gelast moet worden
om het rammeltje te laten verdwijnen....
Nou nog effe vinden dus

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 09:22
door willy4
gewoon vast lassen

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 09:22
door Peebee
Tada, gevonden:
Zie alleen géén oogjes,
verklaar je nader a.u.b.

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 14:12
door dallyman
ik heb er een boutje in gedaan en die vast gelast heerlijk stil nu geen gerammel meer bij het optrekken en zo

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 17:27
door Iceman
Ter overname aangeboden:
IMG_5695.jpg
Greetz Iceman

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 17:32
door Fred_T
De topicstarter weet dat die schotjes los gaan zitten, en zal ook wel bekend zijn met de manier van repareren van deze zoveelste ontwerpfout. Zijn vraag is echter. Waar dienen die schotjes voor, iets waar ik ook wel benieuwd naar ben. Kunnen ze niet gewoon verwijderd worden?
Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 17:42
door Iceman
Nee, deze pijpjes lopen vanaf het begin van het uitlaatspruitstuk.
En zijn in mijn ogen bedoeld om de ergste hitte op te vangen zodat dit niet direct in het motorcompartiment uitstraalt.
Het spruitstuk is dubbelwandig en dus lichter, dit in tegenstelling tot de oude spruitstukken van gietijzer
Greetz Iceman

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 17:51
door JW-C5
Bij mijn weten zijn die schotjes/geleidingen bedoeld om te vermijden dat de uitlaatgassen van de ene cilinder die van de andere gaan tegenwerken.
Door deze manier van geleiden kunnen ze niet zomaar terug richting een andere uitlaat poort.
Bij complexere en verder opgevoerde systemen wordt daarvoor de spagetti-uitlaat gebruikt. Daarmee wordt de uitlaatgasstroom geoptimaliseerd.
Groet,
JW
Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 07 jun 2012 22:44
door Peebee
Da's duidelijk dus,
vraagje meteen maar:
is het lassen mogelijk zonder het hele spruitstuk te verwijderen?
Zou wel een stuk makkelijker zijn dacht ik zo...

Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 08 jun 2012 22:34
door hank4all
Fred_T schreef:De topicstarter weet dat die schotjes los gaan zitten, en zal ook wel bekend zijn met de manier van repareren van deze zoveelste ontwerpfout. Zijn vraag is echter. Waar dienen die schotjes voor, iets waar ik ook wel benieuwd naar ben. Kunnen ze niet gewoon verwijderd worden?
Juist, ik kan het niet beter verwoorden....dank U.
Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 08 jun 2012 23:29
door ms-c5
De mijne is ook gelast met het spruitstuk aan de motor, wel met migmag laten lassen, althans, daar is de mijne mee gelast.
de mijne is het zelfde als iceman, zo gelast.
Re: rammel uitlaatspruitstuk
Geplaatst: 26 jan 2016 12:51
door BJG
Fred_T schreef:De topicstarter weet dat die schotjes los gaan zitten, en zal ook wel bekend zijn met de manier van repareren van deze zoveelste ontwerpfout. Zijn vraag is echter. Waar dienen die schotjes voor, iets waar ik ook wel benieuwd naar ben. Kunnen ze niet gewoon verwijderd worden?
Het is een oude vraag maar ik zie dat deze eigenlijk nog niet geheel beantwoord is.
Het gaat om een dubbelwandig spruitstuk. Het zijn in feite 4 buizen in een spruitstuk geklemd.
Dit is gedaan om het warmteverlies van de uitlaatgassen in de opwarmfase te minimaliseren waardoor de katalysator sneller opwarmt en zijn werk kan doen.
Zeg maar isolatiemaatregelen ten gunste van de uitstoot.
spruitstuk.jpg
De pijpjes zitten geklemd, maar gaan na verloop van tijd ten opzichte van elkaar bewegen.
Op te lossen door ze eenvoudig aan elkaar te lassen.