Pagina 1 van 2
									
						stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 19:04
						door Timo 1972
						Ik heb het idee dat mijn stuur niet meer recht staat.
Wielen recht vooruit en mijn stuur staat lichtjes naar links , was eerst volgens mij nooit.
Iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen.
Zijn geen gekke dingen gebeurt zoals hard tegen stoep rijden , althans dat zegt mijn vrouw 

 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 20:08
						door Maarten
						Het kan natuurlijk prima dat het altijd al zo geweest is, maar dat het je nooit is opgevallen 
 
Is overigens eenvoudig te corrigeren (uitlijnen).
 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 22:19
						door Duitser
						ADALs
					 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 22:22
						door Peebee
						althans dat zegt mijn vrouw
 
 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 22:47
						door Timo 1972
						@ duitser gaat je stuur scheef staan van je adals ?
Ik wil zeggen de auto trekt niet naar links of rechts hij rijd keurig recht uit als ik het stuur loslaat.
Alleen mijn stuur staat nu iets naar links en dat was hiervoor niet volgens mij.
					 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 23:02
						door Duitser
						Ik ken iemand die dat had met zijn C5, door versleten ADALs was de sporing achter zo veranderd dat het stuur een flink eindje scheef stond tijdens het rijden. Verder was niet te voelen dat de auto niet spoorde of scheef trok ofzo, alleen het stuur stond niet recht.
Hij had ook geen stoeprand geraakt ofzo, en er had geen vrouw in gereden  

 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 23:03
						door willy4
						Duitser schreef:ADALs
 
 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 01 jun 2012 23:06
						door Duitser
						Maar ja, 60k is wel wat vroeg voor ADALs...
					 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 02 jun 2012 11:00
						door EvilTwin
						Ik zou eens kijken naar de stuurbekrachtigingspomp, diens leidingen, of gewoon het LDS peil. 
ADALs zorgen er niet voor dat je bij stilstand het stuur het lood krijgt.
					 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 02 jun 2012 13:22
						door Duitser
						@ET Kun je mij uitleggen hoe het stuur scheef kan komen te staan bij een probleem met de stuurbekrachtigingspomp? Tenzij de besturing volledig hydraulisch is heb je toch altijd nog de tandheugel als vaste positie?
					 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 02 jun 2012 19:47
						door Timo 1972
						Als van de week mijn remblokken binnen komen gaan de wielen er toch af zal ik gelijk eens kijken of er een spoorstang/stuurstang los zit of een borging daarvan.
					 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 12 jun 2012 22:08
						door BJG
						EvilTwin schreef:Ik zou eens kijken naar de stuurbekrachtigingspomp, diens leidingen, of gewoon het LDS peil. 
Een scheefstaand stuur heeft zoals duitser al opperde inderdaad niets te maken met deze dingen.
Duitser schreef:Tenzij de besturing volledig hydraulisch is heb je toch altijd nog de tandheugel als vaste positie?
Klopt, de middenstand blijft te allen tijde de middenstand. Vermoedelijk is de rijlijn van de auto gewijzigd door veranderde wielstanden tov de fabriekswaarden. Daardoor klopt de stuurstand niet meer met de rijlijn.
Het kan dus zowel voor als achter zijn. Adals is inderdaad een mogelijkheid naast natuurlijk alle andere reeds genoemde.
 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 16 jun 2012 18:34
						door Timo 1972
						Vandaag de remblokken vervangen + Multiriem .
Dus even gekeken of er iets los zat of speling vertoonde helaas weet ik nog steeds niet wat de oorzaak is  

 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 16 jun 2012 18:54
						door EvilTwin
						BJG schreef:EvilTwin schreef:Ik zou eens kijken naar de stuurbekrachtigingspomp, diens leidingen, of gewoon het LDS peil. 
 
Een scheefstaand stuur heeft zoals duitser al opperde inderdaad niets te maken met deze dingen.
toch wel hoor. 
Dit was bij mij nml. ook het geval. De wielen kennen  geen speling (met kogels in orde) maar het hele systeem wel. Indien de druk niet helemaal is wat hij moet zijn dan trekt hij een paar graden (vh stuurwiel) naar een kant. Je merkt dit vooral op de snelweg, omdat een heel kleine afwijking dan veel oplevert, maar je ziet het ook als de druk wegvalt, dus bij het stilleggen van de motor.
 
					
									
						Re: stuur staat scheef
						Geplaatst: 17 jun 2012 14:36
						door BJG
						Vreemd,
normaal gesproken komt dit niet voor.
De stuurpomp levert pas druk als het torsie-asje in de servo tordeert en er dus kracht wordt uitegoefend op het stuurwiel. Is er te weinig druk of een luchtbel dan heeft dit geen invloed in de rechtuitstand.
Ik vermoed dat er in jou geval iets anders heeft gespeeld.